En ursäkt till tjejerna som tog ÅFOR med storm

Gloria ÅFOR.jpg

Grand Soleil 50:an Gloria kördes som en ren kvinnosatsning i ÅFOR i somras. Ann Samnegård skeppade.

I somras körde 20 tjejer två Grand Soleil 50:or i ÅFOR och fullföljde trots de hårdaste vindarna på många år. Med bravur skrev jag i en artikel i Bullandö News om deras insats. Men nu har jag fått veta att min kvinnosyn är förlegad, att jaq tänker hierarkiskt och är sexistisk. Den erfarenheten är ny för min del och oförskylld. Tanken var att lyfta fram två friska tjej/kvinnosatsningar, aldrig att nedvärdera kvinnor som kappseglar.

Nu behöver jag göra en pudel, be om ursäkt till de 20 på Gloria och Victoria för några olyckliga formuleringar i artikeln. Jag skulle ha sagt personer och besättning genomgående, för det spelar de facto ingen roll om en båt kappseglas av tjejer/kvinnor eller grabbar/män, jämlikhet uppstår av att var och en har en uppgift ombord oavsett tillhörighet.

I artikeln borde jag ha skrivit att alla manövrer anpassade besättningarna efter sin förmåga i de hårda vindarna och inget annat.

Jag borde inte heller ha sagt att det var bra med en "neutral part" för att hålla ihop kvinnor mellan 19 och 60 år. Jag skulle igen ha sagt besättningar eller personer. Bakom formuleringen  låg båtägaren Thomas Forsbergs uppgift att initiativtagaren till satsningen lämnade Gloria före start.

Han berättade att han fick vara biktfader och präst under diskussionerna och det föranledde mig att skriva som jag gjorde. Men att en neutral part behövdes bara på grund av kvinnor, är en vantolkning. Osämja är alltid illa oavsett om den uppstår bland  kvinnor eller män. Uppgiften lät udda och som snudd på myteri i mina öron. Men kontroverser platsar inte i Bullandö News, alltså skrev jag istället att en neutral part ofta kan vara bra ombord. 

Troligen missuppfattade jag att det var en öppen fråga huruvida Thomas och hans kollega Peter skulle segla med på Gloria och Victoria. I efterhand förstår jag att båtarna bara  hyrs ut med skeppare, även om hyresgästerna, som i det här fallet, har full kompetens och erfarenhet av havskappsegling. Att Thomas inte tydligare sade att han skulle segla med, berodde på han ville hålla sig i bakgrunden, att det utåt sett bara var kvinnor ombord.

Aldrig trodde jag mig få kritik för gubbigt, hierarkiskt tänkande, sexism. Mitt syfte var som sagt tvärtom att framhålla två vakna kvinnliga besättningar. Och den som inte tror att jag aktar kvinnor som seglar, kan läsa mitt reportage från mars i år om alerta Charlotta på Gullholmen. Hon seglar mer än de flesta och året om med sin Hallberg-Rassy.

Därtill har jag röstat på Emely Hagen som Årets Havskappseglare 2018 för allt hon seglar med målet att bli en av de bästa i landet. Och jag har hållit fram Kristina Lundevall och ytterligare 40 kvinnor i shorthandseglingen Nordic Yachts Open. 

Förhoppningsvis godtar besättningarna på Gloria och Victoria min ursäkt för de olyckliga formuleringarna. De fullföljde seglingen runt Gotland - med bravur skrev jag, för det var strongt att fullfölja i de hårdaste vindarna på många år.  Det ska också sägas att på Victoria var Katarina Svedjefält skeppare och på Gloria var Ann Samnegård skeppare, inte tvärtom.

Kommentarer är välkomna - på detta forum, inte på Facebook. Och ingen skugga ska falla på Fredrik Broms utgivare av Bullandö News. Impertinenta inlägg och invektiv är han verkligen inte värd! När intresset för tryckt media som kommunikation avtar, gör han en tidning som är både läsvärd och informativ, kan den som besöker Bullandö avgöra själv. Krogen är öppen in i oktober.

Min ursäkt för de olyckliga formuleringarna framförs härmed  till Katarina S, Helena N, Anna G, Annika B, Anna B, Emelie B, Helena K, Helena H, Louise W och Pernilla B på Victoria. Och till Ann S, Kerstin B, Åsa B, Anna-Lisa T, Elise K, Lucie R, Catrin W, Ann-Marie B och Malin S på Gloria.

Curt Gelin


Några duktiga seglarkvinnor jag mött 2018

Nadine.jpg

Nadine Kugel seglar mycket shorthand med Pär Lindforss på Albin Nova Mobline.

Emelie Byström.jpg

Emelie Byström var alert fördäckare på Victoria i ÅFOR 2018.

Kristina.jpg

Kristina Lundevall är mästare i fina Mälar 22:an Colibri och seglade in som tolva av 119 båtar i NYO 18.

Charlotta Andersson.jpg

Charlotta Andersson på Gullholmen seglar året runt med sin Hallberg-Rssy 342 med det passande nammet Happie.

Jorid Hammersland.jpg

Jorid Hammersland, styr Seascape 27 Hammerscape snabbt och säkert, här under Nordic Yachts Open 2018.

Inger Swing.jpg

Inger Swing är flink och flitig shorthandseglare på 33-fotaren Mithril ihop med Rikard Isby.

Katarina.jpg

Katarina Svedjefält, tillhör den nya unga generationens kappseglare. Hon skeppade 50-fotaren Victoria i ÅFOR.

Kristina W.jpg

Kristina Wiktander -  Broman är duktig och omtyckt seglingsledare

Victorias.jpg

Besättningen på Victoria använde ÅF Inshore Race som träning, testade sina roller och blev välorganiserade.

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer