Arge Anders

Curres blogg:

Alla innermoduler lossnar

Losbalk

Inte oväntat kom kommentar till inlägget om franska båtar. Varvsägaren Anders Almén på Lidingö, importör av franska Dufourbåtarna fick kaffet i halsen, för han tycker att alla båtar med innerliners, har samma grundproblem.

Som importör är Anders part i målet, men han är i grunden reparatör, så hans mening är välgrundad och den är att även tyska, slovenska, kroatiska segelbåtar, finska och svenska motorbåtar, alla som har innerliners, är likadana i meningen att byggsättet är till för att spara tid i monteringen.

- Ofta blir jag störd av att många båtar har och får problem på grund av konstruktions- och byggsättet med innerliners. De sitter inte fast i längden på grund av polyesterspacklet, som varven spritsar ut på skrovet. Det stelnar och spricker efter några år och då sitter innerlinern/modulen lös. Tyvärr, men så är det, säger Anders och kan, men vill inte offentligt peka ut båtmärken han vet har tveksamheter.

litenmodul- Jag menar att det finns en del skrämmande genvägar, t ex skumfyllda balkar, öppna kanaler intill balkarna, där vatten rinner in och ger frostsprängningar. Dåligheterna är bra för oss reparatörer, som får fullt upp, men dyrt för båtägaren om skadan inte går på försäkringen.

Anders kunde om han ville kalla sig för arge båtreparatören för han är uppriktig, sarkastisk och särdeles kunnig. Mitt första mötet med Anders var när en ny Bavaria 30 skulle sjösättas. Han tyckte jag skulle se på när han satte den på marken. Bottnen buktade och Anders ruskade på huvudet åt vad han ansåg var för tunt laminat. Sedan dess har jag besökt honom ibland för att se reparationer. Att han blev båtimportör låg inte i planen, men när grannen Beckerbåt stupade tog han tillfället i hopp om att få nya båtköpare som kunder på sin välordnade marina. Anders anser idag likväl att på ett Orustbygge går det tre kontinentbyggen i samma storlek.

- Som med amerikanska bilar och motorbåtar kontra svenska – du får tre för samma pris. Du kan skrota dem när de stannar eller går sönder och åka vidare med nästa.

Dufour405small

Ibland ringer båtköpare mig och vill ha en båt lyft för att syna bottnen. Men jag levererar inga synpunkter eller inspektion. Min och mina varvskollegers erfarenheter är omfattande efter många år av praktiskt arbete. Men vi är inte bra på att skriva protokoll och inga besiktningsmän. Vi kan mycket, men hänvisar till de som är auktoriserade, för jag tycker inte att snålheten ska bedra visheten vid båtköp. Att betala för en besiktning har köpare igen på sänkt pris, som han kan ha till att förstärka båten med.

7Framkant

- Grundstötningar sänker värdet och upptäcks av en bra besiktningsman. Å andra sidan är en lagad båt starkare – på villkor att den lagas professionellt. Tyvärr förekommer amatörlagningar som förvärrar skadorna vid nästa grundstötning och då tar inte försäkringen smällen, menar Anders.

Oavsett vad han och andra med aktier i kontinentbåtar anser, kvarstår faktumet att de är byggda med genvägar för att hålla ner priset.

Vilket ger frågan - vad en båt ska klara? Efter att ha varit i Kroatien i helgen och synat synat ett bara tvårigt kontinentbygge blev jag betryckt - spräckt innermodul, lös inredning, nya genomföringar, nya tankar. Mycket båt blev till mycket bekymmer för båtens ägare. Ändå anser varvet att båtens seglats för hårt och vägrar reparera.

Stora pengar står på spel, men mitt syfte är inte att skandalisera, utan att få storvarven att bygga bättre och inte pruta på väsentligheter. Ett vackert yttre säger ju inte allt - som i relationer är insidan lika viktig. Rapport kommer om felen – och om en ny spännande svenskstartad 55-fots cruiser- racer till ett pris som leder till ännu fler frågor om vad man egentligen får betala för i moderna båtar. Fortsättning följer.

Åtgärder i vår:

  1. -          Låt besiktiga bottenkonstruktionen
  2. -          Buktar och knakar bottnen - förstärk
  3. -          Betala extra för  "kölcertifierad" båt
  4. -         Anlita (arg) båtreparatör för råd.
  5. -         Kolla premier för skaderisken

-          

Curt Gelin

-          

Sittbrunnenfilmer