Miss Scandinavia

Tre toppbyggen i tiden

1MissScandinavia

Vissa varv prutar inte på kvaliteten trots tuffare tider. Hit hör Hallberg-Rassy, Linjett och X-Yachts. Men vilken av deras 34 fots godingar är allra skönast? Vilken är ”miss Scandinavia”?

I höstas jämförde jag för Båtnytt Linjett 34 och Xc 35 i friskt väder på Västkusten. Planen var att få med även Hallberg-Rassy 342 för att se hur tre toppbyggen reder sig och kora Miss Skandinavien. Tyvärr fick HR-varvet inte fram en presentabel båt, varför jag har fogat tidigare tester till intrycken av Linjetten och X-båten. Inte idealet, men likväl intressant med tanke på diskussionen om byggkvalitet kontra pris.

Allmänt kan sägas att de tre känns solida i busväder, med trygg stabilitet och tyngd i gången. Deras skrovform, skapliga deplacement och djupa förskepp gör att de rör sig väl och med kraft.

I 10-12 m sek klarar de sig med ett rev utan att driva mycket eller ta dålig höjd. Vanliga kölar utan bulb med god tyngd, sansad längd och bredd, plus stora djupa roder ger kontakt, grepp och kurshållning och gör båtarna fina att segla.

Trots 5,3 – 6,5 ton flyter toppbyggena på bra i labra brisar. Vilket man kan tacka förutseendet hos Frers, Gustafsson och Jeppesen för. Mest sprutt har Xc 35, vilket dock blir väl mycket i frisk vind. Den kränger mer och har mest avdrift beroende på järnkölen som dessutom är lättast i samlingen.

Ändå framstår Xc 35 som modernast med två rattar, som ger fin framkomlighet i sittbrunnen, samt lucka i aktern och stort fast bord. Xc 35 är lik ett kontinentbygge, men flottare och stöddigare.

Designmässigt tilltalar de tre mycket. Proportioner, språng och fribord stämmer och gör dem fina att se på vid kaj under gång och vid boj.

På detaljer ger Linjett 34 mest. Klaff på ena sidan i aktern för smidig påstigning, vridbar plotter, nerfällbart sittbrunnskapell, Furlex TD och djupa bänkar värmer att se.
I finish är det jämnt mellan HR 342 och Linjett 34. HR har sin ljusa, jämna tjusiga mahogny i inredningen, åtta lacklager på kotodurkarna, kraftiga kantlister. Linjett 34 har mörkare mahogny, men känns likväl väldigt inbjudande och gemytlig. Xc 35 har skandinavisk fräschör men teknisk teak, laminatdurkar, plastinnertak och tunnare dimensioner, det kan inte matcha övriga.

Mest volym har Xc 35 med högsta friborden och största skrovbredden. Denna danska är gjord för att ge både svenska toppbyggen och enklare kontinentbyggen en match.
Byggkvaliteten är allra högst på Linjett 34, skrovet vakuumgjuts i en hel form, som ger störst styrka och ingen skarv. För grundstötning finns höga, kraftiga inlaminerade bottenbalkar, blyköl, nerbyggt kölsvin.

HR 342 är kraftigaste bygget med både sprutat och handupplagt laminat, inlaminerade kraftiga bottenbalkar, blyköl och medelgrunt skrov.

Xc 35 är handupplagd, har grundast skrov och järnköl. Men stålram i bottenstråket som enligt varvet betyder att båten tål att gå på grund i hög fart.
I segling får du livligast upplevelse i Linjett 34. HR 342 har tyngre gång och känns lika trygg som trevlig. medan Xc 35 seglar snabbast och ändå har lugn, god gång. Men järnkölen gör att den saknar stabiliteten i rivalerna.

På pris kontra innehåll ger Linjett 34 mest. Lägst pris och bästa innehållet. Vilket igen säger mig att du får mycket hos ett litet varv. Inga mellanhänder, låg profil ger pengar till finish, substans och hög byggstandard.

2MissScandinavia

Skönhetspriset då? Titeln miss Scandinavia går till Linjett 34! Läckrast att se på, skönast att ta en sväng med och lättast att njuta av.

 

Hallberg-Rassy 342
Gedigen prestige

3HR342seglar

Överraskande rask, hög klass på utförandet och fin att se på. Hallberg-Rassy 342 är en komplett gedigen semester och långfärdsbåt.

Med tanke på att Hallberg-Rassy 342 (HR 342) sålts i 314 exemplar sedan 2006, trots högt pris, verkar hög svensk standard locka. Vilket är logiskt, den som kan, väljer noga och får del av “Orustkvaliteten”. Denna tradition att bygga bra båtar, sitter i varvens gener på ön i väster. ”Den ska stämma för ögat”, sade båtbyggarna förr och menade att linjer, utförande, material skulle stämma. Så är det på HR 342.

När 342:an sjösattes sommaren 2005 var förväntningarna höga. Likväl infann sig visst vankelmod i början hos mig inför vad jag tyckte var väldigt höga fribord och korta linjer. Men det var då det, idag framstår 342:an som normalhög, som en tuffing och goding.

Skrovet är medelslankt, bredden måttlig, förskeppet relativt smalt och mer utdraget än på båtar byggda på kontinenten och sidorna rakare. Aktern är medelbred och flack undertill.

Vikten om 5 300 kg är utan teak på däck och i sittbrunn, utan segel, ingen rigg och tomma tankar. Cirka 450 kg mer än broschyrvikten väger troligen HR 342. Vilket den klarar med sitt tämligen djupa skrov. Blyköl är standard, den utgör 36 procent och har bulb för extra rätande moment.

Fribordshöjden ger volym invändigt och bredden, särskilt akteröver ger den rymligaste akterkojen i jömförelsen.

Riggen och segelytan är mindre än på Linjett 34 och Xc 35, men stämmer med inriktningen gedigna allroundegenskaper.

Masten står på däck med tät genomföring som främsta fördel. Partialrigg med dubbla, svepta spridare, undervant vid ruffen och toppvant bordvarts är den bästa med utmärkt passage på och måttlig mastdimensionen, vilket gynnar styvheten.

4HR342salong

Inredningen bestäms av att masten står relativt långt bak. Varvet satte den på idealet ur seglingssynpunkt och huvudskottet hamnade längre in än på rivalerna. Därför är salongen och ena salongskojen något korta. En avighet är också att kartbordet inte har skjutlådor som standard. Om den väljs till, blir styrbords koj kort. Men viktigast är att maststöttan är ur vägen och att förpiken är bred i förändan.

Att 342 har tre garderober, god durkyta i hytterna och breda kojer med tjocka dynor, ger hög boendekomfort. För att sova i salongen måste ryggstöden fällas upp, ett arrangemang som funnits på HR-modellerna i många år, men som börjar kännas gammalt. Dock är kartbordet rättvänt och sittbrunnsbänkarna längst i klassen. Toaletten står långskepps med stolen under sittbänken. Man får böja lite på nacken, men har spjärn och sitter stadigt även när båten kränger.

Byggtekniskt ingår sprutad polyester för att bygga tjocklek och handlagt laminat med vätande rulle för att få styrka. Glasfibern läggs för hand med riktade fibrer vid vanten, runt rodret och i kölstråket. Laminatet handrullas mot distansmaterialet, som varvet kallar isolering inte sandwichlaminat.

Som kompensation för det traditionella byggsättet, men också för slagstyrka, är ytterlaminatet lika kraftigt som ett enkellaminat.

Priset är en funktion av materialvalet och av att båten är bra utrustad vid leverans – tilocmed full tank diesel ingår och de flest punkterna på en checklista får ja.
På segling får HR 342 högt betyg för solid, tung, trygg gång. I dåligt väder känns att båten har reserver och tål att stå på med.

5HR342sittbrunn

Halvtung, trevlig roderkänsla med tydlig kontakt gör att HR 342 har bett och mindre avdrift än modernare lätta båtar.

I senaste testet tyckte kvinnor och ägare till prestandabåtar till om HR 342:
” Snygg båt, känns riktig och gedigen med skön sittbrunn, gott om fack och bekväma kojer. En favorit för familjesegling. ”
” Seglar beghagligt, optimalt med undervanten invid ruffen. Stängd sittbrunn, men den fungerar fint tack vare långa sittbänkar. Rorkult är ur vägen i hamn, men ratt känns mer i tiden.
” En båt för livet, en klassiker med bra seglingsegenskaper och tung, trygg gång. Mycket snygga träarbeten. Lyxig, oerhört välgjord båt med väl använda utrymmen. ” Seglar flott med racingsegel, god roderkänsla. Stilig inredning, klassisk HR-design och ganska konservativ i positiv mening. Men högt pris ”.
” Lugn, tung och behaglig att segla. Snabb med racingsegel, välbyggd vacker inredning. Ett toppbygge, en båt att drömma om med ett utförande som står sig. ”

Plus

  • Gedigen gång
  • Kraftigt byggd
  • Flott finish

Minus

  • Tungt laminat
  • Kort SB salongskoj
  • Ratt inte standard

Linjett 34
Ett kap till pärla

6Linjett34seglar

Linjett 34 är speciell, byggd småskaligt, påkostad och gjord efter idealet kvalitet före pris. Och konceptet står sig. Vi seglade en blåsig dag och blev glada i egenskaperna.

Byggare av fina båtar får ofta frågan – varför så dyr? Varpå de halar fram tumstocken och förklarar. Av tio centimeter är fem material, 2,5 löner, 2,0 fasta kostnader och resten - ett par millimeter – vår vinst.

Ungefär så är det med Linjett 34, materialet kostar massor och timmarna är många. Även utrustning och utförande håller hög standard, som en följd av att Mats Gustafsson tidigt fick lära sig bygga båtar av pappa Fritjof och alltid göra bra ifrån sig trots högt tempo.

Och traditionen lever, även tredje generationen Gustafsson - Markus, Daniel och Kristoffer har i sig att kvaliteten ska vara hög och att vårda kunder väl.

Likväl hajar besökare till inför deras tempo: 10 – 12 båtar bygger varvet varje vinter. Plus att man lägger upp, rustar och sjösätter 170 Linjetter. Och att alla på varvet kan allt, vitsen är omväxling och brett kunnande hos båtbyggarna.

Upplägget och småskaligheten gör att en Linjett 34 år 2015 går på 1 805 000 kronor i baspris och cirka 2,2 miljoner kronor utrustad. Det är nära dubbelt mot kontinentbyggen, men under både en HR 342 och ännu mer under en Xc 35.

På design är linjerna de bästa hittills på en Linjett. Mats Gustafssons seglingsskicklighet och känsla gör båten helfin att se på. Som alltid byggde han först en modell, drog den i badkaret tills flödet runt skrovet stämde. Då sågades modellen upp i sektioner, som slogs ut till spant i full skala.

Metoden fungerar men tar sin tid. Mats behövde tre år innan han var nöjd och vågade sätta igång 34:an. Unga tekniker tänker direkt: Klarar Linjett 34 moderna datorritade båtar? Kraftmätningen ÅFOR brukar vara testbänken. Men segern hägrar ännu, men inte på grund av dålig båtfart utan på brist på bris de senaste åren.

SRS 1,25 säger dock att Linjett 34:an är snabb, snabbare än HR 342 (1,21). Lägre, lite bredare, skrov och mer segel avgör. Samtidigt visade testet utanför Ellös att Xc 35 är snabbare på slör och lätt kryss på grund av sitt större storsegel.

Hur går då 34:an i havssjö? Testet i 10- 12 m/sek med ett rev och selftacker visade att gången är fin och att Linjetten kryssar bättre än Xc 35, gör runt sju knop och tål 40 graders sann vindvinkel. 34:an klättrar lätt och mjukt över sjöarna med påtaglig stabilitet och bra acceleration efter en stoppsjö.

8Linjett34sittbrunn

Roderkänslan har ofta varit nära neutral i en Linjett. Men 34:an med ratt är tydlig trots att den ligger lätt på rodret. Det råder förträfflig kontakt och styrkänslan är på absolut topp med lagom många rattvarv och slaglängd. Båten känns lätt på vattnet, livligar än HR 342 och Xc 35, men ändå mycket trygg. Den broachar inte i en by, eller på öppna bogar, den håller kursen och faller av utan att man behöver slacka i seglen. Kontrollen är därmed förnämlig.

Även girradien överraskar, rodret går att lägga nästan tvärs, varpå båten svänger mycket snävt som är perfekt vid tilläggningar.
Sittbrunnen är också lyckad med breda, djupa sittbänkar, fasade kanter och fin framåtsikt.

Landgångsluckan på ena sidan i aktern, storskotet på rufftaket, vridbar plotter och att focken går att rulla in till självslående, är typiska, snillrika Linjettlösningar. Bara varvets vurm för trimtampar som rena orgeln ogillas - omständligt vid manövrer.

Byggsättet är riktigt med vakuuminjicering i hel form, högvärdiga fibrer och bästa bindemedlen. Plus breda och höga inlaminerade bottenbalkar, för vridstadga. För grund är bottenstråket i 40 millimeter massivlaminat, skrovet är nerbyggt, blykölen högre fram än bak. Sådant kostar multum i material och tid, men ger små eller noll skador vid en grundsmäll.

7Linjett34salong

Inredningen har skaplig volym, är klassisk och har flera fiffiga detaljer. Exempelvis är vinkelpentryt ovanligt stort och toaletten inskjuten för att inte ta plats.
Ståhöjden är en följd av att friborden är lägre än på HR 342 och Xc 35. Och bara akterkojen och förpiken har full ligglängd.

Finishen är flott med mörk mahogny, massiva hörnstolpar, böjlimmade kantlister, täcklister, lackade durkar, vinyltak, ribbgarnering på skrovsidorna. Lacken på testbåten var jämn, trots att den gjorts på plats. Och klassisk oljelack ger mjuk behaglig doft.

9Linjett34pentry

Hjärta och hjärna säger att Linjett 34 är värd varenda krona. Atmosfären, finesserna, finishen gången gör 34:an till en äkta pärla. Ett kap i mitt tycke.

Plus

  • Trevligt temperament
  • Välanvänd volym
  • Superb styrkänsla

Minus

  • Surrig motor
  • Kort styrbordskoj
  • Röriga trimfunktioner

Xc 35
Maxad traditionalist

10XC35seglar2

Trogen traditionen har X-Yachts maxat sin nyaste - Xc 35 med mycket segel och topputrustning. Båtens attraktion ligger dock i den rymliga, fräscha salongen.

För seglare sålda på både prestanda, komfort och solid gång, är Xc 35 en superintressant nyhet. Segelytan är störst i klassen, deplacementet likaså. Tilltagen skrovbredd och höga fribord borgar dessutom för förnämlig innervolym.

Dessutom är båten fin att se på. Trots kompakta mått och hög ruff, stämmer linjerna, Xc 35 är attraktiv med sin klassiska stil. Formspråket går igen från varvets övriga cruisers, men storleken gör konceptet tillgängligt för fler och X-Yachts har gjort en båt som ska passa lika bra i skärgården som på haven.

Möjligen hade Niels Jeppesens ett dilemma när XC 35 började skissas med tanke på att varvets vanliga kurs är prestandabåtar. Men behovet av en instegsbåt till bra pris fanns och ledde till beslut om en lillasyster till Xc 38, Xc 42, Xc 45 och Xc 50.

För att kunna konkurrera med priset valdes kompromisser som järnköl, hanfot till storen, konstmaterial i inredningen.

På trend ligger Xc 35 lågt, inga slag, inga dubbla roder, ingen T-köl, bara dubbla rattar. Målet är att bygga en traditionell, välseglande komfortabel cruiser. Dock har båten mycket segel, fem kvadrat mer än på HR 342 och två mer än Linjett 34. Även riggen är hög, 16,6 meter är mycket för en familjetillvänd 34- 35 fotare.

12Xc35salong

13Xc35pentrySkillnaden mot HR 342 och Linjett 34 är storleken på salongen som är överlägset störst i Xc 35. Fördelen är bästa svängrummet någonsin i en 34-35 fotare, stora tankar och bästa för - och akterkabinerna.

Genom att ta till skrovbredden kunde kölvikten minskas, 33 procent är minst i den ghär jämförelsen. Järnköl ger en besparing på minst 30 000 kronor mot bly.

En titt på hur båten är disponerad visar att sittbrunnen är maximerad. Dubbla rattar, längre sittbänkarna än på Linjett 34, höga sargar och en fällbar badbrygga, som är låg och lätthanterad. Fast sittbrunnsbord och vindruta (tillval) är fler trevligheter.

Testarna gillade särskilt bordet, som ger fotstöd vid krängning och grepp i den breda sittbrunnen. Men räcken runt bordet och vid rattarna saknas.

Däcksutrustningen är riktig med rejäla skotvinschar, starka avlastare, storskot under däcket, stum löpande rigg, flyttbara skotpunkter etcetera.

11Xc35sittbrunn

Riggen, är lika kraftig som på 50-fotare från storvarven och rodrigg är standard, vilket Xc 35 är ensam om. Ingen skotskena finns till storen, bara hanfot av prisskäl. Skena finns dock som tillval.

I inredningen infinner sig ambivalens. Å ena sidan imponerar volymen och den danska touchen med ljusa material. Å den andra är teknisk teak i skott, skåp, fronter och luckor, durkar i laminat och takinnerliner i plast som på storvarvsbåtar.

Byggtekniskt är sandwichlaminatet handupplagt och påkostat med NGA-gelcoat, vinylester och ISO-polyester i styrkelaminatet. Stålbottenramen gör båten stum och att den ska klara grundstötning.

Seglingsegenskaperna är gedigna. Xc 35 balanserar fint, har bra feedback i rattarna, solid gång, gör god fart och ångar på i sjö. Men järnköl ger inte X-Yachtsstyvhet. I 10 -m/sek är inte slutstyvheten som i HR 342 och Linjett 34. Vilket kan vara inbillning då fribordens höjd påverkar upplevelsen.

På slöra ger den stora segelyta utdelning och bra fart ända ner svag vind.

Selftacker är på gång. Storen var tungskotad och svår att trimma med hanfoten.

Xc 35 kostar näst mest, är välbyggd och bra på mycket. Prut förtar dock X-Yachts DNA:et. Tjusningen är de lyckade linjerna, den stora salongen, fräschören och rymliga förpiken.

Plus

  • Solid gång
  • Stålbottenram
  • Snygga linjer

Minus

  • Oäkta teakinredning
  • Järnköl
  • Liten toalettstol

Curt Gelin

Båt HR 342 Linjett 34 Xc 35
Längd skrov 10,32 m 10,66 m 10,36 m
Längd v l 9,09 m 9,30 m 9,60 m
Bredd 3,42 m 3,45 m 3,52 m
Djup 1,82 m 1,84 m 1,90/1,60 m
Vikt 5 300 kg 5 500 kg 6 500 kg
Kölvikt 1 950 kg/36 % 2 200 bly/40 % 2 150 järn/33 %
Stor + fock 60 kvm 63,50 kvm 65,40 kvm
Masthöjd 15,92 m 16,50 m 16,60 m
Sjösatt/antal 2006/ 2011/22 ex 2014/18 ex
SRS-tal 1,21 1,25 Saknas
Designer German Frers Mats Gustafsson Niels Jeppesen
Varv Hallberg-Rassy Rosättra Båtvarv X-yachts
Motor std VP 29 hk Yanmar 30 hk Yanmar 30 hk
Vatten, diesel 165/265 liter 200, 90 liter 245, 165 liter
Baspris 2 124 000 kr 1 805 000 kr 1 868 831 kr
Utrustad ca 2 552 400 kr 2 155 380 kr 2 525 975 kr
       
Mått      
Sittbrunnsbänkar 215 cm 120 cm 138 cm
Ståhöjd 193 cm 188 cm 192 cm
Pentryhöjd 90 cm 90 cm 87 cm
SB salongskoj 190 x 60 cm 192 x 69 cm 202 x 53 cm
BB salongskoj 215 x 85 cm 188 x 69 cm 187 x 53 cm
Akterkojer 205 x 158 cm 202 x 119 cm 200 x 144 cm
Förpiksmått 195 x 60 cm 208 x 42 cm 205 x 57 cm
Fribord för/akter 129/97 cm 120/105 cm 139/103 cm

Sittbrunnenfilmer