Vendeespurt

Högtryck ökar spänningen i Vendee Globe

armellecleach

På torsdag kan det bli målgång för de två främsta i den hårdaste seglingen någon kan ta sig an - Vendee-Globe. I sina extrema foilförsedda 60 fotare har fransmannen Armel Lea Cléach och britten Alex Thomson seglat jorden runt utan assistans, non-stop sedan i november, och är nu inne på målrakan. På måndagen hade de bara cirka 1000 sjömil kvar till les Sables d´Olonne.

Men ett högtryck utanför Biscaya riskerar att sinka seglarna. Samtidigt ökar nu spänningen mot slutet. Vem vinner världens största och mest prestigefyllda solosegling? Ska Armel som lett länge bli först? Eller kommer Alex att ta en bättre väg och bli den förste britt som vinner?

Ära och berömmelse väntar segraren – och de övriga 16, som är med fortfarande. Två har just rundat Kap Horn och har 6000 M kvar eller en månad kvar till målet.

Sista sträckan över Biscaya in till les Sables d´Olonne, borde gå att avverka på 2 -3 dygn om vindarna håller i sig och inget haveri inträffar. För det talar att dygnet mellan söndag och måndag slog Alex Thomson rekord med en genomsnittsfart på hela 22,4 knop och 536,8 M. Därmed bättrade han rekordet från förra Vendee Globe, satt av vinnaren Francois Gabart, med 1,46 M.

alex thomson gbr skipper hugo boss at start of the vendee globe in les sables d olonne france on november 6th 2016 photo jean marie liot

Avståndet mellan Le Cleach och Thomson var på måndagskvällen bara 78 M och med tanke på att Open 60-båtar gör hög fart kan det minska snabbt. Kanske stiltje ger Thomson chans att ta sig förbi Le Cleach.? Avståndet mellan dem har som mest varit över 800 M - veckan före jul. Men det minskade till bara 28 M på nyårsafton. Senare har det ofta skilt 100 – 300 M mellan båtarna och den kända gummibandseffekten har varit vanlig.

Seglingsledningen hoppas på målfoto, vilket vore episkt. Men troligen blir det att par timmar mellan ettan och tvåan om avståndet håller i sig.

Mycket intressant taktiskt sett blir de kommande dagarna. Enligt högkvarteret för seglingen, ska som sagt de närmsta dagarna innebära lätta vindar, eftersom ett högtryck har parkerat på Atlanten och ligger mitt i vägen mellan Cap Finisterre på Spaniens nordvästra hörn, där båtarna befann sig på måndagen och les Sables längst in i Biscaya les Sables.

På måndagen slörade Banque Popularie och Hugo Boss nordvart i hög fart, men på tisdagen kommer båda in i svagare vindar, som dessutom är nordostliga, det vill säga rätt framifrån. En Open 60 kryssar inte lika bra som den slörar, varför onsdagen blir en ödesdag för skepparna, Vilken taktik väljer de? Vem slår slå in mot kusten och vem står på? Och kommer de att segla taktiskt? Om Alex på Hugo Boss ska klara att klämma Armel på Banque Populaire kan han inte gå samma väg. Tänk om inte le Cleach följer efter?

Under måndagen låg de på samma kurs med sydostvind in akterifrån, men med lite bättre VMG för Le Cleach.

Kanske vågar Alex ta en mer östlig kurs på tisdagen när vinden vrider mot nordost och avtar? Att slå mot norr betyder mer vind. Men är också längre till mål och det gäller fortfarande att komma runt högtrycket och inte bli liggande stilla.

Dessutom ligger trafikseparationszoner ivägen, som skepparna också måste ta hänsyn till. Plus ström och svårbedömda vindar.

https://youtu.be/mB6tn7T4ht8

Ett ganska klassiskt scenario på kappsegling med andra ord. Hålla på sin strategi och gå den bestämda kursen? Eller bevaka konkurrenten? Tvåan Alex har lättast att välja väg och en gissning är att bådas routers jobbar för högtryck för att komma på bästa vägen. Torsdag 19 januari kan Le Cleach och Thomson korsa linjen med ett par timmars mellanrum och har då seglat i 74 dygn sedan starten i les Sables 10 november.

29 skeppare startade, men 11 har fått bryta på grund av haverier.

Alex Thomson och hans fantasifullt strajpade svarta Hugo Boss tog ledningen i början av december genom att ta en djärv och oväntad rutt. Han gippade in mot den portugisiska kusten och seglade sedan mellan Kap Verde-öarna.
En vecka senare dammade han i 23 knops fart in i ett UFO och skadade styrbordsfoilen. Vilket hämmade farten.

Dessa 60-fotare förlitar sig på tunna foils, som skjuts ut från skrovsidan. De minskar avdriften och får båten att segla lättare och lyfta. Kölen är svängbar och ordnar stabiliteten på en Open 60.

Men med nästan hela foilen på styrbordssida borta, minskade lyftet och farten. På den långa passagen över Indiska Oceanen från Goda Hopps Udden till Kap Horn drog Le Cleach förbi och ifrån, och var ett tag 800 M före.

För övrigt har de fyra ledande båtarna i Vendee Globe foils, vilket är ett trendbrott på riktigt och förklarar de svindlande genomsnittsfarterna på 23- 24 knop med toppar på 30 när en våg lyfter iväg båtarna. Hur det är att leva ombord i dessa höga farter kan man bara föreställa sig när man ser att skepparna emellanåt bär hjälm för att inte skada sig i accelerationerna.

För er som har tid över de kommande dagarna och är roade av hur det går mellan två av världens bästa soloseglare - Armel Le Cleach och Alex Thomson, kan jag rekommendera att gå in på den fantastiskt välgjorda hemsidan www.vendeeglobe.org. Radiointervjuer, videos och kommentarer, grafik är på en nivå som gör att vi hemma vid skrivbordet kan leva med.

Men fundera kort på hur det är för skepparna i kön, de som just rundat Kap Horn och har sådär 6000 M kvar. De kanske inte är i mål förrän om en månad, efter mer 80 – 90 dagar solo runt jorden i sina 60-fotare. Men möjligen är detta själva essensen i detta världens svåraste race – att ha varit med och fullföljt, att klarat av att trotsa elementen i en minst sagt extrem båt och solo. Då är man en äkta hjälte i soloseglingens förlovade land Frankrike.

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer