Fem ostfärger

Fem godkända ostkustfärger

Det är bara fem färger som är godkända till våren att användas som bottenfärg på ostkusten. Internationals Cruiser One var först ut, men i november kom beslut om de andra fyra. Det är:

Lefant Nautica Copper (Lotrec)
Mille Light Copper (Hempel)
NonStop EC (Jotun)
Trilux Hard Antifouling (International)
Cruiser One (International)

 Dessutom har Jotun och International godkända propellerfärger med koppar. Viss förvirring råder om de tidigare zinkfärgerna har förbjudits. Själva hävdar färgindustrin att de kommit överens med kemI att dra tillbaka dem, men det var ett hot under galgen eftersom KemI beslutat om att de anser att det krävs tillstånd att sälja zinkfärgerna.

Nu är det fem färger godkända, och fler lär det inte bli på ett tag. KemI har ett sparbeting och måste också prioritera produkter som omfattas av EU-reglering. Båtbottenfärger har ännu inte reglerats av EU, så de övriga färgtillverkare som väntar på godkännande kommer inte att få det före årets sjösättning. Någon omklassning av befintlig färg kan möjligen ske senare under året, men bottenfärgståget tycks ha gått nu.

Övriga färgtillverkare riskerar vite om de levererar zinkfärger, men butikerna får sälja det de redan köpt in för KemI. Däremot kan länsstyrelser och kommuner gå in med förbud och viten.

Som Sittbrunnen berättade för drygt ett år sen var de svenska "ostkustfärgerna" en ren bluff ur miljösynpunkt. Forskning visade att zinkfärgerna var lika giftiga som de tidigare kopparbaserade färgerna, men genom ett kryphål i lagen krävde de inget tillstånd. Tillverkarna hävdade att det var för att de var "blödande", fungerade fysikaliskt genom att kladda av sig så havstulpanerna inte kunde fästa, som de fungerade, inte för att de var kemiskt giftiga. Detta hade varit känt för Kemikalieinspektionen hela tiden och man hävdade attt man verkligen hade försökt få stopp på zinkfärgerna. Även Kryssarklubben och Svenska Båtunionen hade förgäves under en rad av år påpekat missförhållandet. Efter Sittbrunnens artikel gjorde KemI förra året äntligen slag i saken och förbjöd de giftiga zinkfärgerna.

Alla trodde då att färgtillverkarna skulle överklaga förbudet. Men uppenbarligen har de bedömt att de antagligen skulle klassas som miljöbovar om de gjorde det, så det kom inga överklaganden. Däremot förberedde tillverkarna nya färger, baserade på koppar, men med så låga halter i det som avgår till havet, att KemI skulle kunna godkänna dem. I somras godkändes Internationals färg och några andra kopparbaserade färger ligger godkändes i november. Fler kommer man inte att hinna godkänna i år.

En annan färg som Sittbrunnen berättat om, är en färg som till exempel Kryssarklubben argumenterat för; epoxibaserad bottenfärg. Den består av kopparpulver som man blandar i epoxyfärg. Det innebär att kopparen inte släpps ut i vattnet, men verkar genom jonavgång mot påväxten. Men importören vi träffade hade inte råd med den omfattande testverksamhet som krävs för ett godkännande hos KemI. Och de etablerade färgtillverkarna är inte överdrivet intresserade av en färg som bara behöver strykas på en gång vart tionde år. Så vill man använda sån färg måste man importera den själv, vilket inte är så svårt med dagens internet. Googla på Coppercoat räcker för att hitta den.

stocksundAnnars är ju det mest miljövänliga alternativet att inte bottenmåla alls. En båtlyft vid bryggan kostar en hel del, men att några gånger varje sommar köra in i en båtbottentvätt kostar inte mer än en omgång bottenfärg.

Niklas Krantz

Sittbrunnenfilmer