Sitter kölen kvar...

Har du gått på grund?


Det lär finnas två sorters seglare: De som gått på grund och de som kommer att göra det.

Oavsett vilken kategori du tillhör, är jag intresserad av att få veta vilka dina förväntningar är vid en grundstötning? Väntar du dig att kölen ska sitta kvar? Väntar du dig att skadorna blir omfattande? Anser du det vara rimligt att botten håller?

Bakgrunden är en beställd story till Praktiskt Båtägande om grundstötningar, skador och tappade kölar. Storyn baserar sig på besök hos reparatörer, undersökning av bottentjocklekar, intervjuer med båtkonstruktörer och försäkringsbolag, med mera. Och hur man kan förstärka botten, så att den blir ”bättre än ny” som besiktningsmän säger om många båtar.

Till intresserade seglare:

Så här ser det ut under durkarna på en del av era båtar.

6 mm kölbalk på svenskbyggd 38-fotare med kvalitetsrykte. Balken sprack vid grundsmäll. Borde varit dubbla tjockleken. " Inte enligt min beskrivning" säger konstruktören.



Bottenlaminatstjocklek med hål för köbultarna på 35-fotare sedan innerlinern huggits loss. Notera avståndet hål - balk och betänk att brickor ska få plats.


Kölen på 39 fots tyskbyggd prestandabåt efter säsongen och oåtgärdad. Reparationsbehov finns men kostar självrisk plus bonus.










Laminat kan kontrollmätas med röntgen för att se om tjockleken uppfyller normen i CE-reglerna. 10,66 mm visade mätningen på en 39-fots cruiser.


Denna 40 fots prestandabåt tappade kölen på transport från Karibien till England. Orsaken okänd.

Kölinfästningens konstruktion på systerbåt till den som förliste på Atlanten med delvis utbytta kölbrickor.

Någon som har kommentarer?

Curt Gelin




Sittbrunnenfilmer