Riskeliminering

Hafsorkestern:

Pocenten på havet

surfin

Att välja rätt besättning är viktigast. Eller att välja skeppare. Det framkom när jag var med på Oceanseglarklubbens riskworkshop.

Per Karlsén framme vid tavlan är rädd att han kanske inte når sitt mål. I vanliga fall är han hisskonsult, men nu vill han ut på haven. Men då är han rädd att om han tidigt börjar avvika från kursen lite grann, är det risk att han inte kommer fram till målet efter den långa tid som seglingen tar.

riskmote
Kursavvikelsen behöver inte vara stor, men om man inte märker det och korrigerar kursen kan det hända att man till slut kommer väldigt långt från det mål man har satt upp.

risk carlseLiknelsen handlade om risken att man börjar använda alkohol lite mer än hemma, där man går till jobbet i veckorna, med helg hela veckan och semester hela året. Då kan långseglingen sluta illa, om man inte har strategier för att korrigera kursen under resans gång.

Alkohol kan vara kul, men också dödligt. Det var med Conny som jag drack min första rom och cola med i högstadiet. Det var en kvarting Caribiarom som vi köpte av gubben utanför systemet i Hässelbygård och blandade i en halvdrucken enliters Coca Cola-flaska. Han lever inte längre.

Andra som var med på mellanölstiden är numera helnyktra. Själv har jag klarat mig bättre än flera av oss. Men nu ska jag ut på semester i några år och har dessutom ansvar för en besättning som mönstrar på och av under resans gång. Kanske kräver det ett annat förhållningssätt än tiden iland med jobb 9 till 5.

Skeppare har jag ju redan valt på Hafsorkestern. Och besättning, det är gastar och tidigare medseglare, som jag känner mer eller mindre. Några har jag festat med och några har jag mest umgåtts med på Facebook. Jag tror att vi kommer att kunna hantera detta tillsamman. Förutsatt att vi hanterar det och inte stoppar huvudet i sanden. Att kommunicera med varandra var nog den viktigaste punkten på vita tavlan under kvällen.

För vi är ju alla olika. Vissa dricker inte alls alkohol, för att de inte vill bli berusade, för att alkohol inte verkar på dem, eller för att de inte kan låta bli att fortsätta om de så bara tar lite grann. Vissa skeppare dricker inte för att de känner ansvar för båten och besättningen dag som natt, till sjöss som i hamn. Många dricker gärna lite måttligt från och till utan att det är något problem. Andra dricker lite för mycket jämnt, särskilt när de är på semester.

Själv dricker jag gärna något för mycket och lite för ofta. Det är ju himla trevligt, avslappnande och skönt att koppla bort ansvar och förnuft emellanåt. Jag har inte trillat dit i något totalt beroende, men om jag hängav mig ohämmat skulle jag antagligen falla. Därför tillämpar jag några av de tricks, eller strategier, som skrevs upp på tavlan i Sjömansskolan.

risktavla

Att begränsa tillgången, inte ha för mycket hemma, är ju en gammal svensk princip upprätthållen med skatter och öppettider på systemet. Tidsgränser att inte dricka på förmiddagar eller alltför sent på natten. Klockan 22.00 sas det på mötet, men så sträng brukar jag inte vara. Lätt att tillämpa vid seglingen i Norge.

Vita perioder brukar jag också unna mig, just nu har jag inte druckit någon alkohol sen i julas. Det mår kroppen väldigt bra av, men det är läskigt hur suget känns när man plötsligt låter bli. Kanske inte riktigt som nikotin, att sluta röka var riktigt tufft, men det känns fortfarande ibland i bakhuvudet, efter några månader utan alkohol.

Träna är också bra, endorfinerna funkar också lite som centralstimulantia som kan ersätta alkoholruset. Just nu är jag dock inte tillräckligt förkylningsfri och lättviktig för att kunna springa igen, men det ligger på listan över målsättningar. Tänker ta med mig dojjor för att springa i hamnar och vikar.

Vissa skeppare berättade att de har instruktioner för gästande gastar, där de förutom instruktioner för motorstart, segel och toaletter även beskriver vad som gäller för alkohol. En skeppare från flottan berättade att han hade som princip att den som hade vakten skulle vara nykter. Och vaktgången dygnet runt gällde även i hamn. Att man inte ska dricka när man är ute och seglar under tuffa förhållanden är väl självklart. Åtminstone på Hafsorkestern. Men får man ta en öl ombord, när man glider fram i passadvinden och solen skiner?

Kerstin Brorsdotter som mönstrar på i Bergen, har egna erfarenheter att skeppa en båt med kompisbesättningar:

”Jätteviktigt att prata om tycker jag. Jag kan berätta hur jag och min kompis Mia tänker när vi skeppar i Medelhavet. Vi hyr en båt och har 6 andra tjejer ombord. En del känner vi sedan tidigare och en del kan vara nya bekantskaper.

Vi vet inte alltid vad alla kan, bara vad de berättat för oss och det stämmer tyvärr inte alltid i verkligheten. Vi som skeppare har ansvar för en hyrd båt i ungefär 43-fots storlek och vi är 8 tjejer ombord som vi ska få ihop till ett bra team. Det är manövrar när vi kastar loss och lämnar en hamn på morgonen och när vi kommer till en ny hamn på kvällen. Det kan verkligen blåsa jättemycket och det kan vara helt stilla. Vi tycker det är en säkerhetsfråga att alla är nyktra ombord.

Skulle något hända och vi begår ett misstag som skulle bero på att vi druckit alkohol så skulle jag aldrig förlåta mig. Vi som skeppare gör detta tydligt innan vi åker och det blir aldrig någon diskussion. Den respons vi fått är att alla tycker det är bra. Till skillnad från långsegling så lägger vi ju till varje dag och äter på restaurang. Då kan ju alla välja om man vill dricka till maten.

För min egen del om jag inte ska skeppa själv skulle det innebära en hel del för tryggheten ombord om jag kan lita på att skepparen är nykter. Det är en bra frågeställning - var ska man dra gränsen? Kan ett glas vid lugna och fina förutsättningar vara ok?

Jag har pratat med andra som långseglat. Ombord på den båten dracks det väldigt sparsamt. Någon enstaka gång drack någon ett glas vin till maten när man inte hade sitt vaktpass. Jag tror det är A och O att prata om det innan så det inte blir en källa till konflikter när man väl kommit ut på havet.”

Själv tycker jag det är lite jobbigt med regler. Risken är att man börjar fuska med dem och till slut är de inte värda nånting. Och framförallt kan det ju skilja sig beroende på var man är, vilka som är ombord och vad som har hänt.

Att ingen, vare sig skeppare eller besättning, ska vara onykter till sjöss tycker jag dock är ett grundkrav. Även om Hafsorkestern klarar den svenska lagen genom att vara under 10 meter.

 umbrella

Det viktiga är nog att vi kan tala om för varandra hur vi fungerar och hur vi vill ha det utan att det känns skämmigt. Om någon gast vill ha hjälp med att avstå kan det ju passa bra för skepparen att njuta av några vita veckor. Bara resten av besättningen är beredd på vad som gäller i partyväg innan, är det ju knappast några problem.

Och att vi kan ta upp ämnet om det uppkommer situationer, att vi kan säga till varandra om vi ser att något håller på att gå fel. Utan att för den skull kräva av andra att ändra sitt liv, om det inte innebär fara för övriga.

För vi ska ju inte kasta ut barnet med badvattnet. Inte bli osams på grund av principer. Riskelimineringsstrategierna får ju inte stå ivägen för att vi ska få ha himla trevligt tillsammans, och få uppleva nya fantastiska platser och äventyr. Det är ju det som är målet med resan. För mig i alla fall.

Niklas Krantz

 

Det här är de strategier som kom upp under workshopen:

1. Kommunicera.
I princip all form av kommunikation är bra. Extra bra är det att vara tydlig gentemot t.ex. besättning och gäster som ska följa med. Berätta vad som gäller ombord på båten. Den här punkten tyckte många var den viktigaste av strategierna.

2. Välj besättning /skeppare med omsorg
Försök att ta reda på hur din ev. besättning tänker kring de här frågorna. Detsamma om du mönstrar på en båt som besättning.

3. Ta vita perioder
Gör avbrott emellanåt och kolla hur det fungerar.

4. Fokusera på andra upplevelser
Vad finns det för spännande saker att titta på när ni kommer till en ny plats?

5. Mät och räkna
Håll lite koll på mängden. Ibland kan det vara bra att bestämma sig för en viss mängd och sen stanna.

6. Andra alternativ
Istället för att t.ex. fira med alkohol som ingrediens, kan det finnas andra alternativ? En mycket speciell delikatess kanske?

7. Tidsgräns
Att bestämma sig för ett klockslag på kvällen när man slutar dricka alkohol.

8. Planerad tid
Att aktivera sig är bra på olika sätt. Det kan t.ex. vara att ha en ”planerad arbetsvecka” då man jobbar med båten (eller något annat) ungefär som man hade det hemma under en normal arbetsvecka. Andra sätt kan vara att ha schemalagda aktiviteter, t.ex. kolla igenom båten varje förmiddag.

9. Begränsa tillgången
Gör det inte ”för lätt” att dricka mycket. Ett sätt kan vara att inte ha för mycket alkohol ombord.

10: Fysisk träning
Regelbunden fysisk träning är bra om man inte vill dricka för mycket.

11. Säga nej
Ibland kan det (märkligt nog) vara svårt att bara säga nej. Ett sätt kan vara att ha ett bra argument som t.ex. att man har ansvar för båten även när den ligger för ankar och att man kan behöva flytta sig snabbt. Att man utövar någon form av fysisk träning eller annan aktivitet där det inte fungerar att dricka alkohol.

12. Regler
Ett bra komplement till pkt 1. Beskriv i text vad som gäller på båten. Bättre att veta innan än efter vad som gäller ombord på din båt.

13. Alkoholfria alternativ
Ordna så att det finns alkoholfria alternativ på bordet

14. Testa dina vanor
Testformulär finns på Internet. Sök på AUDIT och DUDIT så hittar du det. Promillekoll är en app för den som inte vill dricka för mycket och som du hittar på Systembolagets hemsida.

Sittbrunnenfilmer