Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Linjett 43 dragplåster på Allt för Sjön

 

Linjett 43.jpg

Våldsamt välförtjänt valdes Linjett 43 till Årets Segelbåt i Sverige 2016. I nästa vecka är den på Mässan.

För första gången på många år ställer Rosättra Båtvarv ut på en inomhusmässa. Och då gör varvet det med besked, man tar Linjett 43 till Allt för Sjön i Älvsjö, som startar om en vecka, det vill säga 1 mars. Då kan alla vänner av klassiskt, upfinningsrikt detaljarbete och glimrande, klassiskt utförande i båtar njuta - och jämföra. För Arcona ställer ut sin nya 435, vilket ger en svårslagen chans att se vad dessa två toppvarv kan prestera och vad som skiljer ifråga om inriktning, recept och byggsätt. Vilken skulle du helst vilja ha?

Men inte nog med dessa godbitar, projektchefen för Allt för Sjön, Hanse Thorslund kan sträcka på sig lite extra också med tanke på att Hallberg-Rassy ställer ut sin nya 57-fotare och därmed slår storleksrekordet på Mässan. För Sveriges starkaste varv gav förra årets Stockholmsmässa sådan utdelning, att man bestämde sig för att återvända. 

Genom att Najad visar 395 och Arcona sin 38-fotare kan man konstatera att uttalandet nästan stämmer som storseglaren och Swanagenten Klabbe Nylöf sade när Allt för Sjön öppnade 2016 - Segelbåtarna kommer tillbaka. Bara en importbåt är med, Jeanneu 440 via charterinvestfirman Navigare. Men vare sig Bavaria, Hanse, Beneteau, Dehler eller Dufour deltar, vilket kanske är ett tecken i tiden, de med råd skaffar sig svenskt i Sverige.

Besökare på Allt för Sjön kommer också att kunna se en veritabel best till segelbåt på 50 fo t-  i modell. Båten ifråga är än så länge omgärdad av visst hemlighetsmakeri, men efter två besök på varvet i Stockholms närhet, vet jag att bygget är i full gång, att skrov och däck är klara, inredningen på väg att komma på plats och seglen beställda. Inom kort kan jag berätta mer om den kanske uppkäftigaste segelbåt som tagits fram i vårt land och med det ovanliga mottot "byggd lokalt."

Inför Allt för Sjön öppnnande har mässans pigga medieavdelning producerat en kortfilm med Rosättras Markus Gustafsson i huvudrollen. Den ligger på mässans hemsida www.alltforsjon.se

Med andra ord - besök Allt för Sjön och ta del av allt som kommer att hända inom svensk segling 2019.

Curt Gelin

Prestanda plus kvalitet ger framåt varv flyt

Fortsatt goda tider får framåt varv att vrida upp nyhetstakten. Hit hör X-Yachts, som kommer med en ny modell kring 40 fot -  X 4.0 i sommar. Med den har detta duktiga danska varv tre program igång med sammanlagt 14 modeller. Varvet firar i år att det var 40 år sedan man startade med nätta, lätta, snabba X-79, vars genombrott skedde med seger i min One Of a Kind Regatta i Lysekil 1979. Sedan dess har X-Yachts blivit ett sorts riktmärke för många som vill ha snygga, snabba, starka båtar. 2012 köpte danske IT-miljardären Ib Kunoe 51 procent av varvet och satte in kapital som gett en räcka nya modeller. 2017 omsatte X-Yachts 16,31 MDKK, gjorde en vinst på 856 000 DKK och hade 103 anställda.

X4.0 Render 2.jpg

Nya X 4.0 kan bli varvets nya  bästsäljare med sina snygga linjer och lyckade proportioner.

Läs mer: Prestanda plus kvalitet ger framåt varv flyt

Nya båtar billigare än begagande

Oc 30.1.jpeg

Nya Oceanis 30.1 ersätter gamla Oceanis 31 med smalare och högre skrov och fylligt förskepp. 

Ocean 30.jpeg

Genom att dra ut kojerna till skrovsidan blir salongen maximalt stor i nya Oceanis 30.1. 

Boot i Dusseldorf pågår för fullt och visar en ny pigg trend - båtar mellan 30 och 35 fot med priser som kan konkurrera med begagnade båtar. Ett bidrag är nya Oceanis 30.1 med linjer lånade från Oceanis 46.1, slankare skrov än gamla 31:an, stor skrovruta, dubbla roder och maxad inredning. Förskeppet är fylligt och har ett slag för att få storförpik. Priset är inte bekant, men troligen hamnar Oceanis 30.1 lägre än föregångare, kanske neråt 80 - 90 000 €. Mått: 8,99 x 2,99 m. Vikt 4 000 kg, djup 1,80 m, segel 39,5 kvm med selftacker. www.yachtsale.se

Viko 35.jpeg

Italiensk design, polska ambitioner har resulterat i en prisbomb tänkt att konkurrera med begagnat. 

Viko 35.jpg

Prydlig rättframt planerad inredning, rundade hörn, durkfast bord och aktertoalett ingår i Viko S 35.

Årets sensation heter Viko S 35, designad av italienaren Sergio Lupoli och byggd i Polen av Viko Yachts. För bara 60 900 € säljer varvet de första tio exemplaren och vill på så sätt konkurrera med begagnade 34 - 36-fotare. Som ofta med prisbombare är utrustningen mager, så en semestermässig båt landar sannolikt 50 - 60 procent högre. Oavsett, har Viko 35 utseendet för sig och data antyder en rolig båt att segla. Mått: 10,88 x 3,74 m. Djup 1,95 m. Vikt 5 200 kg, segel 63,8 kvm. www.vikoyachts.com

J 99.jpg

J/99 är senaste tillskottet i J/Boats stora program. Tänkt för fartbitna shorthandseglare som söker en stark och styv ny båt.

J/Boats är mästare på snabba, lätta, starka båtar. I år har man nyheten J/99, etiketterad som en Sports Yacht eller Offshore Speedster och tänkt att passa för shorthandsegling. Ett eller två roder rorkult, peke ingår i receptet. Varvet framhåller att inredningen är bekväm i form av bra ståhöjd, dubbla akterkabiner, toalett föröver, framåtvänt kartbord och L-format pentry. Masten mitt i bordet, raka hörn och synlig plast är dock fortfarande som i andra J/Boats. Mått: 9,99 x 3,40 m. Vikt 3 800 kg. www.marstrandyachts.com

Speedo.jpeg

För egensinniga ägare är holländska dagseglaren Speedlounger 8500 tänkt. 

 

SpeedLou.jpg

Sittbrunnen är så stor att varvet kallar den lounge. Den stora ratten går attt flytta i sidled. 

Speedlounger 8500 är en särdeles futuristisk nyhet, en dagseglare från FCY Design i Holland där skrovet har dubbla slag, negativ stäv och språng. och ruff med stor takruta. Därtill är den byggd i aluminium. Varvet har byggt båten för egensinniga ägare och den stora sittbrunnen vill man ska ses som en lounge. Praktiskt segelplan med focken och codeseglet på var sin rulle. lågt fäst bom ochn imget häckstag bör bedåra banbrytare. Mått:8,50 x 3,08 m. Djup 1,60 m, vikt 2 150 kg, segel 46 kvm. www.alufleet.nl

 

 

 

Äntligen - seger för mot strömmen

a_a7db9b535b.jpeg

Med sina moderata fribord och snabba linjer visar Arcona 435 att svenskt tänk och mot strömmen kan vinna pris. 

I helgen tillkännagavs vilka båtar som tilldelats priset European Yacht of the Year 2019 och i kategorin prestandabåtar vann välförtänt Arcona 435. Stefan Qviberg i saligt minne, och Torgny Jansson, Arconas skapare, fick utmärkelsen för 435 i konkurrens med X 4.6 och Grand Soleil 48.

Läs mer: Äntligen - seger för mot strömmen

Kappseglingen tappar - vänd trenden

_DSC1855.jpg

Kappseglingar på två som Nordic Yachts Open går emot trenden och drar allt fler deltagare -  125 båtar kom 2018. Foto: Hans Himbert.

"Antalet deltagare minskar, sporten har blivit allt mer polariserad, utslagningen är hård och om man inte vinner ens kappsegling i hemmaviken, så bränner man ut sig och lämnar seglingen  helt. Även nöjesseglarna blir färre för att segling tar tid och kostar pengar" "Antalet deltagare minskar, sporten har blivit allt mer polariserad, utslagningen är hård och om man inte vinner ens kappsegling i hemmaviken, så bränner man ut sig och lämnar seglingen  helt. Även nöjesseglarna blir färre för att segling tar tid och kostar pengar"

Beska besked som kom fram på Seglarträffen i höstas, Seglarförbundets årliga träff för klubbar och funktionärer. Men det finns många som inte fäljer strömmen, utan tvårtom har stor gjädje av att kappsegla. Jag möter allt fler bitna par, föräldrar som övertalas kappsegla av sina unga och allt fler drivna kvinnor som gillar spänningen och gemenskapen kappsegling ger. 

Här är några som trotsar trenden och snappar att kappsegling är detsamma som ett leva väl. Gör detsamma - kappsegla mycket.

Läs mer: Kappseglingen tappar - vänd trenden

Nautor anlitar Cossutti

Italienska designbyrån Cossutti & Ganz Yacht Design har stolt meddelat att man sedan ett par månader börjat samarbeta med Nautor´s Swan. Samarbetet syftar både till att utveckla en ny Swanmodell 2019 och till att inrätta en ny produktionsmetod.

- Tillsammans med varvet ska vi kombinera Swanbåtarnas kända kvalitet med kortare byggtider, kommenterar Maurizio.

 

Cossutti.jpg

Maurizio Cossuttis förmåga att skapa snabba snygga bätar kommer att användas i en ny Swanbåt.

Läs mer: Nautor anlitar Cossutti

Hon fick sänka sin båt och hem

susierescue.jpg

Susie Goodall räddades efter två dygn sedan masten knäckts i en svår storm vid Kap Horn.

 

 

Efter två dygn med knäckt mast i svårt väder 2 000 M väster om Kap Horn sänkte brittiskan Susie Gooodall förra veckan sin båt efter att ha räddats av ett kinesiskt lastfartyg. 38 000 tonnaren Tian Fu fick nödlarmet via MRCC Chile och avvek från sin kurs mellan Kina och Argentina. Man kom fram till Susie och lyfte ombord henne med en av sina däckskranar.

Läs mer: Hon fick sänka sin båt och hem

Ära de som äras bör

Så här Nobeltider följer Sveriges förnämsta sällskap för vänner av klassiska segeljakter, Sail Yacht Society, strömmen genom att be sina medlemmar att föreslå namn till två fina priser - Årets Klassikerseglare och Förtjänstfull insats. 

Syftet med det första är att uppmärksamma någon som utmärkt sig med en seglingsbragd, en renovering, skicklig kappsegling eller något annat värt att belöna.  Det andra priset vill ge uppmärksamhet åt någon som utfört förtjänstfulla insatser för Sail Yacht Society eller för segling med klassiker i allmänhet.

Förslag på vinnare är egentligen en angelägenhet bara för SYS medlemmar, men det hindrar inte att vem som vill kan komma med namn här på detta mitt forum. Säkraste sättet att ge någon förtjänt uppmärksamhet är förstås att bli medlem i Sail Yacht Society. Det ger samtidigt chans att få den flottaste sammanställningen av klassiska jakter du kan hitta - SYS Matrikel. Och den innehållsrika eleganta tidningen Segeljakten, vars mål är att servera superba berättelser om klassiska segelbåtar. 

Som gammal garvad båtskribent har jag fått förtroendet att ta över rodret på Segeljakten och kommer att servera massor av läsvärt om klassiska segelbåtar, mer än något annat svenskt media. Läs mer på www.sailyachtsociety.se.

DSC_0845.jpg

SK 75 Trumph under Sandhamnsregattan. Besättningen undsatte under regattan besutsamt nödställda 57-fotaren Circe.

IMG_0446.jpg

Gillan, anno 1947, har sagorenoverats.

Läs mer: Ära de som äras bör

Frostigt Race stoppade säsongen

IMG_1166.JPG

Sju 50-fotare från charterfirman Out, tre race, vintriga vindar och bra besättningar utmärkte Frost Bite om Curres Cup 2018.

En gång är ingen gång, två en början och tre en tradition, brukar det heta. Men vad sägs om 15:e gången? 

Så var det förra helgen med Frost Bite Race om Curres Cup. Denna idé om att kappsegla med charterbåtar modell större kom till efter ett oväntat möte i Sandhamn vid Lucia 2003. Vi var där på reportage, kompisen Janne Österman med sin Bavaria 47, fotografen Malcolm Hanes och jag på vinkeln Sista Resan till Båtnytt. Vi borde varit enda segelbåten i hamnen och Malcolm skulle ta bra bilder med juleljusen på Seglarrestaurangen i bakgrunden och oss med tomteluvor ombord på Bavarian i förgrunden.

Läs mer: Frostigt Race stoppade säsongen

Snillrike Stefan Qviberg har seglat vidare

Båtkonstruktören Stefan Qviberg gick nyligen bort och med honom har en snillrik bidragsgivare till utvecklingen av välseglande båtar försvunnit.

S_Q_copy.jpg

Snillrik, men också ovanligt bra på att beskriva sina båtar. Här berättar han på Sail Forum i vintras om sin nyaste fina  - Arcona 435.

 

Båtkonstruktören Stefan Qviberg gick nyligen bort och med honom har en snillrik bidragsgivare till utvecklingen av välseglande båtar försvunnit. Min första kontakt med honom kom på 1980-talet med Arcona 32, som var första familjebåten på sin tid med prestanda som goda seglare kunde uppskatta. Jag berömde särskilt den förfinade versionen 321.

Sedan fortsatte Stefan med Arcona 36, en framsynt konstruktion, som sattes på hårt prov i min regatta One-of – a – Kind 1986. Jag minns fortfarande hur Stefan & Co bröt masten i kulingen i sista seglingen och hur han stod på akterdäck, höll upp det fallerande backstagsblocket – och skrattade åt eländet. Starkt!

Läs mer: Snillrike Stefan Qviberg har seglat vidare

Sista svenska 12:an såld

1 Clipper.jpg

12:an Clipper har sedan 2002 legat i Öregrund och förfallit, låg infrusen i Neglingeviken förra vintern, men topprenoveras nu till VM 2019.

I november blev det klart att Clipper, 12:an som legat i Öregrund sedan 2002 har sålts till Kanada. Ny ägare är Eric Jespersen f d världsmästarei Starbåt, båtbyggare och gast på Canada I och II i America´s Cup 1983 och 1987. Till VM i Newport 2019 är dock Hugo Stenbeck, anmäld som rorsman. I och med köpet försvinner sista svenska 12:an utomlands. Men innan leverans renoveras och målas Clipper om på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden - varvets största uppdrag i vinter. All inredning och elektronik har tagits ur, vilket lättat båten med över ett ton. Men de gamla kaffekvarnarna till vinschar blir kvar, sa Eric Jespersen när han besökte varvets fredagsfika nyligen.

Läs mer: Sista svenska 12:an såld

Sittbrunnenfilmer