Fortsatt oklart om Bavaria

9BavaC57

För en vecka sedan, den 1 juli löpte fristen ut för bud på Bavaria. Men trots det har ingen investerare dykt upp som åtar sig de 600 anställda och att betala leverantörerna som  som gått med på att vänta med sina fordringar. Nästa deadline blir 1 augusti då Tyskland tar semester och om ingen ny ägare köpt fabriken då, blir framtiden än mer oviss. 

Inga officiella uttalanden har hittills gjorts, men enligt Yacht, har det funnits flera bud som prövats och förhandlats. Uppnås enighet, kan marknaden såväl som många jobb räddas. I annat fall skriver Yacht, blir det utförsäljning av hallarna, lager och maskiner.

De 600 anställda har de senaste månaderna gjort allt för att upprätthålla kontinuiteten i fabriken och byggt klart beställda båtar. Även leverantörerna har stannat kvar ombord för att stötta fabriken under denna kritiska fas. Detta har gett Bavaria luft.

Visserligen har insolvensmedel (löner och skatter) kunnat betalas med hjälp av förbundsmedel under tremånadersfristen, men även leveranser av nya båtar, har gjort att tillräckliga likvida medel funnits, där den nya modellen C45 har skapat signifikant omsättning.

Innan fabriken tar semester, måste en investerare kliva på för att få smidigast möjliga övergång. Dessutom väntar höstens viktiga mässor, som fabrikens förvaltare och ledning behöver för att ge Bavaria ett säkrare perspektiv.

Frågan jag ställer mig är dock hur realistiska förväntningarna på fabrikens framtid är? Hittills har man byggt varje båt med förlust och ovanpå det gett enorma rabatter, jag vet ett fall där köparen fick 82 000 € i rabatt på en 51-fotare. Ebberöds Bank ligger inte i Bayern men kanske en ny investerare bör se filmen från 1926 och lära av historien. 

Konkurrensen från Hanse, som gick back  1,1 miljoner € senaste kvartalet, och de franska varven Beneteau, Jeanneau och Dufour är skarp. Sedan starten har Bavarias lågprispolitik gjort modellerna populära, men för att kalkylen ska gå ihop behöver priserna höjas och måste även stil, finish och ökas.

På design anlitar Bavaria numera säkre Maurizio Cosutti, som blev känd för Bavaria när More 50 lockade köpare. Raskt värvade man då Maurizio, som gav båtarna bättre prestanda och nytt formspråk. 

Experimentet med en engelsk designfirma på exteriören och interiören i början av 2000-talet, blev närmast en flopp och för det kan de 600 anställda nu få betala för. 

Vi som varit med under båtbranschens guldår, när Albin och Maxi försåg svenska seglare med  familjebåtar, minns att inte heller då fungerade lågprispolitik, även på 1980-talet  byggdes båtar för mindre än vad de såldes för. Vilket slutade med konkurs.

Som jämförelse är det intressant att kvalitetsvarven går för fullt och går med vinst. Förklaringen till att Baltic, Nautor och Hallberg-Rassy går bra, stavas engagerade ägare. Tack vare Hans Georg Näder, Leonardo Ferragamo och Magnus Rassy, deras koll och attityd är framtiden för deras varv säkrare än för de flesta andra.

Som det heter i filmvälden: Fortsättning följer

 

Curt Gelin






Originaltexten från Yacht:


Die Zukunft von Bavaria, einst mit Abstand größte deutsche Sportbootwerft und Nummer zwei der Welt, ist noch ungewiss. Am vergangenen Freitag lief die Bieterfrist für das angeschlagene Unternehmen ab. Offizielle Stellungnahmen dazu blieben bisher jedoch aus.
Nach jüngsten YACHT-Informationen gab es offenbar mehrere Gebote, die derzeit geprüft und verhandelt werden. Gelingt eine Einigung, könnten nicht nur die Marke, sondern auch viele Jobs gerettet werden. Andernfalls droht der Ausverkauf von Hallen, Lagerbeständen und Maschinen.  
Die 600 fest angestellten Mitarbeiter haben in den vergangenen Wochen alles getan, um die Kontinuität des Bootsbaus zu wahren und die bestehenden Aufträge abzuarbeiten. Auch die Zulieferer blieben an Bord, um die Werft in dieser kritischen Phase zu stützen. Das hat Bavaria Luft verschafft.  

Zwar ist das auf drei Monate befristete Insolvenzgeld der Bundesanstalt für Arbeit am 30. Juni ausgelaufen. Um Löhne und Gehälter bezahlen zu können, stehen derzeit aber noch ausreichend liquide Mittel zur Verfügung, denn die Werft hat durch die Auslieferung Dutzender Yachten, darunter auch mehrere des neuen Typs C45, signifikante Umsätze erzielt.
Im August hat die Werft traditionell Betriebsferien. Ein Investor müsste folglich bis Ende Juli einsteigen, um einen möglichst nahtlosen Übergang zu gewährleisten. Das ist nach wie vor der Plan von Insolvenzverwalter Tobias Brinkmann und der Geschäftsführung – auch deshalb, weil die Herbstmessen bevorstehen und neue Aufträge nur dann kommen, wenn es für Bavaria eine gesicherte Perspektive gibt.

Sittbrunnenfilmer