X4

Nominerad till Årets Segelbåt 2017 i cruiserklassen:

Cool cruiser med klös

1Segling1

asb17Att komma med ett nytt koncept mellan racing och cruising, låter inte lätt. Men X-Yachts vet vad man vill, nämligen att förena det bästa från sina två världar. X4 är en flott, rymlig, snabb cruiser med god finish och klös i gången.

Därtill är priset fördelaktigt, lägre än tidigare X-Yachter i samma storlek, nästan i nivå med storvarvsbyggen. Potentialen i X4 har fort gjort båten populär med 23 ex sålda bara under hösten 2016.

Hur särskilja en ny modellserie från sina existerande och komma med ett nytt koncept? För Niels Jeppesen och hans designteam var det utmaningen, när de för två år sedan uppfattade en intresseförskjutning hos varvets kunder. Fler frågade efter en båt med mindre prestanda än i en Xp, men mer volym än i en Xc och modernare stil.

13ihamn

För input inbjöds ledande agenter och trogna båtägare till brainstorming. Viss hjälp hade varvet av att nya X 6 fått positiva kommentarer. Kunde konceptet förminskas och förfinas?

Jajamän, input och research resulterade i en ny 40-fotare, som man döpte till X 4. Skillnaden mot en Xp är fylligare förskepp, högre fribord, större bredd och lite mer deplacement. Jämfört med Xc 42 är den nya lättare, rymligare. Och billigare, X 4 kostar 20 procent mindre.

FOKUS PÅ KRYSS
Niels Jeppesen vet vad han vill med X 4.

I motsats till mainstream-byggen är X 4 njutbar och lätthanterad, inte bara på öppna bogar.

2segling2

- Vi lade fokus på kryss och gång i sjö när designparametrarna valdes. Alltså försåg vi X 4 med rejäl vikt i kölen, så att deplacementet, våta ytan och friktionen kunde minimeras, vilket gynnar lättvindsegenskaperna, säger Niels Jeppesen om filosofin i X 4.

Jag tog mig till båten på varvet i Haderslev för att segla och för transport en hel dag till tyska Flensburg, vilket blev lyckat. Varvets Christian Due Hammershöj ordnade sol, värme, växlande vindar och en del kryss i som mest 4 -5 m/sek.

Under de förhållandena var X 4 cool att segla, båten gick högt utan att tappa fart, GPS sade 6,3 – 6,5 knop och 80 -85 grader mellan slagen. Det är bra, vad man väntar av en X-Yacht känns rätt i en cruiser med klös.

BRA STABILITET
Det var lätt att hitta spåret, få upp farten och segla väl. Vi hade ingen sjö, men X4 kändes lätt på vattnet, inte lika livfull än Xp 38 och i bättre balans än Xc 42. 2,20 meter köl gav grepp och lyft samtidigt som stabiliteten kändes bra, bättre än på gamla X-43. För max bett finns en köl på 2,50 meter och även kolfibermast som tillval.

Roderkänslan, feedbacken är bra, om än inte fullt lika bra som den brukar vara på en X-Yacht. Styrningen på testbåten hade viss friktion och saknade den kontakt, som är Niels Jeppesens signum. Frikoppling av autopiloten hjälpte något, men ett nytt roder med mindre förbalans ska komma för rätt roderkänsla.

Det exotiska spegelglaset på rutorna kommer från italienska lyxmotorbåtar, men är inte bara gadget eftersom glaset reflekterar solen, ger insynsskydd och skapar en egen profil åt båten.

3sittbrunnen

Till trevligheterna med X4 hör att sittbrunnen är stor, djup och har ett fast bord, som ordnar spjärn åt gastarna. Vindruta finns som tillval och markerar båtens inriktning – snabb cruising.

INNOVATIV SKOTNING
En pigg nyhet är att fockskotet går uppe på rufftaket, inte nere på däck. Vitsen är bredare och rymligare ruff, rakare dragning av fockskotet, som nu mynnar i samma höjd som ruffen, så att gastar slipper vingla för att trimma. Selftacker finns som tillval.

8Storskotet2

Även storskotningen är innovativ med haländarna i rännor upp till vinscharna på sargarna. Det fina är att vinscharna till storen fungerar även till ledvagnen, som därmed går att justera precist under belastning.

Tvåspridarrriggen är 19,5 m hög, går genom däck, har rodrigg i vanten. Dessa sitter i kanten med smal passage på däck som följd. Skälet är styrka och att slippa röstjärn i ruffen. Segelytan är på goda 97 kvadrat och kölvikten är stor, vilket gör X 4 kraftfull.

Masten är från Seldén, men X-Yachts monterar egna beslag och förenklar en del detaljer.

KONTINENTAL FINISH
Interiört är X 4 rymlig, ljus och i testbåten hade en blond eklik inredning. I standard ingår konstteak, som X-Yachts väljer istället för äkta teak. Även utförandet är kontinentalt med utanpåliggande luckor, överskåp under däck, durkar i laminat, innertak i plast.

4salongen

6Pentryt5Kartbordet

 

 

Samtidigt är laminatkvaliteten hög med vakuuminjicerat sandwichskrov, epoxi genomgående, riktat E-glas och efterhärdning i 70 grader. Metoden och materialet kostar, men ger X4 ett starkt vridstyvt skrov. Att skotten sitter i recesser är som på andra X-Yachts och ska ge samma vridstyvhet som laminerade skott.

SUPERSTARK KÖLRAM
Bottenkonstruktionen i X 4 är superstark, av galvat stål och förbinder vanten, masten och tar upp rigglasterna väl. Ramen sitter bultad till längsgående stringers och är inte fastlaminerad för att medge utvidgning av stålet.

12Helariggen9ToalettenT-köl med blybulb ligger i tiden, gav bra lyft under testet och lagom stabilitet. 2,20 meters djup gav ingen märkbar avdrift, men för bästa bett på kappsegling finns en köl på 2,5 meter och även en kolfibermast.
Särskilt intressant med X4 är att priset är hela 20 procent lägre än jämnstora Xc 42, som har ungefär samma innervolym. Alltså är X4 en prisvärd X-Yacht.

10Layout

Som helhet känns X4 mycket modern, stark och lagom kaxig att segla. Detta är en ultramodern snabb cruiser med höjdpunkterna innervolymen, däckslayouten, prestandan och priset.

Curt Gelin

STARKA SIDOR

  • Starkt byggd
  • Lättdriven
  • Bra pris
  • Smidiga skotsystem
  • Ljus inredning

Data X 4

  • Längd skrov 12,50 m
  • Längd v l 11,31 m
  • Bredd 3,95 m
  • Djup 2,20 m
  • Depl 8 850 kg
  • Kölvikt 3 800 kg/43 %
  • Segelyta 97 kvm
  • Stabilitetsindex 121,7
  • Design Niels Jeppesen/X-Yachts
  • Motor Yanmar 45 hk
  • Tankar 200/340 liter
  • Aktionsradie 60 tim/480 M
  • Varv X-Yachts Haderslev, Danmark
  • Baspris 284 500 €
  • Segelklar 3,97 MSEK
  • Fullutrustad 5,21 MSEK

Sittbrunnenfilmer