Ludde Ingvall tog line honors - igen

CQS 14.jpg

Ludde Ingvall är nöjd över att ha tagit line honors i RORC Transatlantic Race Lanzarote - Grenada.

Medan deltagarna i ARC stretar mor mål har Ludde Ingvall passat på att ta line-honors och nytt rekord. Men inte i ARC, utan i ett konkurrerande race - RORC Trans Atlantic Race från Lanzarote till Grenada i Karibien med start en vecka senare. Denna segling är mer inriktad på Grand Prix Racing och lockar några av världens extraordinära båtar. Vilket verkar passa Luddes program och hans 100-fotare CQS. I år har han varit först i mål på ÅFOR i juli, tvåa i Fastnet i augusti och först i Middle Sea Race i oktober.

Planen var ursprungligen att skeppa CQS-båten tillbaks Australien och Sydney Hobart Race. Men när orkanerna drabbade Karibien i höstas, tänkte Ludde och hans finansiär, tillika kusin Sir Michael Hintze om och bestämde sig för att stötta de utsatta öarna genom att delta i Transatlantic Race och starta en insamling till förmån för de orkandrabbade öarna.

RORC.jpg

CQS kryssar tjusigt mot mål med perfekt trim och väl balanserad segelsättning. 

Resan över Atlanten blev dock inte sol och full fart. Till en början var vinden tämligen svag varför beslut togs om att styra sydvart. Väl nere på Nord 13-14 grader fick man dock så att man teg med en squall i måndags i mörkret och broachade. Så här rapporterade Ludde om händelsen.

Monday 4 dec.
"We got caught in a bad squall of probably 40 knots which resulted in a number of issues," Ingvall reported from on board on day 10 of the race. "There has been damage to sails and onboard electronic systems, but we are still progressing towards the finish."

“We came back on track, but lost about 6 hours while sailing slow and then stopped to repair probably at 90-95%, but doing 14-15 kn average with G1 and full, main”

CQS1.jpg

Att köra gennakern om hisnande 1 110 kvadrat resulterade i en svår broach i en 40 knops squall.

Kenneth Thelen, co-skipper described the damage and said: "Part of our electronics failed making it hard to sail in the dark. We blew our biggest spinnaker, but it is repairable. As we went into a gybe, the engine stalled and we lay flat on our side for a while which resulted in a diesel spill inside the boat, so the smell is terrible in the heat! We broke the top three battens in the mainsail, but we are still sailing towards the finish at reasonable speed, in pouring rain. We will assess the situation at first light."

CQS finished the 2017 RORC Transatlantic Race on Wednesday 6th December taking Monohull Line Honours in an elapsed time of 11 days 00 hrs 03 mins 08 secs. CQS committed to a southerly route for the 3,000 nautical mile race and led from start to finish. This was Ludde Ingvall's 16th transatlantic.

Once dockside at Camper & Nicholsons Port Louis Marina, Ingvall was full of enthusiasm for the RORC Transatlantic Race and his team:

"We have had a fantastic trip, even though the slow start meant we didn't have a fast race, but I love it. It is great to be back in the Atlantic and especially nice to be first. Much more fun than being last! We have a young crew on board and it is especially rewarding to give them this chance and 'pass it on'.

Sailing is an amazing sport, but big boat opportunities for young sailors are few and they did really well. Just think, we have eight nationalities on one boat and everybody was focused on the same finish line. We worked as a team, looked after each other and it was tough at times."

 CQS-crew.jpg

CQS Crew: Skipper Ludde Ingvall; Co-Skipper Kenneth Thelen; Logan Andresen; Martyn Baker; Philip Barnard; Hans-Christoph Brumberg; Charles Egerton-Warburton; Robin Elsey; James Espey; Liam Gardner; Paul Heyrman; David Kenefick; Rokas Milevicius; James Oxenham; Malcolm Paine and James Tomlinson.

RORC 2017.jpg

Snacka om stäv.. Och förskepp.. Och peket .. Och segel på rulle. Greppen kanske kan passa SRS-seglarna?

 

 

Sittbrunnenfilmer