Curres Blogg

Ny HR 340

Skarp 34-fotare Hallberg-Rassys nyaste

HR340sytheticphoto012

Nu gör Hallberg-Rassy det igen. På mindre än ett år introducerar varvet en helt ny modell och inte vilken som helst, utan en i den trevliga storleken 34 fot. Men nya 340 får en del nyheter inspirerade av lyckade 44:an som dubbla roder, stor bredd, mindre deplacement och mer segel. Och dubbla rattar som tillval. Och samma pris som 342:an, som går i pension efter tio år och 329 exemplar.

Läs mer: Ny HR 340

Sail Yard

Curres blogg:

Arcona + Najad = Sant
på nytt smart segelbåtsvarv i Uddevalla

 3A469

Som musik låter det för seglare, att sedan i vintras har ett nytt svenskt segelbåtsvarv kommit igång i Uddevalla – Sail Yard. Bakom denna satsning står Magnus Larsson, båtbyggare med förflutet på Najad, Nordwest och Kungshamns Marininredningar.

Han fick 2014 till stånd ett samarbete med Arcona Yachts om att inreda Arcona 430 och 465 Carbon i Kungshamn. Men när efterfrågan på vinterförvaringar och reparationer ökade kraftigt, uppstod frågan – vad ska det Arcona-ägda varvet satsa på? Service eller produktion? Bådadera fick inte plats och snart tog Arconas Torgny Jansson beslutet att sälja Kungshamn, be Magnus Larsson att leta rätt på nya lokaler och skräddarsy dem för en produktion precis som man lärt sig ger flyt.

Läs mer: Sail Yard

Moteld

Curres blogg:

Skärpt ton mellan Marstrand och Ellös

1ellosnara

Efter att Hallberg-Rassy meddelat att Öppet Varv i Ellös blir Skandinaviens största segelbåtsmässa, kontrade Sweboat snabbt med att man i Marstrand ordnar den största flytande båtmässan på Västkusten och att man bara visar nya båtar.

Mot Marstrand höjs dock röster om krimskrams, jippo och fel publik. Och att den som Inte har koll på paradigmskiftet som håller på att ske bland familjeseglare, kommer att tappa än fler köpare i framtiden.

Läs mer: Moteld

Arcona störst i Sverige

Curres blogg:

Premiumbyggen populärast bland svenska seglare

Enligt de senaste uppgifterna från Sweboat/SCB, nu för helåret 2016, minskade intresset bland svenska seglare för importerade familjebåtar. Statistiken säger att totalt 15 tyska och franska båtar såldes mot 82 under 2015. Vilket kan jämföras med ca 35 svenskbyggda båtar.

Importörerna menar att de levererade fler båtar än vad som sägs i statistiken. Enligt dem var antalet cirka 35 under 2016. Inga siffror finns, som styrker dessa uppgifter, inte heller antalet svenskbåtar som såldes samtidigt. Men en rundringning till varven antyder 30 -35 ex. I så fall blev det oavgjort mellan Sverige och Frankrike/Tyskland vad gäller antal större segelbåtar under 2016.

Oavsett källor framstår dock ett märke som populärast – Arcona. Med 19 Estlands och Kungshamnsbyggda båtar tog Torgny Janssons varv täten på svensktoppen. Vilket i sin tur pekar på att premium och prestanda hålls allra högst bland svenska seglare.

Läs mer: Arcona störst i Sverige

Finesser kontra finish

Curres blogg:

Nya Bavaria-bjässen C57 testad

19Jollestuv

I förra veckan gavs chans att känna på Bavaria C57 utanför Split i Kroatien, men tyvärr bara i svag vind, som inte gjorde båten rättvisa vad gäller seglingsegenskaperna. Dock fanns tid att spana in alla gadgets och lösningar, som fabriken har infört för att lyfta sin image.

Bavaria C57 är tänkt att attrahera både chartertinvesterare och privatägare. Av det skälet byggs båten i en avskalad basversion kallad Holiday och en maxad version med bland annat 2,90 m köl med blybulb, kolfibermast, Epex-segel med mera, kallad Style.

Prestandan, formspråket och utförandet balanseras av föredömligt byggsätt och toppad konstruktion. Finesser kontra finish är vad investerare får välja mellan.

Läs mer: Finesser kontra finish

Mapfremasten av

MAPFRE bröt masten under test

På torsdagen bröt VO 65 Mapfre masten  7 sjömil väster om teamets bas i Sanxenxo. Vinden var 12 ms, sjön fyra meter hög och man seglade på halvvind med sjön tvärs, under vad man upplevde som ordnade förhållanden. På väg in till basen hörde besättningen ett brak och såg masten brytas nedanför första spridaren.

Läs mer: Mapfremasten av

Bråk i Americas Cup

Curres blogg:

Team New Zealand och Russel Coutts i bråk

Förra veckan publicerade New Zealand Herald en artikel där försvararna i America´s Cup anklagades för att ha ändrat reglerna till sin fördel, vilket reportern Dana Johannsen chef för sportredaktionen, konstaterade missgynnade det nya zeeländska laget.

I helgen kontrade Russel Coutts, femfaldig vinnare av pokalen och numera ansvarig för hela eventet påståendena. Därmed trappades den psykologiska kampen inför seglingarna upp ett steg till, och som i tidigare omgånga påminner intrigerandet om en dokusåpa.

Här återges båda parternas påståenden, men viss olust infinner sig när en enskild reporter anklagas för partiskhet och för att fara med osanning. Om Coutts kunde mer om tidningar hade han vetat att de har en ansvarig utgivare och att hon eller han, står bakom allt som publiceras. Det är alltså tidningen, inte en person/reporter, som ska stå till svars.

Läs mer: Bråk i Americas Cup

Bottenproblem

Curres blogg:

Bottenfärgen lossnade – ägaren nobbade hjälp

Botten1

Ibland händer det fortfarande att seglare som köpt en ny båt får problem och måste reklamera fel. På en begagnad är det naturligt, men på en ny borde kvalitetssystem och kontroller eliminera felfällor.

Än mer problem uppstår om en ägare inte får den hjälp han anser sig ha rätt till och av irritation vidarebefordrar sitt fall för att visa andra att man inte per automatik ska lita på säljares förslag om hjälp.

Hur skulle du ha gjort om du är hängiven seglare och hade köpt en ny prestandabåt för 4,5 miljoner? Och varit i säljarens kläder?

Läs mer: Bottenproblem

Vestas igen

Curres blogg:

Vestas comeback-kid i Volvo Ocean Race

VOR 150610 asanchez 0792

Nu är det klart vilka som står bakom den fjärde deltagaren i Volvo Ocean Race och igen är det ett team som varit med förut – Team Vestas. Men inte med Chris Nicholson som skeppare, utan med amerikanerna Charlie Enwright och Mark Towill, som var de drivande krafterna med Team Alvimedica i förra varvet runt jorden.

Den här gången kallar de sin kampanj för Vestas 11th hour racing, vilket skojfriskt verkar syfta på Nicholsons sena start till Volvo Ocean Race 2014, då Chris & Co fick Vestas på kroken bara ett par veckor före starten i Alicante.

Läs mer: Vestas igen

En smutsig regatta

Curres blogg:

Team New Zealand oroas av rävspel inför America´s Cup

1BOATBIKES

Ända sedan Emirates Team New Zeeland snuvades på att ordna de utlovade uttagningsseglingarna i Auckland för America´s Cup, har ett kallt krig pågått mellan Kiwi-laget och organisationen bakom cupen –ACEA (America´s Cup Event Authority) ledd av Sir Russel Coutts och även gentemot övriga utmanarna. ETNZ-bossen Grant Dalton har beskrivit sitt lag som en ensamvarg och har uttryckt oro för manövrerna från sina konkurrenter.

ETNZ blev, med viss rätt kan man tycka, upprörda över att ACEA berövade dem kvalificeringsseglingarna, som i slutändan kostade laget sponsring från staten. Sedan dess har Grant Dalton och hans mannar hållit sig utanför utmanarkretsen, som han menar har skrivit om reglerna för att tillåta majoritetsbeslut.

Läs mer: En smutsig regatta

4:e Volvobåten

Curres blogg:

Fjärde team klart till Volvo Ocean Race

pumaauck

Nu meddelar Volvo Ocean Race, vilket man nämnde redan för två veckor sedan till detta forum, att ett fjärde team är klart. Vem som ska skeppa och vem som sponsrar väntar man dock med att meddela till slutet av mars. Kanske för att att teamet självt ska offentliggöra sitt deltagande.

Därmed lättar trycket lite på racets chef, engelsmannen Mark Turner, för att få åtta båtar till start. Han säger att sju månader återstår och det fortfarande finns gott om tid för ett lag att formera sig och vinna. Vilket han menar, är fördelen med entyp – kort startsträcka.

Läs mer: 4:e Volvobåten

Sittbrunnenfilmer