4:e Volvobåten

Curres blogg:

Fjärde team klart till Volvo Ocean Race

pumaauck

Nu meddelar Volvo Ocean Race, vilket man nämnde redan för två veckor sedan till detta forum, att ett fjärde team är klart. Vem som ska skeppa och vem som sponsrar väntar man dock med att meddela till slutet av mars. Kanske för att att teamet självt ska offentliggöra sitt deltagande.

Därmed lättar trycket lite på racets chef, engelsmannen Mark Turner, för att få åtta båtar till start. Han säger att sju månader återstår och det fortfarande finns gott om tid för ett lag att formera sig och vinna. Vilket han menar, är fördelen med entyp – kort startsträcka.

Förhoppningsvis får han rätt och säljer in ytterligare fyra team till start. Men samtidigt är det lätt att jämföra med tidigare upplagor, varje gång har de bäst förberedda teamen vunnit ära och berömmelse åt sig själva och sin sponsor. Minns på nytt Ian Walker med Abu Dhabi och Torben Grael med Ericsson 4. Där innebar tidig start också momentum för sponsorerna.

Att bara fyra team är klara, innebär inte att fler vill vara med. Men att få ett storföretag att skriva på för en budget om 14 - 18 miljoner Euro, det är en bragd. Visst har flera driftiga lyckats, svenska Atlant Ocean Racing har klarat ansatsen flest gånger, senast med SCA.

Men till det kommande racet har inget hörts från Richard Brisius – ännu - kanske är bäst att tillägga.

En kontroversiell nyhet på det kommande racet, är som jag nämnt förut, hur ombordreportern ska fungera. Tanken är att vederbörande oförblommerat ska skildra allt som händer ombord utan minsta filter från sponsorn eller från båtens skeppare.

Kommer metoden att fungera? Vid samtal med Anna-Lena Elled, som hade rollen på SCA -båten säger hon att hon är skeptisk.

- Det är tufft för en OBR, besättningsmedlemmar kan be reportern att flyga och fara när de är trötta eller spända och ombeds säga något om seglingen, reflekterar hon.

Men för att få följare är förstås såpa- konceptet klockrent. Mätt i antal tittare kommer ett gräl mellan skeppare och navigatör eller mellan en vaktkapten och en trimmer, att ge rekordsiffror. Alla som kappseglar vet att humöret kan gå överstyr på en båt. Och många inom media vet att skandaler och olyckor får mest uppmärksamhet.

Kommer vi att få se gräl och skandaler? Eller kommer teamen att veta i förväg vilka spelregler som gäller och uppnå lugn i båten? Stämningen ombord, blir lika spännande att följa som själva seglingen.Den bästa skildringen från Volvo Ocean Race står fortfarande Rick Deppe för. Han var mediaman på Puma 2011-2012 och beskrev i mail utan film eller bilder, ett pass på Södra Oceanen bättre än moderna media kan. Läs och lev!

Monday 16 March 2009, 0333 GMT
Puma - Rick Deppe (Media Crew Member)
Well this is what we signed up for! I'm not exaggerating when I say it's a bit wet and wild in our little corner of the universe today. Big waves and a max wind that we have seen of 47 knots, which is a lot of wind for one of these boats... You just can't slow them down so the helmsman just has to sort of go with it, very dangerous and requiring incredible skill and experience.
Driving the boat in these conditions requires the driver to take in an infinite number of visual inputs every second he is on the wheel: wind-speed, heading, boat orientation, crew safety, the wave to the left or the the slightly better one just behind it, apparent wind angle - on and on, information is flying at him. Like a jockey, the helmsman is feeling the boat through his boots and through his hands on the wheel; the boat is talking to him and he to it.
The helmsman must constantly process all this data, make instant decisions and then react by either gently coaxing the boat in the direction he wants to go or alternatively taking charge and physically muscling the wheel, letting the feisty thoroughbred know that he's running the show, all this happening in a split second over and over for hours on end. All the while the new data is coming at him.
The helmsman goes through this process whilst being physically pounded by tons of water rolling across the deck up to three feet deep. The crew can protect themselves, they can turn away from the spray or find a little corner to hide in. The helmsman must stand square to it, looking forward and taking the full force of every wave.
Of course every once in a while the sea gets the better of even the best, as Rob Greenhalgh found out earlier today... one of the big ones ripped him from the wheel, fortunately his tether came up tight and prevented him from being washed out the back of the boat but unfortunately, as it came tight it crumpled the wheel. Erle reacted instantly by jumping on the other wheel and bringing the boat under control. It's the same wheel we broke earlier in the leg and Casey is once again repairing it - we have renamed it the "Frankenwheel". These are the worst conditions to be trying to fix something, but right now there is only one wheel on deck and if that one got broken.... very bad.
Rick

Sittbrunnenfilmer