Najad 450 CC

Nominerad till Årets Segelbåt 2017 i cruisingklassen

Sanslös långfärdskvalitet

1segling

asb17Hejdlös och sanslös är Najad 450 CC (center cockpit). Denna solida cruiser är byggd på Orust med ovanlig omtanke, säker smak och påkostat utförande för att fresta världsseglare.

Kvalitetslängtare får i denna nya Najad sitt lystmäte och till trevligheterna hör den tunga goda gången - och extraordinärt byggsätt. Denna 45 fots Najad är en ohämmad långfärdsbåt med ett pris därefter. Men som klyschan lyder: Du får vad du betalar för - i det här fallet full valuta för pengarna.

 10layout

Den stora uppgiften för ett varv är att bevara sin tradition, sitt DNA - och samtidigt förnya sig. Det gäller särskilt i toppsegmentet, där Najad befinner sig. Nya grepp kan vara svårsmälta för sparsmakade köpare, är konceptet alltför framåt, backar trogna. Men är man alltför traditionell backar yngre, de som vill ha modern stil.

Efter några turbulenta år med alltför framåt ägare, har Najad nu antagit en lugnare strategi,

Varvets nuvarande ägare, den bitne skånske seglaren och fastighetsmannen Håkan Eksandh, köpte Najad för fyra år sedan och satte som mål att bygga de bästa cruisers världsseglare kan önska sig. Men också att ta fram nyheter utan att riskera kapsejsning. Den inriktningen har lett till att förfina/utveckla existerande modeller. Först med Najad 410 2015 och till 2016 Najad 450.

2Segling

Omgörningen har judel-vrolijk & Co gjort med känsla och har hämtat den strömlinjeformade överbyggnaden, från maffiga Najad 505.

Som grund har Najad 440 anno 2005 använts och man kan diskutera om en omgörning gör en båt till nyhet. Men Najad resonerar som bilbranschen, man skiljer på ny och helt ny. Alltså är 450 ny, vilket med tanke på den nya tjusiga överbyggnaden motiverar etiketten nyhet.

Varvets helt nya nyhet kommer till 2018, en 39,5 fotare, en minisuperyacht, designad av en världskänd byrå och inredd av en brittisk yachtfirma. Förhands kommer i januari.

TUNGVIKTARE
Som cruiser är Najad 450 CC lite av en dröm - fin att se på, tung och med sagolik finish. Men hur seglar denna tungviktare? Juryn tog ut båten på havet utanför Hermanö i Bohuslän en grå dag i augusti med 3 - 6 m/sek.

3Sittbrunnen

Redan i hamn kändes Najad 450 ovanligt stabil. Med två personer på kanten krängde båten knappt till beroende på sina 14 ton och 4,8 ton bly i den 2,10 meter djupa kölen. Stabilitetsindex enligt ORCi är 141,7, vilket bekräftar att båten är styvare än de flesta byggen på 45 fot.

Spanare som gillar linjer, anar kraft i gången och kapacitet för kraftigt väder. Men är tyngden en fördel? Fakta är att när 450:an väl fick upp farten i 4-5 m/sek, visade GPS 5,0 – 5,5 knop och 90 grader mellan slagen. Det kan låta måttfullt för en 45-fotare, men är godkänt för en kapabel cruiser, särskilt med plan rullstor, som på testbåten.

I lätt vind behövs ett codesegel för att gilla gången. Men de flesta startar förmodligen motorn när farten är under 2 -3 knop.

Stabiliteten är stor, men över 6 m/sek 12 knops vind är det dags att minska segel. Den höga mittsittbrunnen gör att båten kan kännas lite topptung - höjden ökar krängningsupplevelsen.

UPPDELADE VANT
En förträfflig nyhet är att toppvanten sitter i kanten och undervanten intill ruffen. Lösningen kostar mer än att sätta båda vanten i kanten, men gör det avsevärt enklare att gå på däck. Som bonus blir riggstadgan superb, vi såg inget slack i läriggen under testet.

12Vantfaste

9PeketFörr kallade Najad sina båtar för performance cruiser, men etiketten var mest en markering, att båten seglar bra för att vara en stöddig cruiser. Sant är att skrovet på 450 är jämförelsevis snabbt tack vare måttlig bredd, köl med smalt liv och välformad bulb. Folk med blick för linjer förstår att god gång ingår.

8Skapshörn

 

FIN FEEDBACK
Balansen är trevlig med fin feedback i kardansystemet. Normal kontakt rådde i lätt vind och rodertrycket ökade behagligt när vinden ökade. Då ångade båten på väl, kryssade med 6,5 – 6,8 knop och godtagbara 90 grader mellan slagen. Med 2,5 meters kölen som tillval, blir lyftet och bettet ännu bättre.

Däcket påminner om maffiga Najad 505 och Najad 410. Rundade ruffsidor, koffert och yachtsteg i aktern, mörka ruffrutor, rostfri högblank vindruta och dito detaljer, får finsmakare att sucka av förtjusning.

HEJDLÖST BYGGSÄTT
Byggtekniskt håller Najad 450 CC högsta standard. Skrovet och däcket är miljöriktigt vakuumgjutna, laminatet har vinylester genomgående, riktade fibrer och tät NPG – gelcoat.

Dessutom är huvudskottet helt inlaminerat, vilket Najad har gjort i alla tider. Det blir tungt med 18 mm plywood, men vitsen är överlägsen styrka och stadga, bättre ståhöjd, inga täcklister. I 450 hörs följaktligen inget knirk eller knak när båten sätter i sjön.

Kvalitetskänslan är lika påtaglig invändigt, där stilen, som designern Dick Young införde på Najad 505 och 570 finns. Finaste mahognyn, durkar i Wengeträ, skinnklädda räcken, inklädda kojfronter, ljusa dynor, vinylmattor på sidorna och i taket är äkta lyx. Nytt är skrovrutorna, som ljusar upp den djupa interiören.

4Salongen

BEKVÄMT BOENDE
Planeringen ger sjöriktigt pentry i gången, akterhytt med dubbelbädd och badrum plus gästhytt med eget badrum föröver. Ultrabekvämt boende finns med andra ord för fyra.

5Kartbordet7PentrytPå utrustning ingår som standard teakdäck, radialsegel, rostfria stora vinschar, 75 hk motor, 425 liter diesel, landström, mikro, frysbox, ugn med inbyggd tändning, instrument, värmare, sjösättning, riggning och tre dagars överlämning med utbildning.

6Forpiken

Allt godis gör att Najad 450 kostar som den gör, men då är båten klar att segla. Fullutrustad hamnar den på 6,60 miljoner. Mycket pengar, men i konstruktion, finish och utförande får längtande seglare full valuta. Med andra ord är Najad 450 CC en utomordentlig världscruiser.

Curt Gelin

11Lovart

STARKA SIDOR

  • Miljöriktigt byggd
  • Superbt utförande
  • Solid gång
  • Flott profil
  • Yachtlyxig interiör

Data

  • Längd över allt 13.50 m
  • Längd i vattenlinjen 12,20 m
  • Bredd 4,03 m
  • Djupgående 2,10/2,50 m
  • Vikt 14 000 kg
  • Kölvikt 4,8 ton/34 %
  • Segelyta 95 kvm
  • Masthöjd 20,5 m
  • Stabilitetsindex 141,7
  • Motor Volvo Penta 75 hk
  • Räckvidd 106 tim/740 M
  • Design Judel-vrolijk, Dick Young
  • Varv Najad, Henån
  • Baspris 5,725 MSEK
  • Segelklar 5,725 MSEK
  • Fullutrustad 6,606 MSEK
  • Som testad 6,380 MSEK

Sittbrunnenfilmer