Här är höjdarna på årets Allt för Sjön

Allt för Sjön är igång och med med den säsongen 2020. Även om denna mässa inte är som för tio år sedan, är den likväl bra för att inte säga den bästa på några år. Skälet är nyaste nytt från varven i Sverige, en skaplig avdelning med klassiska båtar, en djärv soloseglare på bästa läget och tillbehör till tusen. Detta gör mässan väl värd att besöka. Här är några av de intressantaste båtarna och nyheterna.

DSC_0539.jpg

Segelbåtarna står på parad längs en bred brygga som gör det möjligt att skaffa sig en överblick på juvelerna.

 

L9.png

Markus Gustafsson asvarig på Rosättra Båtvarv, är nöjd med att ha skisserna klara på varvets nya satsning.

Linjett 39. Förra vintern fanns på Rosättra Varv undanskymd en modell på en ny Linjett, en snygging, som Mats Gustafsson gjort. Fram till årsskiftet hade varvet dock inte helt bestämt sig för att ta fram båten. Men för en tid sedan var man mentalt klara och eftersom varvet visar 34:an och 43:an på Allt för Sjön, passade det att presentera nyheten. Till saken hör det goda samarbetet med Oscar Södergren när Shogun 50 byggdes. Oscar har satt in linjerna till 39:an i sin dator, vilket sparar tid och gör det möjligt att göra justeringar virtuell istället för den gamla metoden med prototyp.

Konceptet är välbekant, en välseglande cruiser med måttligt deplacement, normal skrovbredd, proportionerlig överbyggnad. Linjett 39:ans skrov är nu under fräsning hos specialisten Coppermould. Sjösättning är tänkt att ske i november.

Måtten blir 12.15 x 3,95 m med en vikt på 8700 kg och ett djupgående på 2.15 m. Kölvikten blir 3400 kg som bör betyda bra rätande moment. Det kan behövas med tanke på att storen blir 52 kvm, focken 37 kvm och masthöjden 18,7 m.

Behovet av dubbla roder faller på bredden i aktern, som är stor, men inte exceptionell. Dubbla rattar som på 43:an ska det bli. Längden på sittbrunnen är anpassad för en rymlig inredning. Dubbla akterhytter, tvärs kartbord, toalett föröver, plus dusch akteröver med sjöställsförvaring.

Baspriset är satt till 3 680 000 kr, som kan ses mot vakumgjutet skrov 30 mm distansmaterial, 3,4, ton blyköl, påkostade snickerier, 50 hk motor och finesser som bara Rosättra brukar inkorporera. www.linjett.se

 

shogun_426.jpg

Tala om läckerbit! Shogun 42.6 från Håkan och Oscar Södergren blir nummer två i ett ny supersvenskt segelbåtsmärke.

Mats.jpg

Mats Bergryd står bakom Shogun Yachts, som han siktar på ska bli ett båtmärke för seglare som vill göra intryck.

 

Sho 50.jpg

Shogun 50 är den djärvaste racern som sjösatts i Sverige. Den nya inredningsstilen och lyftkölens konstruktion är bara de värda besök.

Shogun 42.6. Uppmuntrade och inspirerade av mottagandet och prestandan i Shogun 50 har beställaren Mats Bergryd bestämt sig för att sätta fart på ett nytt supersvenskt båtmärke. Han har igen tagit hjälp av Håkan och Oscar Södergren. Planerna på en ny Shogun runt 40 fot mognade under hösten och på Allt för Sjön finns upphovsmännen på plats. Målet med Shogun 42.6 är detsamma - att göra intryck genom linjer och prestanda. Skillnaden är att 42.6 blir mer användarvänlig med sin storlek. 2021 ska sjösättning ske och Mats Bergryd lierar sig igen med svenskt toppkunnande i form av Marström Composites för rigg och kölfena, Waxholm Komposit för vakuumgjutningen och Rosättra för bygget. Mått: 13,00 x 3,70 m. Djup 2,4/2,7 m, vikt 6 330 kg, Segel 116,5 kvm. www.shogunyachts.se

 

Joakim.jpg

Joakim Brantingsson med sin racer utan komfort och platta förskepp.

Svensk i Mini Transat. Vector 22 är båttypen på modet för de som ska segla Mini-Transatlantic Race 2021. Joakim Brantingsson i Sollentuna har skaffat sig en för att kvalificera sig till Mini-Transat 2021. Detta ska ske genom att utsätta sig för elementen, testa sina gränser på Mini-Fastnet och andra långa seglingar i sommar. Hans båt har inga som helst bekvämligheter, varken kök, toa, kojer, vattentank eller fack för mat. Joakim ska leva på frystorkat, sova, om han kan på en formbar stor kudde. Komforten bekymrar honom inte, han är mest orolig har för att kollidera. För att slippa hallucinera av för lite sömn och hoppa överbord, har han tagit hjälp av experter för att klara att koppla av. Motivet för att utsätta sig är enkelt – äventyret lockar. Med sin förra båt, en äldre Mini seglade han solo från Göteborg till hemmahamnen Bullandö och när han siktade Landsort, tyckte han att distansen var enkel och då lockade det att segla ännu längre. Ett besök i seglarmetropolen L´Orient för att se starten för Mini-Transat blev den tändande gnistan. Men Joakim är ingen novis, han har koll, har seglat sedan han var grabb i Öregrundsgrepen, han har tagit råd från kända svenska seglare i avsikt att nalka sig sin utmaning på rätt sätt sportsligt och kommersiellt. Nu står han på paradplats på Allt för Sjön och visar att ett riktigt råbarkat seglingsäventyr kan vara överkomligt. På Bullandö Marina finns nya Bullandö News med ett längre reportage om landets mest oförvägne seglare. www.oceansegling.se

Oscars.jpg

Industridesignern Oscar Juhlin gör klassiskt personligt porslin.

 

Personligt porslin. På farfars tid var det vanligt att båtar hade eget porslin ombord och varven var stolta över att kunna erbjuda sina kunder tallrikar och muggar i särskilda fack ombord. Nu har klassikerseglaren Oscar Juhlin tagit upp idén i samband med att han börjat ansvara för Gustavsberg gamla kända och ärorika Porslinsfabrik. I Classichallen på Allt för Sjön har Oscar en nostalgisk kollektion, som han säljer under mässdagarna.

A 380 ek.jpg

Inredningstänk anno 2020. Ljust och trendigt med snickerier i vitlaserad ek. Arcona hoppas fresta yngre och kvinnor med stilen.

 

Arcona 380. Arcona Yachts byggde ca 20 båtar förra året och har hopp om att öka i år med hjälp av 380 som nu har försetts med en ljus laserad ekinredning. Propert detaljutförande på snickerierna och som i en modern trendig lägenhet, är ett intryck man får ombord. Och att Arcona 380 är stor för att vara en 38-fotare till ett förhållandevis fördelaktigt baspris inklusive vacuumskrov.

X Ychts.jpg

X 4.0 är det danska varvets nyaste för köpare som gillar prestanda och semesterkomfort. "En hybrid" kallar man båten.

X 4.0.jpg

Interiören i X 4.0 är också i ek, men inte behandlad utan lackad. Liggande struktur på skotten är nytt för i år.

Dansk darling. X-Yachts visar sin nyaste modell på Allt för Sjön X 4.0. Det trevliga med den är att varvet har gått ifrån sina konstträinredningar och istället bygger med ek i liggande struktur. Varvets DNA är med för att fresta seglare med intresse för en kombo av fart och komfort. Mer rätande moment än förr med en tyngre, djup T-köl, tyder på att Niels Jeppesen & Co hållit igen på prestandan jämfört med Xp-serien. Komforten kommer via bred ruff, lång sittbrunn, sällskaplig salong. Mässbåten är i tjusig mörkgrå gelcoat, som enligt agenten Robbi Gripenberg är av en kvalitet som inte bleknar i solen.

Saga.jpg

Av alla skönheterna på storartade Classic-avdelningen står Femman Saga, anno 1936 i nyrenoverat skick och blänker.

Blankaste bygget. I Classicavdelningen visas ett antal ljuvliga jakter och den blankaste är Internationella Femman Saga. Saga ritades av Tore Holm och byggdes 1936 på Neglingevarvet för Jacob Wallenberg. Hon har de typiska vackra linjerna med lång smäcker förstäv som flera av Tores 5m-jakter har. Hon var en av de allra första femmorna som byggdes precis när klassen introducerades i Sverige. Mässbåten hittade Ljusteröbon Jan Nystedt och renoverade sakta under tio år tills den kunde sjösättas 2019, kappsegla och vinna. Saga vittnar om värdet att segla klassiker och på den eviga frågan, är det inte mycket jobb är svaret-låt ett varv sköta jobbet. Då blir båten som en saga.

Curt Gelin

 

Sittbrunnenfilmer