Dubbelt svenskt i ledning på ARC

Slör.JPG

Efter fem dagars segling från Gran Canarias har de flesta båtarna avverkat 600 - 700 M på sin 2 700 m långa resa över Atlanten. Bland de 186 startande båtarna utmärker sig två More 55:or för att ligga etta respektive tvåa i sin klass Curling C och för att ha högst fart på torsdagen.

Gustav.JPG

Ambitiösa esset Mikael Ryking med sex man på sin Open 40 Talanta ligger femma i racing A, men har avverkat i snitt 160 M om dygnet sedan start eller lyckats hålla 6,6 knop dag som natt. Mikael låg på torsdagen sex sjömil före klassledaren, en Pogo 12.50, men högre mätetal ger femteplatsen.

Sedan starten i söndags har More 55 Pixel, skeppad av Mikael Lindell, X-362 navigatör haft ledningen. Men på torsdagen fick han se sig omåkt av More 55 More Amore med unge skånske Melges  - 24-seglaren Gustav de Vrids, som valde ett sydligare spår och fick lite mer vind. 

Intressant för den som följer ARC-flottan på trackern är att de bägge svenskkörda More 55:orna än så länge seglar lite snabbare än flera större båtar, bland annat Sjösportskolans i Göteborg Farr 65 Celeste af Solent med Bengt Tarre som skeppare. Om det handlar om rätt rutt, eller bättre fokus på trimmet, är okänt. Oavsett vilar mycket på skepparna att hittra rätt rutt. ARC sägs vara ett rally, inte en kappsegling, men när båtarna gått i mål om två veckor kommer besättningarna att få två frågor: Hur var det och hur gick det? Alla deltagare har getts ett mätetal och trackern räknar resultat. Således är ARC också en kappsegling.

Plottern.JPG

 

Mikael.png

Femma i cruising C ligger Athene, också hon en More 55. På torsdagskvällen gjorde man 5,1 knop med en kurs om 251 grader. Det betyder att bland de fem bästa så här långt, ligger tre More 55 1,2 och 5. Fjärde More 55:an ”min” Solid White med Nicholas Rolander och hans besättning, fick en dålig start när motorn inte ville gå igång i söndags. Ingen service fanns att få på en söndag, och till sin frustration fick man ligga kvar medan alla andra stack iväg. Inte heller på måndagen fick man liv i motorn. Först på tisdagen kunde en man från Yanmar byta startmotorn och på kvällen kom man äntlgen iväg.

 

- Inte roligt, mycket jobbig och stressig situation. Men till slut fick jag bra kontakt med en lokal mekaniker och efter mycket letande bytte han hela startmotorn. Vårt mål är nu att se hur många bätar vi kan segla om, och eftersom vi hamnade på efterkälken kommer vi att gå för motor sydvart tills vi hittar vinden, berättade Nicholas innan de lättade.

Som på många kappseglingar numera, handlar det mesta om vägval, att segla där man har eller väntar sig bra tryck. För den sakens skull laddar de mest engagerade ner flera olika väderfiler via satellit, jämför och gör en rutt.

Eller också tar man hjälp av proffs på routeing. Ett sådant är Klabbe Nylöf, meriterad och driven havskappseglare, tillika agent för Nautor´s Swan i Sverige. Från sitt kontor i Saltsjöbaden studerar han vädret på Atlanten och dirigerar Maltaflaggde Swan 77 Tugela, med Mikael Ahlström ombord. Två gånger varje dygn skickar Klabbe förslag på vilken kurs båten bör hålla och vad besättningen kan vänta. Samma jobb har han gjort åt tredubbla Gotland Runt vinnaren Ballad.

 

Klabbe.jpg

 - Jag använder väderprogrammet Squid, som har bra upplösning och visar var och hur det blåser. Just idag torsdag är det bättre sydvart och om ett par dagar vrider vinden med och ökar. Planen är att Tugela då ska få utdelning av sin sydligare kurs och komma fram bland de bästa, förklarar Klabbe.

Under tiden kan man fundera på hur besättningarna har det på båtar med många ombord. På de som har betalande gäster som på More 55:orna seglar 10 - 11 personer. På Celeste är man 16 och på de brittiska Challenge 77:orna 19 ombord. Det går knappt för sjöfolk, som legat i Flottan, att föreställa sig hur mycket mat som behövs, hur mycket sopor man samlar på sig och toalettbestyren. 

swan77.jpg

Under tiden kan man fundera på hur besättningarna har det på båtar med många ombord. På de som har betalande gäster som på More 55:orna seglar 10 - 11 personer. På Celeste är man 16 och på de brittiska Challenge 77:orna 19 ombord. Det går knappt för sjöfolk, som legat i Flottan, att föreställa sig hur mycket mat som behövs, hur mycket sopor man samlar på sig och toalettbestyren.

Mest avancerade upplägget står Mikael Ryking för, där de sex ombord livnär sig på frystorkat och gör sina behov i en hink. Jag kan rekommendera alla med komfort i sinnet att ta del av hans koncept på den trekvartslånga filmen, som Niklas Krantz har gjort på denna sajt.

Å andra sidan går alla utom skepparen vakt och det betyder att bara, två eller tre är uppe samtidigt. Med lite tur kommer jag att få kontakt med den ledande och den sista More-båten. Skälet till att ge Morebåtarna särskild uppmärksamhet är att Mores upplägg är i mina ögon det mest tillgängliga för den som vill segla över Atlanten. Detta visar om inte annat göteborgskorna Maria Sörling och Helena Joelsson, de har sparat ihop till sitt livs äventyr och ser fram emot att gå runt med röda byxor när de går iland hemma från sin Maxiracer Greta.

Curt Gelin

 

Läget torsdag 23 nov 

Båt

Fart

Kurs

DTF

DTS

Plats

Typ

Skeppare

Talanta

7,9

258

2103

731

5

Pogo 40

Mikael Ryking

Pixel

4,8

257

2108

602

2

More 55

Mikael Lindell

Mor Amor

6,1

264

2073

613

1

More 55

Gustav de Vries

Athene

5,1

251

2137

550

5

More 55

More Sailing

SolidWhite

6,3

197

2561

287

15

More 55

Nicholas Rolander

Amarone

6,1

254

2149

561

3

Gr Sol 45

Greger Landstedt

Aloha

5,1

252

2346

531

13

Sirena 44

William Malmsten

Lumikki

6,0

286

2094

605

3

Swan 48

Jukka Mäki-Kullas

Jinja

6,3

277

2111

634

1

Pogo 12,50

Ian Matthews

 

 

Sittbrunnenfilmer