Curres Blogg

Sju skarpa svenskbåtar och Luddes

Vencom.jpg

Johan Gustavsson och Martin Nilsson i Ker 39 Vencom blev femma i årets ÅFOR, men hoppas på pallplats i Fastnet.

Bergsbestigare talar om Mount Everest, men för seglare är Fastnet Race av samma kaliber. Visst finns Volvo Ocean Race och Vendee Globe som utmaningar, men för amatörer, i meningen seglare, som kappseglar för nöjes skull. är Fastnet Race stort.

Läs mer: Sju skarpa svenskbåtar och Luddes

Ny 49 fots snygging X-Yachts nästa drag

X4_9 june2017 009.jpg

Av Europas tillverkare hör X-Yachts till de som håller på sin ideal – superb segling. Och konceptet går hem, man lyckas med modell efter modell. För bara knappt ett år sedan sjösatte Niels Jeppesens varv i Haderslev X4 – en 40-fotare som bland annat blev uttagen till min tävling Årets Segelbåt i Sverige 2017. Även lyxiga 60-fotaren X6 sjösattes förra året. Sedan dess har varvet levererat 40 exemplar av dessa snabba cruisers. Nu lanseras nästa modell i serien – en 49-fotare med typbeteckningen X4.9

Läs mer: Ny 49 fots snygging X-Yachts nästa drag

Maxat att kappsegla Club Swan 50

Crew

För mig som kappseglare var det en maxad upplevelse att hänga med Mats Bergryds sanslösa Club Swan 50 Ladykiller 3.1 på kappsegling i lördags. Att ta del av hur proffs planerar ett race och hur en samspelt besättning får båten att löpa var intressant. Framför allt imponerade inställningen – inget skäll, bra stämning gäller.

Läs mer: Maxat att kappsegla Club Swan 50

Vana vinnare i topp på tufft ÅFOR

Imperiet II, en Arcona 380 skeppad av Pasul Nord vann SRS totalt och visade hur bra Årets Segelbåt 2016 är.

På tisdagskvällen hade de flesta båtarna gått i mål i ÅFOR och när vinnarna utkristalliserats, framgick att de har vunnit seglingar tidigare. Det gäller särskilt Classic, där mäktiga gamla Ballad segrade för fjärde gången, och SRS A, där Arcona 380 Imperiet II spikade och ser ut att vinna totalt.

Årets sensation kan dock bli pimpade Maxi 77:an Any Day med Fredrik Arnryd och Thomas Brandvold. De låg etta på tisdagskvällen i Double Hand klassen 82 sjömil från Alma. Om några ska harangeras så är det dessa ihärdiga unga seglare

Läs mer: Vana vinnare i topp på tufft ÅFOR

De snabbaste båtarna i mål

 Solig start

Sol och bra bris rådde när fältet slörade genom Oxdjupet på söndagen. Vissa seglade banan på rekordtid.

Läs mer: De snabbaste båtarna i mål

Tätt i toppen på ÅFOR

Först cirka fyra timmar efter starten på Stockholms Ström fyllde sjöbrisen in och gav de 214 båtarna i sju klasser skjuts ut genom skärgården. De som då hade hunnit ut mot Sollenkroka kunde kryssa med god gång i den ostliga vinden, medan de som inte fann rätta vägen från Oxdjupet, fastnade i bälten med svag vind.

Alla bör dock ha gillat läget på natten som följde med västvind på 13-14 m/sek och särskilt flottans mest otippade deltagare Jan Lockner med sin Hallberg-Rassy 64.

Läs mer: Tätt i toppen på ÅFOR

Bästa 33-fotarna för njutare

1 Elan vs X 332

Om du är det minsta biten på en begagnad prestandabåt på 33-fot ska du spana in Elan 333 och X-332. Båda är från 90-talet, byggda av framåt varv och kom till för att stilla köplusten bland bitna seglare med familj.
Etiketten prestandabåt stämmer fann vi när vi tog ut båtarna på ett jämförtest utanför Vinga i 8 – 10 m/sek Vi ville se hur dessa godingar stått sig och blev glatt överraskade – de levererar fortfarande massor av seglingsglädje.

Läs mer: Bästa 33-fotarna för njutare

ÅFOR

Curres blogg:

Kaxigast runt Gotland

CS50Av alla de kaxiga ekipagen, som på söndag startar i ÅFOR på Stockholms Ström för att segla runt Gotland, tar Mats Bergryds Club Swan 50 Ladykiller 3 priset som den i mina ögon allra uppkäftigaste. Att förfina en båt utifrån prototypen och inte bara fortsätta bygga, vittnar om beslutsamhet hos varvet.
Lördag seglade jag med på denna fantastiska båt på ÅF Inshore Race, intervjuar Mats Bergryd om hans båtkarriär och får veta hur Klabbe Nylöf, Björn Österberg och ytterligare nio man seglar en så pass kaxig båt. Vinden har lagt sig från gårdagens 30 knop, prognosen säger 15-16 knop på banan Nacka Strand-Loudden-Gåshaga-Beckholnen.

Läs mer: ÅFOR

Högtryck hos Hallberg-Rassy

Högtryck hos Hallberg-Rassy

HR340skottsettning4982

Inte på länge har trycket att bygga båtar varit så stort som i dagsläget hos Hallberg-Rassy i Ellös. Orderboken är välfylld och det ljusa läget har fått varvet att nyanställa hela 30 personer de senaste månaderna och att nu söka ytterligare folk. Skälet är att nya HR 44 överträffat förväntningarna och att nästa nyhet – HR 340 - redan har gett flera påskrivna kontrakt.

Läs mer: Högtryck hos Hallberg-Rassy

Nytt grepp för tester - drönare

Nytt sätt att testa beg segelbåtar testat - drönarefilmning

Nu har jag för första gången drönarefilmat ett begagnat-test. Nyligen jämförde jag i samarbete med Båtagent Sverige två prydliga prestandabyggen - Elan 333 och X-332. Vi seglade i södra skärgården utanför Göteborg, skickade upp drönaren och fick bilder som ingen vanlig fotograf kan få från en följebåt. Ovanpå det pratade jag rätt in i kameran om hur båtarna seglade, deras komfort, byggkvalitet och hur finishen stått sig sedan de var nya för snart 20 år sedan.

Detta nya pigga grepp är ett initiativ från Anders Hultman med Båtagent Sverige. Han vill skilja ut sig från andra företag med begagnat och satsar på att presentera både sina salubåtar och andra jämförbara båtar.

- Jag hoppas på än mer ökat intresseför vår verksamhet, som går väldigt bra. Begagnat-tester ser jag som ett förnämligt sätt att öka trafiken till vår sajt, säger Anders Hultman om sitt driftiga drag. 

Inom kort kommer film, foto, text och prat om Elan 333 och X-332. Redan nu finns dock en trailer på Facebook och på Båtagent. Se den och se action på havet!

Med andra ord: Följ detta forum och Båtagent och ta del av våra vakna tester av begagnade spännande segelbåtar.

Curt Gelin

standard_thumb2.jpg

Fixaren på fyren

Curres blogg:

Entrepenör ger Utklippan nytt liv

Inflyttade Karlskronaseglaren och entrepenören Christer Malmqvist, lade som så många andra till på Utklippan och fick veta att den gamla fyrplatsen saknade arrendator. Detta sedan Kryssarklubben sagt upp avtalet med Statens Fastighetsverk när arrendet dubblades. I mars annonserades arrendet ut och Christer Malmqvist, som är van att se möjligheter och anade att platsen kan utvecklas och bli ett besöksmål för ännu fler gästseglare och sportdykare, sportfiskare, ö-luffare och andra naturintresserade. Den som får lust att stanna över natten och smaka på fyrliv kan bo i en av de två gamla fyrmästarebostäderna – 26 bäddar finns och stormspanare behöver inte lyssna på nautofonen som förr gick igång så fort.

Läs mer: Fixaren på fyren

Sittbrunnenfilmer