VOR flottan kämpar mot Auckland utan Vestas

 

abt_3352907918930575280MTc4NzYxNw.jpg-m.jpg

David Witt, Simeon Tieneport, Xabi Fernadez, Bouwe Bekking, Dee Caffari och Charles Coudruelier

 

Efter två veckor i Hong Kong med tajta inport-race, som Dong-Feng vann och min favorit Bouwe Bekking tog en snygg andraplats runt Hong Kong - ön startade flottan på tisdagen mot Auckland. Men utan Vestas, som inte gick att reparera på plats, utan måste fraktas på ett fartyg till Auckland, där ett nytt bogparti ska lamineras fast.
Det finns fortfarande inga uppgifter om hur krocken kunde ske, varken från Volvo eller från team Vestas skeppare och projektledare. Skälet till musseltaktiken är inte känd, men information ska komma - snart - sade Volvos man i racet Sven Österberg på min fråga i samband med Volvo Pentas presslunch på Båtmässan i Göteborg.

 

 

13_06_180208_TTT_JSB_00664.jpg

Ständig trimmande på pedestalerna oavsett väder, är vardag för Henry Bomby på TTOP.

 

Möjligen är det fel att fråga om orsaken och händelseförloppet, för helt naturligt vill Volvo antagligen att allt fokus ska hamna på själva tävlingen. Men när jag mötte folk från Navico/B & G i Dusseldorf, sade de att den radar, som finns ombord på VOR-båtarna, kan se ett periskop kristallklart på 500 meters håll.

Om navigatören på Vestas, som seden är för hans skrå, satt klistrad vid datorn nere i båten, borde han kanske ha sett den kinesiska fiskebåten och beordrat väjning i tid?

Till skillnad från förra kraschen för Vestas, har teamet dock inte ändrat sin laguppställning. Flerfaldige VOR-vinnaren Simon Fisher är kvar som navigatör och det hedrar Mark Towill och Charlie Enright, som driver Vestas 11Th Hour.

Även deras sponsor Vestas är värd heder, för de har inte dragit sig ur, trots att det är andra gången deras racer råkat illa ut. Mången uppbackare hade nog sagt - en gång räcker, men inte detta globala danska företag.

 

Vestas).jpg

Persico Marine återuppbyggde Vestas efter förra kraschen och bygger nu en ny, förlig sektion. 

Persicovarvet nära Bergamo i Italien bygger den nya fören till Vestas så att den klarar entypsregeln. Sedan skeppas eller flygs sektionen till Auckland, där den måste hinna lamineras ihop med resten av båten i tid för in-port racet på Hauraki Gulf den 10 mars, eller i tid till starten för benet Auckland - Itajai som startar 18 mars. Fartyget som fraktar Vestas lämnade Hong Kong söndag 28 januari och beräknas lägga till i Auckland nu på söndag 11 februari.

 

13_02_171123_BNL_RCE_00025.jpg

 Sally Barkow är en av tre kvinnor på Brunel som fick en kickstart med Team SCA förra gången. Foto:Yann Riou.

ar hopsättningen ska ske, har teamet inte meddelat ännu, men ett hett tips är Cookson Boats i Auckland, som har stor vana efter att ha byggt otaliga racers. Eller om folk från Volvos varv i Lissabon gör jobbet. Hursomhelst ser jag fram emot att se Vestas göra come-back.

Under tiden har de sex VOR-båtarna 6 100 M segling att avverka och nya trixiga förhållanden väntar. Skepparna verkade inför starten bäva för att tillfälligheter, som att hamna på fel sida om ett moln i stiltjebältet runt ekvatorn, ska vända upp och ner på resultatlistan. Dessutom har raceledningen infört en ny exklusionszon, den här gången på grund av en tropisk cyklon i båtarnas väg.

En resa med mycket kryss och hård vind efter Taiwan, kommer att kräva balans mellan att gasa och bromsa för att inte riskera båten.

Brunel ledde på torsdagsmorgonen med Dongfeng på andra platsen 3 M akterut i 10 knops vind för babords halsar. Min favvo Bouwe Bekking gjorde bra ifrån sig i inportracen och förhoppningsvis har hans Brunel äntligen fått samma fart som ledarbåtarna. Zooma in på Bouwes blogg och gilla hans läsvärda, personliga, humoristiska, vänskapliga rapporter från de har det på båten.

 

Curt Gelin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer