Arcona störst i Sverige

Curres blogg:

Premiumbyggen populärast bland svenska seglare

Enligt de senaste uppgifterna från Sweboat/SCB, nu för helåret 2016, minskade intresset bland svenska seglare för importerade familjebåtar. Statistiken säger att totalt 15 tyska och franska båtar såldes mot 82 under 2015. Vilket kan jämföras med ca 35 svenskbyggda båtar.

Importörerna menar att de levererade fler båtar än vad som sägs i statistiken. Enligt dem var antalet cirka 35 under 2016. Inga siffror finns, som styrker dessa uppgifter, inte heller antalet svenskbåtar som såldes samtidigt. Men en rundringning till varven antyder 30 -35 ex. I så fall blev det oavgjort mellan Sverige och Frankrike/Tyskland vad gäller antal större segelbåtar under 2016.

Oavsett källor framstår dock ett märke som populärast – Arcona. Med 19 Estlands och Kungshamnsbyggda båtar tog Torgny Janssons varv täten på svensktoppen. Vilket i sin tur pekar på att premium och prestanda hålls allra högst bland svenska seglare.

4Hanse415

Ett aber med Sweboatstatistiken för 2016, är att den inte överensstämmer med vad importörer/medlemmar uppger när de får frågan om antal sålda båtar 2016. Officiellt kom som sagt bara fem tyska båtar till Sverige. Men enbart Bohusyachts med Lennart Dahl, sålde enligt egen uppgift tolv nya Hanse under 2016 och borde därmed vara tvåa på svensktoppen.

 3LennartDahl

Avvikelsen kan bero på att många segelbåtsföretag redovisar per höst och vår, inte kalenderår som SCB gör, där Sweboat hämtar siffrorna. Förhållandet mellan åren stämmer dock.

7Linjett37

Trea på svensktoppen blev sannolikt Linjett och Markus Gustafsson, som levererade nio båtar till ett värde om 43 miljoner under 2016 till svenska seglare.

6Oceanis55

Eller Navigare Yachting, importör av Jeanneau, som sålde sju nya båtar och två katamaraner i Sverige. Bokslutet väntar, men man uppger sig ha omsatt fantastiska 228 miljoner med en vinst på ännu mer fantastiska 13 miljoner, som var ett stort lyft relativt 2015. I siffrorna döljer sig 37 nya charterbåtar, 40 begagnade och researrangemang.

5Kennebacks

Till de bästa 2016 på att sälja nya segelbåtar hör Yachtsale, agent för Beneteu. Under 2016 levererade Mattias och Henrik Kennebäck åtta nya segelbåtar. I deras omsättning på 20,3 miljoner och vinsten på respektabla 734 000 kr ingår även ca 60 begbåtar.

8HR372

Förmodligen finns Hallberg-Rassy med på tio i topp. Men Magnus Rassy lämnar inte ut antal, säger bara att snittvärdet på svenskköpta båtar steg 2016. På omsättning var varvet störst med hela 443 MSEK och ett resultat på 13,9 MSEK. Rensat från HR Marinplast, HR Parts och Hällavägen Fastighets AB, var omsättningen 179 MSEK och vinsten 6,6 MSEK. Därmed är Ellös på Orust hemmahamn för ett av Europas starkaste varv.

9Magnusrassy

Näst starkast är Arcona Yachts, med 77,3 miljoner i omsättning 2016.

Fyra på omsättning 2016, var enligt Alla Bolag.se Gåshaga Marina, agent för Dufour. Men av 15,59 miljoner och 591 000 kr i vinst, kom det mesta från Anders Alméns välordnade marina. Tre nya båtar levererade han 2016, där intäkten inte täckte kostnaderna för marknadsföringen. Anders anser sig ha behövt sälja 8 -10 båtar för att gå plus på båtförsäljningen. Att försäljningen gick trögt förklarar han med att köparna tycker att båtarna är för dyra och att de vill pruta, trots att programmet är nytt och redan har bra pris.

10FE28

I prestandaklassen brukar X-Yachts Sverige ha en god andel. Och 2016 ökade försäljningen igen, sex båtar såldes, som gav en omsättning på 15,6 miljoner och plusresultat igen.

Båtverket importerar Dehler och vill spela i fina ligan. Men Bo Bäversjö avslöjar inget och bokslutet är inte redovisat. 2015 var omsättningen 5,2 MSEK motsvarande 3 båtar. Vinsten blev då 174 000 kronor.

11MatsR

Av övriga importörer har forna bästsäljande Bavia Yachts en position att värna om. Bernt Lindquist vill inte avslöja hur försäljningen gick 2016. Men 2015 gjorde bolaget en förlust på 592 000 kr trots ett omsättningslyft till 18,5 MSEK.

Bernt Lindquist kommenterar: Resultatet har inte direkt med antalet sålda båtar att göra. Resultat i detta fall beror på att vi väljer att hålla en hög servicegrad för alla våra kunder. Minusresultat är ju inte trevligt, men ingen katastrof för ett företag som har råd att ta förlusten. Omsättningen däremot visar vad företaget levererar. Här är vi ju fortfarande klart större än Hanse och Dehler.

Satsningen på Diva gör vi inte för att vi tror att Bavaria är på väg ut, tvärt om de storsatsar och är ett attraktivt varumärke. Diva satsningen har sin förklaring i att vi inte vill vara beroende av en svag marknad som vi är med Bavaria.

12PeterJ son

Oavsett vem som tycker vad om utfallet 2016 är Den Stora Frågan: Vad sker framöver? Den minskade importen förvånar mred tanke på att båtarna har jämförelsevis lågt pris, stora utrymmen, pigga lösningar och trevliga designdetealjer. Sådant brukar fresta semesterseglare, men varför de inte köps mer, kan man bara ha teorier om.

En gäller förtroendet för produkten/båten. När blandade erfarenheter läcker ut på sociala medier tvekar eventuellt intresserade att välja en ny importbåt. Eller också drar inte mainstream som förr, när ett par hundra Bavaria, Hanse, Jeanneau, Beneteau, Dufour, Elan, Delphia årligen köptes av förtjusta familjer.

En annan teori handlar om ägarestolthet. En ny stor tysk eller fransk familjebåt ger inte samma signaler som en medelstor premiumbåt som kostar detsamma. I Sandhamn och Marstrand är det inte alltid storleken som drar, utan vad man har. ”Berätta vad du har för båt och jag kan säga vem du är”, låter hårdraget, men förekommer när seglare möts på bryggan eller i baren.

Ytterligare en teori är att unga vuxna föredrar seglingsresor i värmen som semester. Seglar de här hemma, blir det med föräldrarna eller med vänner några dagar. Eller med hyrbåt istället för i en egen, ny båt. Tid och dåligt samvete om båten inte används, hörs som skäl.

Eller också hör utvecklingen ihop med att allt fler investerar i charterbåt. Inte minst kvinnor lockas av att segla i varma vatten, åka skidor, semestra i Thailand, åka på vinresor och annat trevligt. Så här säger Sofia Schumacher på Navigare Yachting om utvecklingen:
- Trenden går definitivt mot det enkla båtägandet där all service och underhåll av båten tas om hand. Att dessutom veta att du har fint väder på din semester och kan njuta till fullo de veckor du är ute med din båt, är även det mycket tilltalande.

Ett tecken på att trenden drar, är att Navigare sålde 37 nya, 40 beg och resor för fantastiska 228 miljoner 2016. Det kan jämföras med 114 MSEK 2015 och att man nyligen sålde tre nya Bavaria C57 till svenskar för charter.

Därtill har More Boats kö på svenska köpare med 22 55:or i beställning.

Trots allt finns de som gärna vill ha en egen ny båt här hemma och är nyfikna på vad som skiljer olika koncept. De borde ta del av hur Torgny Jansson på Arcona resonerar:
- Skillnaden i prestanda i bra byggen är inte marginell mot ett billigare. Inte ens om billiga båtar i kategorin cruiser/racer uppgraderas, hänger de med premiumprestandabåt är. Det visar sig redan på en söndagssegling och särskilt på kappsegling.

- Se efter vad som ligger i priset. Att bygga med kvalitet till betydligt lägre pris tack vare stordrift, är en myt. Storvarven har något lägre pris på inköp, men det tar kvalitetsvarv igen på slimmad organisation och de satsar i båtarna, inte i adminstration och marknadsföring. Bra båtar tar tid att bygga, eftersom de har noll genvägar, inga skott instuckna i taket, ingen inredning av laminatskivor intryckta i urtag i taket och de har inga innermoduler, förklarar Torgny och kan upprepa mantrat - du får vad du betalar för.

Vad anser då en importör, som Anders Almén med Dufour om storvarvsbåtar?

- Familjeseglare bryr sig inte om prestanda, bara om komfort och pris. Dufour har ett nytt fint program till fördelaktigt pris, ändå tycker köparna att båtarna är för dyra. Och ska pruta. Som hjälp har jag inlett samarbete med ett stort charterföretag

Fråga dig också vilken kvalitet som är tillräcklig? Jag anser att franska och tyska båtar är väl utvecklade med innerliners och skotten i kraftiga recesser i taket. De har inredningar av tåligt, jämnt material monterat i spårade lister och fastsatta rejält med träskruv. Föreställ dig en bekväm, trygg, torr och stadig familjebåt, jämfört med en prestandabåt, där sjön sköljer över hela tiden. Familjebåtar och bekvämlighet gör fler glada. Så tycker Anders.

För att verkligen se trender, kunde en oberoende källa - ett båtregister - behövas. Många är emot ett sådant, men systemet finns i Finland och ofta ute i Europa. I brist på ett, visar omsättning och resultat trender och utvecklingen för svenska segelbåtsföretag. Om ett par månader när alla bokslut är klara är det dags för en ny trendanalys plus en lägesrapport från de transparenta importörerna av Hanse, Dufour, Beneteau, Jeanneau, X-Yachts.

Förutom alla kalla fakta finns mjukvärden och goodwill att ta in vid valet av en ny båt. Dit hör märkets rykte, serviceviljan, kvalitetskänslan och linjerna. För handen på hjärtat – att segla är att leva och egen båt guld värd oavsett storlek, stil och ursprung. Särskilt om den är fin att se på och får beröm var den än kommer.

Curt Gelin

IMPORT

2016 Antal

2016 Värde

2015 Antal

2015 Värde

Totalt Cat A + B

35

68 687

82

129 965

Norge

10

21 760

10

   4 498

USA

19

     196

6

   2 320

Estland

14

18 146

30

31 881

Frankrike

10

20 009

3

10 460

Tyskland

5

6 315

11

21 076

Kina

29

     341

26

     745

Värden i 1000 kr. Källa Sweboat/branschstatistik

SEGELBÅTFÖRETAGENS UTVECKLING Värden i 1000 kr

VARV/IMPORTÖR

Oms 2016

Res 2016

Oms 2015

Res 2015

Halberg-Rassy Varv

179 275

6 634

194 323

19 132

Arcona Yachts

77 300

Ej klart

76 230

2 536

Rosättra/Linjett

43 058

     2

32 575

3

Navigare/Jeanneau

Ej klart

Ej klart

37 691

- 2 789

Yachtsale/Beneteu

20 351

734

Ej startat

Ej startat

X-Yachts Sweden

15 615

115

4 579

- 27

Gåshaga/Dufour

15 593

591

15 740

521

Najad

Ej klart

Ej klart

17 339

- 9

Baviayacht/Bavaria

Ej klart

Ej klart

18 099

- 592

Bohusyachts/Hanse

Ej klart

Ej klart

5 526

156

Båtverket/Dehler

Ej klart

Ej klart

5 227

174

Nordic Yachts

Ej klart

Ej klart

6 224

-164

Källa: Alla Bolag.se

Bäst i Sverige

Varv/importör

Antal 2016

Arcona Yachts

19

Bohusyachts/Hanse

12

Linjett/Rosättra

9

Navigare/Jeanneau

9

Yachtsale/Beneteau

8

X-Yachts Sweden

6

Najad

5

Gåshaga/Dufour

3

Halberg-Rassy

Ingen uppgift

Båtverket/Dehler

Ingen uppgift

Baviayacht/Bavaria

Ingen uppgift

Källa: Varvens egna uppgifter

Sittbrunnenfilmer