Nu kommer Hallberg-Rassy med en 50-fotare

 

Sporrade av framgångarna med dubbelroderbåtarna 44,340,57 och senast 40C investerar Hallberg-Rassy redan i en ny modell, denna gång en 50-fotare, som ersätter HR 48 Mk I och II från 2004 respektive 2015. Som traditionen bjuder sedan 1988 har German Frers på nytt översatt varvets tankar till en svårslagen båt för långa snabba färder över oceanerna.

HR50-syntheticphoto-02.jpg

De dubbla rodren, den tunga bunbkölen, den uppdelade överbyggnaden med framruta, den raka stäven ger stil åt nya HR50.

 

 

Nya HR 50 är planerad för smidig segling och stor komfort med massor av utrymmen, vilket motiverar Magnus Rassy att kalla sin senaste nya för en båt som flyttar gränserna för vad som är möjligt upp till 50 fot. Samtidigt är den trogen de traditionella Hallberg-Rassyvärdena med vindruta, blå skrovrand och relevant deplacement.

Traditionellt jämförs båtar utifrån skrovlängden i fot. Men mer korrekt menar Magnus är attvse till vattenlinjelängden.

- HR 50 har 50 cm längre vattenlinje än vår gamla Hallberg-Rassy 55. Längre vattenlinje ger bättre prestanda i form av längre dygnsetapper, mer inredningsvolym, mer komfort och större stuvutrymmen. Bredden på HR 50 är 33 cm större och i aktern hela 1,08 m bredare än 55:an. Detta bidrar ytterligare till inredningsvolymen.

- De effektiva skrovlinjerna ger enastående seglingsprestanda, förskeppet är rundat under vattenlinjen nästan som ett ägg, som ger mjuk gång i sjön, oavsett vilken vinkel båten går in i sjöarna med. Deplacementet är tilltaget för att bära modern komfortutrustning och en mängd personliga tillhörigheter och som alltid tilltagen tankvolym.

Som alltid på en Hallberg-Rassy är sittbrunnen djup med höga skyddande sargar samtidigt som framåtsikten för den som styr är välordnad på samma sätt som på HR 57 tack med höjd styrplats.

Vindruta med lång sprayhood eller en hardtop, rutor i härdat glas, öppningsbar mittdel och handtag på sidorna är den idealiska sittbrunnslösningen för både kalla och tropiska vatten.

Med dubbla rattar, finns gott om plats för displayer och knappar och passagen är lätt mellan rorsmansplatsen och resten av sittbrunnen.

Trespridarriggen blir modern och lätthanterlig med separerade vant för stabil stagning och smidig passage på däck.

Istället för kutterstag, kan HR 50 riggas med ett hårdvindssegel på löstagbart inre förstag, som gör backstag är onödiga. Förseglet är bara lätt överlappande och gör det lätt att slå. Arrangemang för självslående fock är möjligt som tillval. Elektrisk rullmast från Seldén, elektrisk försegelrulle under däck, elvinschar ingår i standardutrustningen. Rullmasten är konstruerad för Elvström FatFurl storsegel i stum Epex membranduk, med akterliksrunda, vertikala lattor och skädda i toppen.

HR 50 undertill.jpg

Deplacementet är beräknat att bli 21 ton med 7 150 kg i bulbkölen.

 

HR50sideview.jpg

Linjerna i HR50 med rak stäv, kort akter, slank bulbköl skvallrar om behagliga seglingsegenskaper.

HR50interiorlayoutOption.jpgSom tillval kan HR 50 beställas med köket i gången till akterkabinen, fåtöljer i salongen och dubbelkoj föröver.

 

Dubbla roder är utan minsta vekan överlägset för kontroll under segling. Men även vid motorgång gör de resan behaglig tack vare mindre vibrationer. Ur ett säkerhetsperspektiv är dubbla roder också en fördel, om båten skulle ramma ett UFO (Unidentified Floating Object) finns alltid ett att segla på.

Redan i standardutförande är utrustningsnivån riklig med elektrisk rullmast, elektrisk försegelrulle under däck, segel, teakdäck, infällbar bogpropeller från Sleipner Side-Power, 12 kW generator, 110 hk Yanmar, el-spis, kyl och frys, sjösättning och riggning vid varvet, bottenmålning, fendrar, förtöjningslinor. Nivån är troligen rikligast i branschen.

Ett maskinrum som man kan gå in i ger lättillgänglighet, enkel service och omsorgsfull ljudisolering. I maskinrummet finns all teknisk utrustning, den kraftiga huvudmaskinen med common rail, elverket med ljudkåpa, pumpar, filter, dubbla värmare, AquaDrive flexibel koppling som tar upp lasten från propelleraxeln och gör att maskinen i princip bara står med sin egen vikt, vilket märkbart ytterligare reducerar att vibrationer och ljud förs ut i båten.

En Mastervolt Combi Pro laddare/inverter växlar automatiskt mellan landström och inverter, beroende på vad som finns tillgängligt.  

HR50hullplug.jpg

Unfan går det när Hallberg-Rassy tar fram en ny modell. I januari var pluggen till HR50 redan fräst och färdig på plastfabriken i Kungshamn. 

I augusti på Öppet Varv ska varvet i Ellös visa upp sin nya flotta Frers-ritade modell. Den ska visas på Boot i Dusseldorf 2021 där världspremiären sker.

Swan 48 är en succe´med sina proportioner och sin stil. Rak stäv, dubbla roder bredd i aktern är German Frers specialtet.

Swan-48-Conceptual-Deck-Arrangement-222082A.jpg

Frers är lika produktiv på att rita åt Hallberg-Rassy som till Nautor och i Dusseldorf visar det finska varvet sin nya Swan 48 som även den har fått etikettern Blue Water Cruiser. För att se hur den är jämfört med HR 50 är båda med i tabellen nedan. Vilken skulle du vilja välja?

Data

Hallberg-Rassy 50

Swan 48

Längd ö a

15,23 m

14,78 m

Längd v l

14,80 m

13,88 m

Bredd

5,00 m

4,59 m

Deplacement

21 000 kg

15 000 kg

Kölvikt

7 150 kg

5 200 kg

Segelyta

136 kvm

135,2 kvm

Masthöjd

24,9 m

22,80 m

Motor

Yanmar 110 hk

Volvo Penta 75 hk

Diesel

1 000 liter

360 liter

Vatten

800 liter

500 liter

Byggmetod

Handupplagd

Vakuum

Design

German Frers

German Frers

Varv

Hallberg-Rassy

Nautor

Sittbrunnenfilmer