Shogun 50 sjösatt, men avstår ÅFOR

S 50.JPG

Äntigen klar!  Byggarna på Rosättra har lagt tusentals timmar på Shogun 50 och är lika stolta som lyckliga över resultatet.

Shogun 50 klar men står över ÅFOR

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, brukar det heta. Om ett par dagar blir det emellertid äntligen dags för officiellt dop av Shogun 50.

 

Efter tusentals arbetstimmar av Rosättra Båtvarv med Daniel Gustafsson som projektledare för Mats Bergryds exceptionella 50 fots race-cruiser maskin i kolfiber ritad av Oscar och Håkan Södergren är båten till slut redo för drabbning. Men inte i ÅFOR som var tänkt från början, utan i SM och EM för ORCi ekipage i Oxelösund i augusti. Tiden blev för knapp att hinna transportera nybygget från Rosättra till Skeppsholmen och ännu mer att förbereda båten och besättningen.

Masten kom på måndag natt och på dagen företogs motortester, då Shogun 50 enligt de stolta upphovsmännen nådde fina 9,2 knop med minimala svall. Ännu mer nöjda är beställare, byggare och designers med utförandet

- Sanslöst fint, det kanske bästa jag har sett och tillochmed över mina höga förväntningar. Rosättra har överglänst sin kända höga standard, menar Håkan Södergren.

Lika nöjda bör de inblandade vara för att den tänkta vikten om 8 ton har klarats. Inte alla varv förmår annars att hålla sig till konstruktionsvikten, men på Rosättra har man haft koll genom hela bygget.

En första titt på bilder från sjösättningen visar på ovanligt djupa roder, vilket bådar gott med tanke på att på en del båtar med dubbla roder, håller man igen på djupgåendet för att minska motståndet. På Shogun 50 har Rosättras Mats Gustafsson i samma syfte konstruerat ett frigående lovartsroder, där tanken är att det ska kunna flöjla eller följa vattenströmmen och på så sätt inte ge motstånd.

Mer om alla specialiteterna kommer inom kort på detta forum.

Curt Gelin

 

 

 

 

 

Sittbrunnenfilmer