Kartell i blåsväder

Curres blogg:

Kritik mot bruten mässbojkott

 peterjan2

Begreppen kartell och bojkott, seglade upp som ett spöke på Båtmässan i Göteborg i förra veckan. När Marstrand Yachts ställde ut sin nya 36-fotare kom en från gruppen Segelbåtar i Sverige på besök och var enligt företaget upprörd över av att de brutit mot överenskommelsen om inte ställa ut på inomhusmässorna i Sverige.

- Vederbörande kom upp i montern och frågade upprört - tyckte vi - varför vi ställde ut, sade att det var fel av oss att bryta överenskommelsen om att ingen ska ställa ut på inomhusmässorna i Sverige.

Så berättade Peter Johansson och Jan Nilsson med Marstrand Yachts under Båtmässan i Göteborg om det oväntade besöket. Men man vill inte diskutera saken vidare för att hålla isär sak och person och konstaterar bara följande:

- Överenskommelsen är en dålig idé.  Vi gick med tvekan med efter att blivit inbjudna till ett möte i Henån hösten 2014 för då hade vi ingen kölbåt att visa. Men nu har vi en bobåt som passar svenska seglare. Vår huvudman hoppas på resultat och för oss är mässorna bästa sättet att bygga vårt varumärke och visa att J/Boats inte bara bygger sportbåtar. Vi förbisåg att meddela gruppen, men vi vill sälja och visar därför J/112E också på Allt för Sjön 5-13 mars.

ÖVERENSKOMMELSE
Bakgrunden är att ett antal båtföretagare hösten 2014 bildade organisationen Segelbåtar i Sverige och kom överens om att inte ställa ut på inomhusmässorna. Inte ens om dessa erbjuder gratisplats ska man ställa ut, utan istället satsa på nya grepp och egna gemensamma aktiviteter – hemsida, Öppet Hus under inomhusmässorna, segelbåtens dag på våren, flytande mässor och på att få intresserade till mässan i Dusseldorf.

Den överenskommelsen bröt Marstrand Yachts genom att ställa ut på Båtmässan.

bernt

Skälet till att företagen i gruppen som de säger ”väljer bort” inomhusmässorna, har Bavarias Bernt Lindquist sagt i tidningen Båtbranschen i polemik med finansanalytikern Peter Malmquist är: ”Mässorna på senvintern borde utvecklas till mer av fritidsmässor med aktiviteter, som lockar nya grupper och nya generationer. Att nämna segelbåtsföretagens val att inte deltaga på inomhusmässor som bojkott och ett exempel på att utvecklingen står stilla kan jag inte betrakta som något annat en ren okunnighet i frågan.”

KOSTNADER
Ett annat skäl kan vara kostnader kontra utfall. Så här säger Dufours man i Sverige, Anders Almén:

anders

- 2014 ställde jag ut tre båtar på Allt för Sjön, det kostade mig 583 000 kronor. För att få igen de pengarna hade jag behövt sälja 5-6 båtar - utfallet blev tre. Min marginal på en försäljning är sällan mer än 10 procent idag och efter provision till min säljare plus prutningar av köpare finns inte pengarna för att ställa ut.

- Många tror att vi tjänar massor i båtbranschen, men vi har det tunt och lever i flera fall på service och uppläggning. Jag hade inte klarat Dufouragenturen utan min marina. Beslutet att inte ställa ut är ingen blockad eller kartell, vi har gått ihop för att överleva, meddelar Anders Almén.

Vad rör då gruppens beslut de som gillar segling, segelbåtar och båtmässor? Det uppenbara är som sagt inga båtar finns att se på. Istället vill företagen få intresserade att åka till dem. Men hur lockande är en kall eller kal hall, som besöks av bara några få likasinnade? På en inomhusmässa finns tillbehör, föredrag, kaféer, veteranbåtar, många att möta, där är varmt och ljust, barn och barnbarn kan gå med och komma in i båtlivet, det gillar många båtbitna.

REKLAMKUPP
”Nya grepp” resulterade förra året i vad som kan liknas vid en ”reklamkupp” av Segelbåtar i Sverige samtidigt med Allt för Sjön. Så här berättar Hanse Thorslund, mässans projektledare:

- 2015 deltog företagen i Segelbåtar i Sverige i Expressens bilaga Båt & Fritid med artikeln ”Segelbåtarna byter mässa". Rubriken återfanns både på framsidan och som artikel i bilagan. Bilagan delades ut på Stockholmsmässans område samtidigt med Allt för Sjön, vilket de inte hade tillstånd till. Därför blev de - och andra utan tillstånd avvisade.

- Bojkotten är trist för besökarna, som går till Allt för Sjön med förhoppning om att starta upp säsongen med inspiration, kunskap och köpsug av båt och båttillbehör. Jag tror inte en bojkott av inomhusmässorna gynnar segelbåtsmarknaden i sin helhet. Mässorna är startskottet på säsongen och dit går båtfolket - seglare såväl som motorbåtsfolk, anser Hanse Thorslund.

Att komma överens om att inte ställa ut kallar företagen Segelbåtar i Sverige för en affärsmässig uppgörelse och hotar med stämning för förtal om andra uttryck används.

Men prestige och personåsikter finns också i bakgrunden och i det perspektivet framstår Marstrand Yachts beslut som ett trendbrott och som ett klarsynt sätt att presentera en viktig nyhet genom att visa sig på inomhusmässorna.

En följd av att framföra åsikter om Segelbåtar i Sverige, kan bli slutet för att premiera nya bra båtar i Årets Segelbåt. Bavaria Sverige säger redan ”Du ska inte testa våra båtar”, får kanske med sig fler och istället bearbetar de mest annonsberoende båttidningarna för slätstrukna tester. Och att företag köper “tester” av ”kommersiella partners” som i sin tur planterar materialet utan sponsormärkning.

Kom med kommentarer, de återges in extenso för att visa vilka som vill vad för vänner av segling, segelbåtar och båtmässor.

Första kommentarerna:

”Tack för ditt engagemang.” Hanse.

”Låter som rena kartellen att företag går ihop om att inte ställa ut”. Jonas.

För allsidighet återges vad Bernt Lindquist säger angående besöket hos Marstrand Yachts i Göteborg och om att inte ställa ut, när han fick första utkastet för kommentarer. Mer polemik finns i tidningen Båtbranschen nr 4 och 5/2015 och 1/2016.

Curt Gelin

"För att ta det från början:


• Dokumentets titel är i högsta grad kränkande och gränsar till förtal.
• Rubriken är en ren osanning och ytterst provocerande.
• Citaten från Marstrands Yachting stämmer inte enligt deras egen utsago.
Jag gick upp i deras monter på initiativ av min son Marcus (som därmed är vittne till händelsen) för att se deras båt.
När jag sätter på mig skoskydden frågar jag om de känner sig ensamma, en relevant fråga kan tyckas. Peter svarar att han gör det och jag förklarar varför vi inte är med.
Allt skedde i som vi uppfattade det i en mycket vänskaplig ton.
Att jag skulle ha gått på dom för att de ställde ut är en ren lögn.
Att det varit bråk eller ens hårda ord oss emellan är en ren lögn.
• Att jag är initiativtagare till gruppen är en lögn
• Det är inte fråga om en bojkott utan affärsmässiga beslut hos enskilda företag.
• Att påstå att Segelbåtar Sverige försökt göra en kupp mot mässan i Stockholm är en lögn.
• Att påstå att vi betalat 30 000 SEK för tester är en lögn.
• Att påskina att segelbåtsföretagen är en kartell är en mycket allvarlig anklagelse.

Att Curt Gelin skall styra hur svenska båtföretag väljer att sköta sina affärsverksamheter och vilka marknadsmässiga beslut de skall fatta känns väl inte helt rätt.
Vidare är Niklas Krantz väl ansvarig för vad som skrivs på en blogg antingen som ansvarig utgivare eller genom BBS-lagen.

Tycker attityden från vissa parter har varit mycket tråkig när det gäller segelbåtarnas mässdeltagande, särintressen har uttryckt hur illa det är att vi ej deltar.
Aldrig har jag hört en kund klaga på detta. De har tvärt emot full förståelse och har förmågan att inse att för höga kostnader avspeglar sig i priset på produkten.
Vore betydligt trevligare om vi tillsammans kan arbeta för att främja segling och båtliv vilket är målet för gruppens samarbete.

Med vänlig hälsning/Best regards
Bernt Lindquist
Bavia Yacht AB"

Sittbrunnenfilmer