Najad testad

Najad 410 testseglad:

Toktoppat Orustbygge

Några få varv vågar maximera sina båtar, Najad på Orust hör till denna skara. Även minstingen Najad 410 är i byggsätt, utrustning och finish toktoppad.

1Lattkryss

“När man blir gammal blir man klok”, sade en känd svensk seglare för några år sedan och menade att en stöddig cruiser skulle han skaffa när han kroknade på kappsegling.

Nu köpte han hus i Sydeuropa istället och tog med sin Drake dit. Men han var och är inte ensam om tankarna. Många skarpa seglare och framåt företagare säger samma sak om vilken båt de helst skulle vilja ha: En stöddig cruiser, gärna ett Orustbygge, blir svaret i undersökning efter undersökning.

Orustbyggenas ryktbarhet går tillbaka till gamla traditioner, till tider då båtarna på Bohuskusten byggdes för att klara de hårda förhållandena på Skagerrak. När efterfrågan på nöjesbåtar tog fart på 1950-talet övergick många varv till att bygga kust-och havskryssare, kostrar och klassbåtar. Ofta blev de i mahogny, fina som smycken och fick världsrykte när berömda konstruktörer godkände varven för bygge av havskappseglare.

Med plastens intåg övergick de förutseende varven till att bygga skroven i plast och göra inredningarna i mahogny. Men det var först när de kom på att sätta på vindruta och ibland fast tak över sittbrunnen som begreppet Orustbygge blev synonymt med stöddiga bekväma båtar.

13Hallberg Rassy40

Av de tre varv som seglade upp som favoriter bland erfarna seglare, ligger idag
Malö i malpåse, Hallberg-Rassy står starkt och Najad, har gjort come-back.

14Malo40

För att se vad Najad står för tog jag och delar av juryn för Årets Segelbåt Najad 410 på test på försommaren. Båten är dock inte aktuell för titeln, men intressant som referens i cruiserklassen.

Valuta för pengarna

12Hakan

Den eviga frågan gäller om en Najad 410 för 4,7 miljoner är prisvärd? Det är högst på Orust och lika mycket som för en fransk eller tysk 50-fotare. För ett hållbart svar, behöver man gå genom båten och försöka förstå vad varvsägaren Håkan Bengtsson menar med mottot: ”Bara det bästa, inget annat duger.”

2Kryss

Första intrycket är att Najad 410 skiljer ut sig från andra cruisers med vindruta genom att vara designad.och samtidigt elegant. Stilen kommer via klassiskt språng och en låg överbyggnad med modern, mörk ruta. Plus ruta i skrovet, smal snobbrand, dubbla vattenlinjer, rostfri svept vindruta, högglanspolerade ventilatorer. Känslan av premiumbygge kommer direkt.

8Akterskeppet

Under vattenlinjen är skrovet också i takt med tiden. Deplacementet är på rejäla 12,2 ton, men U-formade sektioner akteröver gör att skrovet planar ut och får förutsättningar för hala, men rejäla seglingsegenskaper. Känslan förstärks av att kölen är ganska slank i livet, djup och har lagom längd för en cruiser.

Rodret är stort som på en racer - frihängande, halvellipsformat och nästan lika djupt som kölen. Seglare svaga för stark gång, anar snart att Najad 410 är en båt som rör på sig i lätt vind och på samma gång har kapacitet för hårt väder.

Deplacementet är större än på storvarvsbyggen, men beror på fyra ton bly i kölen, kraftigt skrovlaminat, stora rostfria tankar och inredning i massiv mahogny. Dessutom ingår teakdäcket, riggen, seglen och fulla tankar i brochyrvikten, inte tomvikten som är vanligt.

Kraft i gången

7forskepp

Vitsen med deplacement märks främst på havet. Vi fick 7 - 8 m/sek utanför Lysekil och kunde känna båtens tyngd och kraft genom sjön. Den tappade ingen nämnvärd fart och ångade på utan att stampa mot sjöarna. Det nerbyggda förskeppet ger bett och måttlig avdrift. Denna solid gång är påtaglig jämfört med ett lättare kontinentbygge.

Intressant är också att 410:an inte vibrerar eller knakar när fören brakar ner i en vågdal. Båten känns precis så stum och solid som ett toppbygge ska göra och känslan är helt olik billigare båtar.

5pedestalKryssfarten är 6,2 - 7,0 knop med 40 – 45 graders vindvinkel - klart godkänt för en tung 41-fotare och detsamma gäller 7,7 – 8,3 knop på halvvind.

Siffrorna är bra för en stöddig cruiser och facit finns i form av stortestet av 40-fotare, som Seilas och jag gjorde i kuling utanför Hankö 2009. Den här gången fanns ingen annan båt att segla mot, men det gick att uppleva hur båten forcerar i sjö, hur den håller kursen, är lugn, och har behaglig balans. Ett jämnt, tryck i rodret ökar seglingsglädjen och dt gör även styrkänslan, som är resultatet av 1,75 rattvarv, kardanlänk till rodret, kvalitetsrullager och kraftig roderaxel. Systemet kostar mycket mer än enklare glidlager, men ger inget knip vid press och ingen svikt.

Även stabiliteten gillade vi, så här tyckte Rolf Eliasson, van långseglare och kunnig båtkonstruktör om Najad 410:
- Stabiliteten kändes bra, ungefär vad jag förväntar mig av en ocean cruiser.

Märkbart i stabilitetskurvan är den snabba ökningen av det rätande momentet, som ökar ner till 40 grader och är som störst - 8700 kgm - vid 55 graders krängning. Det är högt och indikerar låg tyngdpunkt.

 

 

 

Optimerad köl och roder

Najad 410 har samma skrov som Najad 405 anno 2007 och delvis som Najad 400 från 2001. Med tanke på att skrovet är 15 år numera frågar man sig om det håller idag?

Jovars, är svaret. Då det ursprungliga var lyckat, finns inget egentligt sakskäl för att ersätta det. Istället för att investera många miljoner i en helt ny konstruktion valde Najad, som många andra varv, att utveckla och förbättra ett existerande.

4Deplacement

Det nya på 410 är djupt frihängande roder, bredare akterskepp slankare köl och nytt däck i samma stil som på Najad 505. På så sätt är båten optimerad inom ramen stöddig cruiser och utstrålar ultramodern design.

Trespridarriggen når 19,3 meter ovan vattnet och har vanten en bit in på däck. Lösningen fördyrar vantinfästningen, men gör det enklare att gå på däck. Segelytan är på 86 kvadrat med fock och rullstor som är standard.

9Badbryggan

På installationer har erfarna långseglare krav. För dessa har Najad 410 100 Ah batteriladdare, inverter på 2,5 kW, AGM batterier med tre kretsar och fartygsdimensioner på kablarna. Plus ett aktivt skydd mot galvaniska strömmar. Plus kopparrör till de rostfria tankarna, plus separata påfyllningar med nivågivare och avluftning.

Som om detta inte räcker, levererar Najad, som ett av få varv, individcertifikat på alla sina båtar inklusive 410.an. En inspektör följer bygget från start till sjösättning, kvalitetssäkrar båten och är en garanti för att inget tänjs gentemot CE-reglerna. Nivån kostar mycket i material och monteringstid, men hör ihop med Najads inställning ”bara det bästa.” Andra varv nöjer sig med billigare egenkontroll.

6Stege- Man kan undra om vi är riktigt kloka som håller på så. Vi ställer oss frågan här på varvet varje dag. Vi skulle kunna spara massor på enklare laminat, mindre avancerad skrovkonstruktion, billigare installationer, enklare utrustning och genom att tumma på CE-reglerna.

- Men, säger varvsägare Håkan Bengtsson kvalitetstänkandet sitter i sedan starten för varvet 1971 och har gett ett starkt varumärke över hela världen med över 2000 båtar sålda.

En period hände mycket, Najad låg i framkant på design interiört och exteriört, byggmetoder och segelegenskaper. Då var inte marknaden mogen för förnyelsen, samtidigt som efterfrågan minskade drastiskt och sedan gick det som det gick.

Plattform för framtiden

Man satte dock en plattform, där kvalitet, design och funktion skulle eftersträvas på varenda punkt och det arbetar vi efter än idag. Vi tror att planen bär och kan fånga de som efterfrågar något utöver det vanliga.
Modern byggmetod med vakuuminjicering och vinylester ger både lättare och starkare båt och seglingsgenskaperna blir bättre med frihängande roder och optimerad köl. De gör att båten seglar fort och att den är trygg.

Design är en viktig faktor för nästa generation och här är Najad i fas både exteriört och interiört, menar Håkan Bengtsson.

Designtänket märks nere i salongen, där Najad 410 känns mer yacht än cruiser. Stilen är skapad av yachtinredaren Dick Young, som ordnade en elegant, modern och ombonad atmosfär.

Finishen är också Najads trumf. Få andra tillverkare satsar som Najad på extravagant utförande. 410 har svart skinn på handtag och räcken i ruffen, omtag på kojfronterna, durkar i mörka träslaget Wenge, Jatobaträ på kojfronterna och ljus, jämn utvald Khayamahogny i skott, fronter och skåp.

Kraftiga kantlister, slät, tjock, ljus takmatta samt att taket ärt monterat kant i kant med skottet utan täcklister, är ett hantverk, som Najad är ensam om och exempel på vad prismedvetna skulle kalla för toktoppat tänkande.

Inredningen utgår från att två personer med gäster bor ombord. Salongen domineras av en L-soffa om babord och fåtöljer, alternativt en två meterskoj mittemot.

Pentryt ligger delvis i gången, delvis i salongen och är längst i klassen. Toaletten finns vid nergångstrappan, har stolen praktiskt långskepps och fräsch dusch med bra svängrum. Förpiken är kort i fotändan, men är lägre än vanligt för bekvämt insteg. Kartbord finns, men det är kort för plats åt fåtöljerna.

Vakuum och vinylester

Nästa toktoppade ingrediens i Najad 410 är byggsättet. Som varv med högprestandamdeller, vakuumgjuts skrovet med vinylester och riktade fibrer. Dubbla lager gelcoat, massiva inlaminerade höga balkar, distansmaterial och laminerade skott existerar sällan eller aldrig på fabriksbyggda båtar. Men byggsättet är i enlighet med målet och byggbeskrivningen från konstruktörerna judel-vrolijk & co.

Vakuum kostar cirka 100 000 kronor mer än ett konventionellt hand- och sprutlaminat. Men resultatet är ett kompakt, överstarkt skrovlaminat med absolut täthet och garanterad vidhäftning.

Dessutom är vakuum en vinnare miljömässigt – inga emissioner. Miljötänk är kanhända en bisak för solventa seglare, men som företagare umgås de med begrepp som hållbarhet för framtiden. Att segla en ”miljömärkt” båt kan aldrig vara fel.

Ingen behöver heller grubbla på styrkan i en Najad 410. Inlimmade, långa, höga balkar i dubbla rader långskepps och tätt placerade tvärskepps och massivt bottenlaminat, ger förutsättningar för att klara grund och hård segling.

Maxad utrustning

11FockrulleNästa särdrag är utrustningen, vad man än frågar blir svaret: Standard. Som rullstor och fock i stum Pentexduk, bogpropeller, eltoalett, högglanslackade luckor, trebladig foldingpropeller, sittbrunnskapell, löpande rigg i Dyneema, hydraulik till inre förstaget, ankarspel, värmare, Andersen 52:or, autopilot, elektrisk Furlex med mera. Ett överslag säger att utrustning och material för cirka 1, 2 miljoner kronor ingår.

Likväl uppskattar inte alla kvalitet och topputrustning. Många värderar lågt pris och stora utrymmen högre och menar att stordrift ger mest båt för pengarna. Först efter en grundstötning eller hård segling, kommer funderingar på vad de köpt.

Stora bottenskador eller att inredningen lossnar händer knappast på en Najad 410. Alltså vill jag påstå att substansvärdet är högt. I innehåll, detaljer och utförande ger båten mycket mer än många.

Priset är högt, men man får bästa materialet, bästa byggsättet och effektiv byggtid. Du betalar inte för dyr overhead, tidsödande möten, dyr marknadsföring eller för frekvent smörjning av media i varma vatten.

Slutsatser

Finns då inga fel på Najad 410? Tja, fallen gled i avlastarna och fockskotet fastnade på bågen till ventilatorerna. Räcket runt piedestalen kändes i minsta laget och motorbåtsknapparna på piedestalen passar inte in. Men detta skulle båtbyggare Bengtsson fixa för att leva upp till sitt motto - bygga bäst.

Men igen - är båten värd 4,67 miljoner kronor? Omöjligt att svara på. Men den som är oberoende ekonomiskt får en makalös båt, få om ens någon annan 40 – 43 fotare slår Najad 410, man får helt enkelt mer för pengarna.

Berömmet kan låta som att testet är en beställning av varvet. Men icke. Varken jag eller övriga testare har en dold agenda. Syftet med testet var att få grepp om vad kvalitet resulterar i när ett varv vågar vägra genvägar.

Föreställningen att billiga båtar ger mer för pengarna stämmer därmed inte. Downsizing och storskalighet ger kvalitet därefter – du får vad du betalar för. Den lärdomen kommer från hur kontinentbyggen klarar svenska förhållanden.

I kvalitet, stil, finish och egenskaper är Najad 410 ett rättesnöre, en referens för ett premiumbygge och mer status än en 50-fotare från ett storvarv.

Om båten varit aktuell för Årets Segelbåt, hade den legat bra till för att ta titeln, för Najad 410 är helt enkelt toktoppad.

Curt Gelin

Trevligheter

  • Kraftfull gång
  • Toktoppad finish
  • Superbt byggsätt
  • Allt är standard

Småsaker

  • Fallen glider i avlastarna
  • Fockskotet fastnar på ventilatorerna
  • Motorbåtsknappar på piedestalen

Längd ö a 12,20 m
Längd v l 10,44 m
Bredd 3,85 m
Djupgående 2,10 m
Deplacement 12 200 kg
Kölvikt (bly) 4 000 kg/33 %
Rullstor + fock 98 kvm
SRS-tal 1,26
Masthöjd 19,30 m
Ståhöjd 1,97 m
Fribord 149/116 cm
Motor VP 55 hk
Design Judel-vrolijk & co
Interiör Rhoades & Young
Tillverkare Najadvarvet, Henån
Sjösatt 2009
Antal 13 ex
Pris 4 672 500 kr

10Bage

Konkurrenter HR 40 mk II Malö 40 Xc 42
Längd 12,40 m 12,40 m 12,81 m
Längd v l 11,04 m 10,50 m 11,47 m
Bredd 3,82 m 3,83 m 4,10 m
Djup 1,99 m 1,92 m 2,10 m
Vikt 10 000 kg 11 000 kg 11 400 kg
Kölvikt 4 100 kg/41 % 3 600 kg/38 % 4 985 kg/43%
Stor + fock 81,5 kvm 87 kvm 96,5 kvm
Masthöjd 18,55 m 17,90 m 20,28 m
Motor VP 55 hk Yanmar 56 hk VP 55 hk
Vatten/diesel 460/445 liter 455/260 liter 520/250 liter
Design German Frers Leif Ängermark Niels Jeppesen
Varv Hallberg-Rassy Malö Yachts X-Yachts,
Sjösatt 2015 2011 2009
Baspris 4 140 250 kr 4 043 000 kr 3 978 000 kr
Utrustad cirka 4 588 500 kr 4 950 000 kr 4 900 000 kr
Ståhöjd 192 cm 196 cm 198 cm

15Xc42

 

Sittbrunnenfilmer