Årets trend

2E folke

Vissa konstruktioner står sig - som Folkbåten, 75 år i år. För två år kom den i en version med elmotor, i praktiken ett roder med propellern baktill. Till 2017 har lösningen utvecklats med mindre dimensioner på propellerhuset och bättre batterier för ökad räckvidd. Prestandan ska inte påverkas, en E-Folke mäter in och kan prestera väl på jubileet i Kerteminde i sommar.

På puts och detaljer slår en ny Nordisk Folkbåt från Polar Yachts i Pärnu äldre byggen rejält. Ovanpå det kan en Folkbåtsägare segla i Sydney, Lymington, Kolding, San Francisco, Hundudden, Långedrag och Berlin. www.folkboat.de

Pris Ca 510 000 kr för 1,9 ton 26-fotare.


4First25

Beneteau fokuserar på allt större modeller med en del påhittiga pigga lyxlösningar. Men varvet bygger fortsatt en del av sina mindre modeller. I år visades First 25 Performance. Med fathead-storsegel, olika kölar och dubbla roder förlänger varvet livet för sin behändiga 25-åring. Lång sittbrunn med skålade, djupa bänkar och höga sargar gläder alla på spaning efter en ny båt till rimligt pris och med inombordare. Pris Ca 556 000 kr för 4,74 ton 25-fotare. www.yachtsale.se


5Tofinou2

6Tofinou1

I båtfabrikstäta La Rochelle bygger varvet Latitude 46 båtar med klassisk look och extrem finish. I år har man en ny 33-fotare för roliga weekendturer med elegans som få kan matcha. Tofinou 10 har mahognyöverbyggnad, teakdäck, elvinschar och rattstyrning. Linjerna är lite fylligare än på systrarna, men utförandet lika utstuderat flott. Injicerat skrov och däck, elvinschar selftacker, fyra fina kojer, toa och 20 hk diesel följer med på Frankrikes flottaste bygge. Pris Ca 2,6 MSEK för 4,2 ton 33-fotare. www.classcic-boats.com


7Bava34tvarattar

8Bava34enratt
9BavaC5710BavaC57pentry

När Farr började göra skroven för Bavaria skedde storverk, högre stabilitet, bättre fart och mer harmoni i gången blev resultatet. Dock väckte formspråket på överbyggnaden reaktioner. För att motverka, har utförandet invändigt successivt uppgraderats. Och nu har priset sänkts på en version kallad Blue Edition, som finns med en eller två rattar. Utrustningsmedvetna semesterseglare får därmed ännu mer och gör ett intressant val. Pris: Ca 960 000 kr för 5,3 ton 34-fotare. www.bavariasverige.se


Med C57 planerar Bavaria att förnya sin flotta. Maurizio Cosutti är ny designer och har lyckats ge denna jätte till båt en egen stil med kort, låg överbyggnad med runtomsikt, stora skrovrutor och korta överhäng. Högre rigg och djupare köl markerar att C57 seglar ännu bättre än företrädaren Cruiser 56. Sittbrunnen har alla tidsenliga tillbehör som grill, solplatser, nersänkbara bord. Mäktig styrplats och jollegarage är också i tiden. Injicerat skrov lovar gott för stadgan. Interiört saknas finishen och flärden på konkurrenterna, å andra sidan är priset ”bara ”ca 4,6 MSEK för 17,1 ton 57-fotare. www.bavariasverige.se

11Hanse588
12Hanse588pentry2

Traditionalister kan tveka inför taket över sittbrunnen på Hanse 588. Men semester- och charterseglare ser mest fördelar – väder och solskydd och öppningsbar mitt för att se seglen. Inbyggd belysning och högtalare är också piggt. Samtidigt gillar goda seglare att segelytan är tilltagen, att riggen är hög, att kölen är djup och ganska tung, att rodret är djupt och smalt. Stilsugna noterar att varvet lyft utförandet och att layouten känns lyckad med det bästa pentryt som setts i en nyhet. Pris Ca 4,83 MSEK, 19,8 ton. www.bohusyachts.se


13Dufour56 63

14Dufour56interior

Seglare med blick för skrovlinjer och esteter med sinne för form, kan tacka Umberto Felci designer och Salvatore Serio, Dufours VD, för att de gasar på stil i sina nya modeller.

Nygamla Dufour 56 och nya 63:an drar med smala förskepp, högre riggar och lägre överbyggnader. Åtskilligt bådar gott för prestandan på den nya linjen kallad Exclusive. Interiörerna känns mer arbetade än tidigare, ändå är priset inte högre. Pris Ca 4,6 MSEK för 17,2 ton 56-fotare, är sånär häpnadsväckande. www.gashagamarina.se

Curt Gelin

som snart återkommer
om fler båtar
på Boot

 

Sittbrunnenfilmer