Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Svår grundstötning när kaxiga klassiker möttes i Sandhamn

Grund 2.jpg

57 fotaren Circe gick på grundet Gungan och kom inte loss, varpå besättnigen skickade Mayday på VHF:en.

Knappt hade värmen i dubbel mening lagt sig från hundraåringarnas regatta Mariefred förrän det var dags för Sveriges kaxigaste klassiska segelbåtar att drabba samman på nytt. Den här gången i Sandhamnregattan, dit KSSS lyckades locka 25 granna byggen, bland andra tjusiga 57-fotaren Circe. Men hennes deltagande hade kunnat bli hennes första och sista i denna anrika regatta, en svår grundstötning tvingade besättningen att skicka Mayday.

Läs mer: Svår grundstötning när kaxiga klassiker möttes i Sandhamn

72 fots svensk-engelsk ketch beslagtagen

freedom_2.jpg

Engelsk beteckning i seglet, men svensk flagg i aktern på 22 meters ktechen Freedom som tagits i beslag.

 

Svenskflaggade aktivistbåten Freedom som synts i medierna och tagits i beslag av israeliska marinen, väcker viss undran, eftersom båten har TS GBR 438 i storseglet. Beteckningen TS brukar vara förbehållen skolfartyg registrerade i Storbritannien och som seglar för Sail Training Association, den organisation som organiserar Tall Ships Race. 

Enligt officiella uppgifter från 2010 ägs Freedom av en göteborgare, som dock vid samtal säger att han inget har med båten att göra och att han inget vet om den. Skeppare ombord är en kanadensare, John Turnbull och som besättning har han mönstrat 12 personer.


Freedom är enligt Marine Traffic byggd 1976, mäter 22 x 4 m med ett deplacement om 29 ton och har en Ford diesel. Inga uppgifter finns om vem som ritat, vilket varv som byggt den eller i vilket material. 


Nu ligger Freedom i israeliska Ashdod, besättningen är förd iland och ska flygas hem. Planen var att båten skulle skänkas till Gazaborna för att de skulle få en båt att fiska med. 


Även en Comfort deltog i eskadern och en utrangerad norsk trålare. Comforten fick dock rigg och roderhaveri, sökte nödhamn i Palermo och tillåts inte fortsätta av Kustbevakningen av sjösäkerhetsskäl. Ytterligare en båt har fått ge upp seglingen sedan den inte fått besättning.


Min reflektion om Freedom, är att det är synd på så rara ärter. Tänk om en seglarskola som Kryssarklubbens fått ta över båten istället. Och jag förundras också över hur amatörmässigt förberedda  båtarna verkar vara. Freedom har varmgång i den gamla motorn och Comforten fick sm sagt både roder- och rigghaveri trots att vädret enligt biöderna varit lugnt.


Men fin i linjerna är hon Freedom och förtjänar en bättre framtid än att ligga i beslag, kan jag tycka som seglare. Någon som vet mer om denna stora ganska ståtliga ketch som synts i Stenungsund och i Lilla Bommens Gästhamn i Göteborg?


Curt Gelin

Oj vilket rekord

SlottetJPG.JPG

Gripsholms granna slott anno 1701 gav en högtidlig och historisk inramning åt 100-åringarna när de slog rekord.

Oj vilket party! Bara en vecka har gått sedan 100-åringarnas regatta i Matriefred firades. Men minnet dröjer sig kvar från vad som blev sommarens gemytligaste och varmaste händelse i dubbel mening för alla vänner av vackra båtar byggda i trä. Sällan har så många skönheter mötts och aldrig förr har seglingar i vårt land gått i karibiskt klimat med ljumma kvällar, fullmåne och 23 grader i vattnet.

Läs mer: Oj vilket rekord

Jubel när 100-åringarna slog rekord i Mariefred

hundra1

Foto: Tommi Rotonen

Att vilja hylla sköna gamla jakter med en regatta och försöka slå rekord i antalet 100 åringar är en sak, att locka deltagare en annan. Men det lyckades initiativtagaren Olle Appelberg med tack vare oförtrutna påstötningar i sociala medier och ett svårslaget kontaktnät i jaktkretsar. Resultatet blev att 45 jakter anmälde sig, att 39 kom och att 39 av dem var 20 100 år, eller äldre, vilket räckte med råge för att slå världsrekord.

Läs mer: Jubel när 100-åringarna slog rekord i Mariefred

Tidernas regatta vankas i Marifred

DSC_9682.jpg

Bacchant och Britt -Marie är två av de sex SK 75:orna som ställer upp i 100-åringarnas regatta i Mariefred.

Seglaren och förre PR mannen Olle Appelbergs dröm om att samla ett stort antal gamla klassiska segeljakter ser ut att gå i uppfyllelse. Igen. 2009 samlade han klassiker under vinjetten Segla Vackert i Trosa. Det blev succé och chansen är stor att 100-åringarnas regatta i Mariefred också blir det. Nu gäller det också att slå rekord i antal deltagande båtar som är 100 år, och komma med i Guinness Book of Records, där innehavararen är Gstaad Yacht Club i St Tropez med 16 båtar.

Ett piggt, nytt grepp är att åskådare bjuds med på uppvisningen på lördag. Har du aldrig känt tjusningen och känslan i en grann gammal jakt, ska du gripa tillfället. Några av de äldsta, största och flottast hållna jakterna som seglar i Sverige kommer dit, bara de är värd resan till viken vid Gripsholms Slott.

Hundraåringarnas Regatta i Mariefred pågår i tre dagar med början på torsdag den 26 juli. Då kappseglar 42 klassiska träbåtar, varav 25 är hundra år och äldre. Regattan är en hyllning till Sveriges unika flotta med riktigt gamla båtar som fortfarande seglar.

Läs mer: Tidernas regatta vankas i Marifred

Kom och köp Hugos pärla

AP.jpg

Hugo blev blixförälskad i Aleriion 28. Kärleken består, men inte vigheten. Nu ska "Amanda Pan" säljas

Ibland händer det att kompisar vill sälja sin båt för att de blivit alltför stela i kroppen för att kunna fortsätta segla. Så är det för Hugo i Stockevik. Efter ett långt liv med segling har det blivit dags för honom att sälja sin kära Alerion 28, en båttyp som han blev blixtförälskad i när han såg den i sina hemmavatten San Francisco Bay för snart 20 år sedan.

Läs mer: Kom och köp Hugos pärla

Fortsatt oklart om Bavaria

9BavaC57

För en vecka sedan, den 1 juli löpte fristen ut för bud på Bavaria. Men trots det har ingen investerare dykt upp som åtar sig de 600 anställda och att betala leverantörerna som  som gått med på att vänta med sina fordringar. Nästa deadline blir 1 augusti då Tyskland tar semester och om ingen ny ägare köpt fabriken då, blir framtiden än mer oviss. 

Läs mer: Fortsatt oklart om Bavaria

Tidernas duell mellan bjässarna i ÅFOR

11.jpg

SK 75 Bacchant med Magnus Adlercreutz kämpade väl och vackert mot SK 95 Marga med Mia och Henrik Widstrand.

 

 

Igår kunde man som  ÅFOR - åskådare njuta av en granna dueller mellan tjusiga Classics. På väg ut duellerade skärgårdskryssarna Bacchant, Marga, Beatrice Aurore och Britt Marie nos mot nos. Den som hann med i byarna och slog mest rätt var Marga. 

Men mot Ballad och Refanut med Patrik Salén och Fredrik Wallenberg som skeppare hade de inte fullt lika bra glid bakom tallarna på kobbarna. På väg in i Oxdjupet tog Refanut östra sidan och Ballad den östra, vilket gav fördel Refanut. Men strax före sundet, med sin tyngd och kuraget att stryka stranden på en holme, gled Ballad ikapp, dock inte om. Den stora genuan tog tid att skota i de följande slagen trots mankraft på läskotet ochlvarnarekaffekvarnen på akterdäck. 

Läs mer: Tidernas duell mellan bjässarna i ÅFOR

Classicbåt nära kollision i Oxdjupet

DSC_9818.jpg

Sinnesnärvaro av skepparen på 48 fots yawlen Elske hindrade en hotande ombordläggning i smala Oxdjupet.

 

Med bara några båtlängder till godo till ett kryssningsfartyg på väg ut från Stockholm samtidigt med eftersläntarna i ÅFOR, fick skepparen på flotta 48 fots Classicbåten Elske, Bengt Hagander back i seglen i skärgårdens allra smalaste passage - Oxdjupet - och måste slå för att inte segla på land. Han hade dock sinnesnärvaro att starta motorn och undvika vad som kunde ha beseglat ödet för en av Sveriges grannaste havskryssare. 

Läs mer: Classicbåt nära kollision i Oxdjupet

Dramatik i årets ÅFOR

 

trimaranen.jpg

31 fots racing trimaranen Carbon Tiger vurpade norr om Gotska Sandön i 12- 14 m/sek.

 

Värsta vurpan i ÅFOR råkade trimaranen Carbon Tiger med Börje Svedman med besättning ut för. I 12-14 m/sek och rejäl medsjö kapsejsade de på söndagskvällen, men räddaes med Sjöfartsverkets helikopter. 

 

Läs mer: Dramatik i årets ÅFOR

Swan 78 testad. Supercruiser i lyxigaste ligan

swan78001_22.JPG

Snacka om stil ! Swan 78 nr 1 må vara militäriskt gråmålad, men har sama speciella strålglans som alltid med en Swan.

Det är lätt att falla i trans, ösa lovord och beröm när man hamnar på stora, lyxiga båtar. Ibland räcker orden inte till för att beskriva upplevelsen. Som med Swanbåtarna. Ända sedan starten 1966 har Nautor i Österbotten satsat på välseglande stora båtar och skaffat sig ett rykte som inga andra varv på uförande och byggkvalitet. På försommaren tog jag chansen att känna på deras senaste skapelse - Swan 78, som Nautor menar är essensen av vad man kan åstadkomma och exempel på att två vanligtvis oförenliga storheter - komfort och prestanda - faktiskt kan samsas.

 

Läs mer: Swan 78 testad. Supercruiser i lyxigaste ligan

Sittbrunnenfilmer