Boot II

Curre i Düsseldorf:

Fart och djärv design allt viktigare

17Swn50

Kreativiteten flödar när efterfrågan är god. Det är slutsatsen efter att mött och pumpat designers, varvsägare och säljare på Boot i Dusseldorf om hur det går för deras varv och vad de har för planer framöver. Intressantaste greppet kommer från USA i form av vattenbarlast. Och från Finland där en uppföljare till senaste succémodellen är en snackis.

16SWan65

Besten Club Swan 50 ritad av Juan K, utvecklades till Nautor´s 50-årsjublieum, men har överträffat alla förväntningar. 19 orders kan Nautor´s man i Sverige Klabbe Nylöf berätta om när båten ställs ut på Allt för Sjön i mars. Ytterligare en 50:a kommer till ÅFOR. Succén sporrar varvet till en ny modell i samma snärtiga stil, nu mellan 35-och 40 fot. Läs testet, besök 50:an i mars och bli begeistrad. Pris: Ca 13 MSEK för 8,5 ton 50-fotare. www.nautorswansverige.se

15Naj

Farr Yachts Patrick Shaughennesy visade i Dusseldorf hur trendig han tänker att nya Najad 39.5 kan bli utifrån högst preliminära utkast. Varvet önskar mycket nytt och vill samtidigt behålla identiteten. Till nyheterna som diskuteras är solaltan i sittbrunnen och ändå ha ståhöjd i gången till akterkabinen. Lättare, snabbare och rymligare skrov hör också till målen. Eventuellt kan den breda vinröda snobbranden från förr komma tillbaks för att markera identiteten. Fyra orders finns och 2018 sker urpremiären. www.najad.se

18Pogo36

Pogo 36 är en avkomma från varvets Class 40 båtar, spartanska racers byggda för franska soloseglingar. Men nya 36:an är aningen mer inventiös, varvet vill nå även charterseglare. Således kan man boka in sig på en Pogo 36 över Atlanten som paying crew. Eller också flyger du till Martinique och hyr för en kaxig kappsegling i Karibien. Att kunna chartra en så snabb, spännande båt är ovanligt, men inte dyrare än att segla ett massbygge. www.open-sail.com

19Jeff

Jeff Johnstone med J-boats har en ny 40-fotare - med vattenbarlast på gång – J/121.
Många har svårt med besättning, men vill ha stabiliteten. Alltså bygger vi in barlasttankar. Men dubbla roder behövs inte på en slank båt, ett djupt har samma grepp. Utskjutbart peke, inte fast peke, som är ivägen i hamn och L-köl som inte fastnar i linor blir det sade Jeff. Peter Johansson, agent i Marstrand, avslöjade att en svensk seglare beställt en J/121 för leverans till 2018. Pris ca 3,5 MSEK för 5,22 ton 40-fotare. www.marstrandyachts.com

20Faurby


Danska Faurby Yachts har den originella idén att låta en konstnärinna måla skåpsdörrarna i varvets 36-fotare. Varje dörr är ett litet konstverk, som ägare kan njuta av, och inte bara de massiva, perfekt utförda snickerierna. Faurby 365E är exempel på hur små varv skapar mycket finish, omsorg och perfekt hantverk för den som är svag för klassisk kvalitet och härliga smidiga prestanda. Pris: Ca 3,5 MSEK för 5,3 ton 36-fotare. www.faurbyyachts.dk

21GuanEric


Guanguido Girotti t v och Erik Strömberg har varit konkurrenter på Dufour och Jeanneau. Men arbetar numer båda för Groupe Beneteau d v s Beneteau och Jeanneau. De är segelbåtsansvariga och formellt konkurrenter. De kan rapportera att det går bra för varvsgruppen, som äger deras märken särskilt för större och smartare cruisers. Guanguido väljer radikala koncept som Oceanis 62, medan Erik går in för stil som på Jeanneau 64.
www.beneteau.com www.jeanneau.com

22Niels


Niels Jeppesen styr och designar sina X-Yachts, även om drygt hälften av varvet numera ägs av en entreprenör, tillika biten X-seglare.

Och det går fint för varvet, nya X4 säljer bra – 30 i order och X6 nummer tre visades i Dusseldorf. Nästa modell lär bli X5, men än är inget bestämt. ”Den kan bli mindre eller större” berättade Niels, som snart firar 40 år som skapare av båtar med världens bästa roderkänsla. www.x-yachts.com

23X6

X6 är en duktig satsning på en kräsen kundkrets, som ser ut att bära med tanke på att skrov tre visades på Boot. Inget stort prut på prestandan, trots inriktningen lyxig cruising.

24X65interior

Särskilt sober är ”Sexan” i salongen med blond, dansk sparsmakad stil. Av styrkeskäl är bottenramen en kolossal konstruktion i galvat stål. ” Vi tvekade, men inte efter att botten rämnat på en stor båt med laminerade balkar. Den sjönk, det sker inte med en X6”förklarade Niels. Pris: 23,3 MSEK för 29,5 ton 65-fotare. www.x-yachts.com

25ElanGT5

Vad gör man som varv efter en serie lätta, ultradesignade båtar - Elan och en med rymliga cruisers - Impression? Jo man lanserar en linje mittemellan – GT. Utifrån skrovet på Rob Humphreys snabba Elan 410 e E5, har man gjort en båt med däckshus och mer plats. En Gran Turismo? Kanske, men först behöver interiören lyxas till med mer klass. Skarpa slag och dubbla roder, ska kompensera för fortsatt förhållandevis lätt köl. Pris: Ca 2,04 MSEK för 8,1 ton 40-fotare. www.nordicyachts.se

26Azzure41


Fördelen med Dusseldorf är att spana in modeller från små och ibland helt okända varv. En sådan nyhet är Azuree 41 designad av Rob Humphreys och byggd i Turkiet. Med nära 40 procents kölvikt och god bredd verkar prestandan i 41:an vara väl avvägd för snabb tursegling och motiverar etiketten cross-over. Interiör i ek med god finish och dito atmosfär. Samma prisnivå som en storvarvsbyggd 41-fotare, lovar också gott. Pris Ca 2,52 MSEK för 8,10 ton 41-fotare. www.azuree.com

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer