Ny HR 340

Skarp 34-fotare Hallberg-Rassys nyaste

HR340sytheticphoto012

Nu gör Hallberg-Rassy det igen. På mindre än ett år introducerar varvet en helt ny modell och inte vilken som helst, utan en i den trevliga storleken 34 fot. Men nya 340 får en del nyheter inspirerade av lyckade 44:an som dubbla roder, stor bredd, mindre deplacement och mer segel. Och dubbla rattar som tillval. Och samma pris som 342:an, som går i pension efter tio år och 329 exemplar.

HR340skrovplugg3169

Att en ny Hallberg – Rassy skulle komma berättade Magnus Rassy redan i samband med testet av 44:an i december och nu har han meddelat att den nya ersätter 342 som sjösattes 2006.
Premiären blir – givetvis - på Öppet Varv i Ellös på Orust Skandinaviens största segelbåtsmässa sett till antalet visade båtar.
Den helt nya modellen inkluderar det bästa Hallberg-Rassy står för, plus det senaste inom design. Det betyder högre komfort och mer prestanda i samma båt och lägger ribban på en nivå ingen tidigare trodde var möjligt för en båt i denna storleksklass. Till trevligheterna hör dubbla rattar, dubbla roder och fällbar badbrygga.

HR340 Interior2017 05 16 2TIDSENLIG DESIGN
Hallberg-Rassy 340 får upprest stäv för tidsenligt utseende, lång vattenlinje och fina sjöegenskaper med runda former i förskeppets undervattenskropp. Båten har integrerat bogspröt med flera funktioner - idealisk halsningspunkt för en code zero eller en gennaker, säkert avstånd från skrovet för ankaret till en ankarvinsch och idealiskt fäste för en stävstege för att lätt ta sig iland och ombord i naturhamn eller vid en låg flytbrygga

DUBBLA RATTAR OCH RODER
För första gången på en Hallberg-Rassy erbjuds dubbla rattar som tillval. Standard är med rorkultsstyrning. I bägge fallen har rorsman bra sidoskydd genom god sarghöjd. Upplägget ger god passage genom sittbrunnen.
Som traditionen bjuder, är sittbrunnen välskyddad och sittbrunnslängden generösa 2,83 m, - 42 cm längre än på föregångaren 342.
Dubbla roder som på framgångsrika Hallberg-Rassy 44 är till för att göra båten lättstyrd och lättkontrollerad under alla seglingsförhållanden, Eftersom roderytan minskar jämfört med ett roder, minskar också roderlasterna och därmed ökar säkerhetsfaktorn. Varje roder har dubbla självjusterande roderlager, vilket ger en lättgående roderkonstruktion i alla lägen.

REN DÄCKSLAYOUT
Två vinschar finns på varje sittbrunnssarg, vars bredd medger eldrift utan att störa ståhöjden i inredningen. Det finns förvaringsfack för överskottslinor akter om fallstopparna, vilket ger en ren sittbrunn. Även däckslayouten är ren, med underdäcksrulle för förseglet, dolda fall till sittbrunnen, alla fyra skylightluckorna flushmonterade och ev elektrisk ankarvinsch monterad under däck.

UTFÄLLBAR BADPLATTFROM
En nyhet i storleksklassen är att det finns möjlighet till att beställa en stor utfällbar badplattform. När plattformen är stängd, uppstår en elegant stängd akterspegel. Som standard finns en plattform akter om rorsman och ett steg ned till vattnet.

MODERNT SEGELPLAN
Segelplanet är modernt med Furlex TD, toppvant och undervant uppdelade med separata röstjärn, för lätt passage på däck, bra skotning av focken samt bred, stadig stagning av masten.
Akterstagssträckaren har en utväxling på hela 1:32 som standard. Förseglet är endast lätt överlappande, vilket gör det lätt att slå. Här finns även en möjlighet till ett arrangemang för självslående fock.
Vattenlinjen är 10,10 m, hela 1,01 meter längre än på föregångaren 342. Enligt Frers fartdiagram kommer en lastad Hallberg-Rassy 340 att logga 7,31 knop vid 90 graders vindinfall i bara 5 meter per sekund sann vind.

HR340speeddiagramMYCKET NATURLIGT LJUS
Det finns fyra flushmonterade skylights och sju öppningsbara sidofönster samt tre skrovfönster. Alla fönster och skylights har klarglas, utom den i toalettutrymmet, som är mjölkfärgad, för att släppa in ljus, utan att medge insyn. Hallberg-Rassy 340 har mängder med naturligt ljus och god ventilation genom hela inredningen.

LUFTIG INREDNING
Inredningen blir ovanligt luftig och rymlig Salongssofforna är 2,00 m långa och ligger längre akterut än brukligt, det ger särskilt god bredd och volym i inredningen. Maststöttan står ur vägen i direkt anslutning till huvudskottet.
Genom ett designtrick bidrar även pentryt till luftigheten i salongen. Pentryt är sjögående och är ur vägen från det naturliga flödet genom båten. Den som står i pentryt står inte i vägen för den som vill in i akterkabinen. Det finns djupa dubbla diskhoar och en väl tilltagen kyl. Pentryts arbetsyta är redan som standard i homogen kompositsten.

LÅNGA KOJER
De ventilerade skåpsluckorna är flushmonterade och har osynliga gångjärn med inbyggda ändstoppare, så att luckan inte slår i övriga inredningen. Förpiken är väldigt rymlig och att anse som båtens ägarkabin. Kojmåtten är hela 2,04 m lång, 1,98 m i akterändan och generösa 62 cm i fotändan. Förpiken har två egna byråer och två stora garderober, två öppningsbara sidofönster samt skylight. Toalettutrymmet har utmärkt ventilation med både öppningsbart sidofönster och skylight, som har mjölkfärgat glas, för att släppa in ljus - men inte ovälkomna blickar. Avställningsytan och handfatet är i kompositsten.
Även akterkojen är väl tilltagen med 173 cm i huvudändan och fina 142 cm i fotändan.

Data:
Löa 10,36 m
Lvl 10,10 m
Bredd 3,47 m
Vikt 5,98 ton
Kölvikt 2,30 ton
Segelyta 65,5 kvm
Masthöjd 16,42 m
Motor VPD1 20 hk
Design German Frers
Premiär Öppet Varv, Ellös
Pris
Information: www.hallberg-rassy.com

HR340speedtable

 

 

Sittbrunnenfilmer