Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Hallberg-Rssy 40 C sjösatt

I veckan som gick sjösatte Hallberg-Rssy i Ellös helt enligt plan sin nya darling HR 40C. I helgen mastas hon på föt att vara redo för testsegingar fram till jul, då båten lastas för transport till Dusseldorfmässan. På måndag morgon äntrar Axel från Seimagasinet och jag båten ihop me dMagnus Rassy för att se vad den kan prestera. En HR 412 hade varit intressant att jämföra med, eller en konkurrent som Najad 395. Men ingen av dem finns tlllgängliga, varför vi får öäja oss med att jämföra fart och höjd med Germàn Frers polardisgram.

I somras och igen i oktober besökte jag bygget av HR40C för att se vad Magnus Rassy och varvets utvecklingsasvarige Eric Segerlind har hittat på tillsammans med Gerrmàn Frers. Synbart noterade jag smalare blå skrovrand, lägre teaköverliggare, smäckrare rör i pulpitarna för att spara vikt, bamsiigare bottenstockar, längre och kraftigare balkar i skrovsidorna, större knän till vanten och en sinnrik layout på inredingen.

Föregångaren HR 40 byggdes i hela 17 år i 162 exemplar, en byggtid som är synnerligen ovanligt i dagens båtvärld, där nyhetstakten annars är stor. Med tanke på att efterfrågan på nya båtar minskat generellt, kanske inte nya HR40C blir byggd lika länge eller i lika många exemplar. Å andra sidan är det helt klart att varvet i Ellös nu lanserar en modell som kan leva länge, då den storleks- och prestandamässigt passar många med drömmar om att segla långt eller bara skaffa sig en båt med karaktär och lockande linjer.Ett antal exemplar är redan sålda.

Förutom alla sakargument, har HR 40C Frers klassiska kännemärken, snyggt språng, reslig rigg, proportionerlig överbyggnad och bästa kölen för crusing. German Frers förståelse för Hallberg-Rassys koncept, parat med hans förmåga att stegvis påverka varvet för nya lösninhgar, har visat sig vara ett framgångsrecept.

Beträffande layout satsar varvet på ökat svängrum i salongen genom att placera toaletten för om huvudskottet. Trots det ser 40C ut att han en fullgod förpik och djupa skåp mittemot. Med massiv bredd i akterskeppet följer flott volym i akterhytten, en lösning som av tradition hålls högt av HR-ägare då de får ett avskilt utrymme. 

En detalj är att dörrarna i HR 40C öppnar utåt. Nyligen hörde jag om ägaren till en tyskyggd båt, där toalettdörren gick  baklås när han besökte den under gång för autopilot. Eftersom dörren öppnades inåt, gick den inte att sparka ut. En nagelsax och att karva blev hans räddning.

Utförandet på HR40C är i mahogny som standard, men ek finns som tillval och bör ge samma djuplyster som i HR57:an tack vare varvets automatiserade lacksystem, som medger flera lager med vattenbaserad lack. Miinimalt med emissoner är bra för arbetsmiljön och för luften vi andas

Ytterligare två finesser ser jag fram emot att testa nämligen den fällbara Goripropellern med overdrive. Inte måhga 40-fotare, om ens någon, erbjuder detta för att få tystare gång och minskad bränsleårtgång. Och dckningsfunktionen. Kan HR 40C ligga still vid en kaj om jag går iland och lägger fast?

I tabellen nedan kan HR40C studeras och för att få perspektiv är Najad 395 också med. Den sista har byggts i fyra exemplar. Det framgick när jag besökte Sail Marin i Uddevalla.

En riklig rapport om HR40 C kommer i nästa vecka på detta forum och på seilmagasinet.no.

 

HR 40 C

Najad 395

Längd skrov

12,30 m

11,99 m

Längd v l

11,74 m

10,98 m

Bredd

4,18 m

4,00 m

Djup

1,92 m

2,10 m

Deplacement

11 000 kg

12 400 kg

Kölvikt

3 650 kg/33 %

4 400 kg/35 %

Masthöjd

19,75 m

20,15 m

Segelyta

90,1/96,6 kvm

89 kvm

Vatten

520 liter

370 liter

Diesel

400 liter

370 liter

Motor

VPD2 60 hk

Yanmar 57 hk

Design

Germàn Frers

Farr/Freivokh

Baspris

5 126 000 kr

5 586 250 kr

Kryss 10 knop vind @40

5,93 knop

5,70 knop

Slör 10 knop vind @ 135

7,34 knop

7,50 knop

   

 

 

 

 

 

 

 

Mai snart redo för tuffa tag

Sedan dopet i somras har bygget av Sjöräddningens kanske mest avancerade båt hittills pågått för full vid Swede-Ship varvet i Djupvik på Tjörn. Båten, döpt till Mai Rassy, är resultatet av makarna Mai och Christoph Rassys generösa donation plus en mängd input från de som använder SSRS båtar. Nyligen fick jag chans att ta del av en del av allt nytt på första exemplaret i nya Hallberg-Rassy klassen. 

mairassy. jpg.jpg

Tack vare flödesanalyser lika de som görs för racers och cruisers, har skrovet på Mai Rassy kunnat utformas för hög fart i vresigt väder.

Läs mer: Mai snart redo för tuffa tag

Roffes nya racer snabbast i Sverige

Som en av landets mest taggade seglare kom Rolf Tannergård fram till att enda sättet att få en bra båt, var att skapa en själv. Resultatet blev Aspect 40, en slank toppbyggd båt. Nu har han på nytt gett sig på att ta fram en båt efter egna ideer, tagit konstruktionshjälp av kolfibergurun Kåre Ljung och Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden för att bygga den nya - Aspect 45. Prestandan är tänkt att bli ännu bättre än på 2019 års snabbaste nybygge - Shogun 50.

_DSC5487.jpg

Roffe Tannergård följer sitt nybygge Aspect 45 och menar att den blir snabbast i Sverige.

Läs mer: Roffes nya racer snabbast i Sverige

"Årets Segelbåt" klar i december

_DSC4609.jpg

Hallberg-Rassys nyaste, 40C, har mindre deplacement än sin föäregångare, smalare köl. Ska seglas i december.

Läs mer: "Årets Segelbåt" klar i december

Kinabygge svepte NYO 19

Vinnaren.jpg

Med Pias prognos om 10 -12m/sek sydvind, upp till 16 m/sek i en front, mulet och risk för störtregn, kändes Nordic Yachts Open 2019, Sveriges största shorthandsegling, som en utmaning. Hur skulle vi med gamla eller små båtar klara så mycket vind? Men oron var obefogad, alla 116 besättningarna var kapabla kappseglare. Vinnare blev ett okänt Kinabygge, som surfade om alla och toppade 15,5 knop.

Läs mer: Kinabygge svepte NYO 19

Fest i Marstrand med nio 12:or

image.jpg

Marstrandsfjorden bjöd på 8-10 m/sek och rejäl sjö på EM för 12:or, men Anita närmast och Jenetta till lovart forcerade mäktigt.

Helgen 29 aug – 1 sept visade nio av de grannaste klassikerna som setts i vårt land visa upp sig i Marstrand. Under fyra dagar seglade Tolvorna Anita, Jentta, Thea, Vim, Wings, Vanity V, Sphinx, Thea och Anita spektakulärt på Fjorden. Att segla på 12 G 2 Anita var stort, att bli Europamästare i 12 meters klassen ännu större.

Läs mer: Fest i Marstrand med nio 12:or

Storhelg för segelbåtsfreaks i sikte

Med Marstrand Boat Show och Öppet Varv i Ellös väntar en härlig helg för alla med segelbåtar i sinnet. Ingenstans i Skandinavien kan man se så många båtar, möta så många bekanta eller få chansen att prata båt och seglingar så länge.

I Marstrand visas 19 båtar, i Ellös 80 inklusive nya i hamnen, båtar i produktionen och 39 begagnade. Plus en överraskning – klassiska båtar. Med andra ord åk ut och njut i helgen.

OppetVarv2016.jpg

Så här såg det ut på Öppet Varv 2016. Färre båtar men mer att se på i år.

DSC_9502.JPG

Marstrand Boat Show har i år 19 segelbåtar utställda. Bland annat Arcona med tre båtar och Najad med sin påkostade 395.

Läs mer: Storhelg för segelbåtsfreaks i sikte

Sköna Shogun 50 sken på ORC EM

Nära.jpg

Mats Bergryds sköna Shogun 50 Lady Killer fick sitt Elddop på ORC EM i Oxelösund. Vann Sprint Race.

I förra veckan avslutades årets konkurrensmässigt sett bästa kappseglingen för havskappseglare i Sverige i år - EM för ORC-båtar. 72 toppekipage från åtta nationer deltog i de sammanlagt sju seglingarna utanför Oxelösund. Av dessa var 27 svenska, 14 estniska, 11 tyska, åtta var finska, fem från Litauen, fyra från Danmark och tre från Polen. Vanligaste båttyperna var X-41, Xp 44, Arcona 340, Farr 30 och First 36.7.

Läs mer: Sköna Shogun 50 sken på ORC EM

Bouwe bäst i besvärligaste ÅFOR

Alltid positiv, är ett drag hos Bouwe Bekking som gav sponsrande HiQ och initiartivtagaren Pelle Norberg (t v) full utdelning. Foto: Henrik Trygg

ÅF Offshore Race är avklarat och med facit i handen blir slutsatsen att för en placering bland de tio bästa, behövde man i år ha en stark båt och en besättning av samma kaliber. Det betyder en toppad båt och proffs eller i vart fall folk med stor erfarenhet och vana vid mycket vind och kyligt väder.

Men mottot må den bäste vinna stämde. Världens mest sympatiske storseglare, Bouwe Bekking, visade igen vilken bra seglare han är. Detta genom att styra sin VO65 Brunel inhyrd av dataföretaget HiQ, omdöpt för ÅFOR till HiQ4 till totalseger, först i mål och sätta ett nytt banrekord om 27:04:09 på seglad tid för enskrovsbåtar.

Läs mer: Bouwe bäst i besvärligaste ÅFOR

Shogun 50 börjar bli kar

_DSC3332.jpg

Shogun 50 börjar bli klar, sjösättning blir förhoppningsvis i midsommarveckan. Riggens leverans avgör när det är dags.

Södergrenritade Shogun 50, byggs som bekant på beställlning på Rosättra Båtvarv och beräknas bli klar i juni. Vid besöket i början av i maj passades däcket in mot skrovet, med sånär pefrekt passform. Innan dess var költrumman på plats, motorn isatt, basinredningen klädd med ljus ek, teaken i sittbrunnen lagd och peket tillverkat.

Läs mer: Shogun 50 börjar bli kar

Trolleritrick från Ellös

Nu har Hallberg-Rassy lättat på täcket om vad man kommer med – en ny 40-fotare- Hallberg-Rassy 40C. Som sig bör får den nya dubbla roder, trespridarerigg och maxade utrymmen. "Trolleri med utrymmena" säger varvet och pekar på att komforten blir som på 44:an. Plus att prestandan blir på topp för en långfärdsbåt och att sittbrunnen är identisk med 44:an. Det sista är extrabra gjort på en 40-fotare.

HR40Csytheticimage8.jpg

Läs mer: Trolleritrick från Ellös

Sittbrunnenfilmer