Parismässan

Fransmän fortsatt främst

Årets sista båtmässa Nautic Expo i Paris var i år igen en äkta show för alla med segling som sitt stora intresse. Antalet utställda båtar, nyheter och antalet djärva projekt var många och arrangörerna talade om att intresset liknade toppåren 2007 – 2008.

Förklaringen till den goda stämningen i Paris kan vara att Frankrikes tre stora: Beneteau, Jeanneau och Dufour driver på med nyheter till allt lägre priser. Knivskarp konkurrens mellan dem och med Hanse och Bavaria styr utvecklingen.

Bland alla godbitarna i Paris har jag valt ut de mest intressanta för svenska seglare och en extraordinär nyhet för motorbåtsfantaster.

Som en demonstration av sin styrka hade Beneteau med First, Oceanis, Sense, Jeanneau, Lagoon, CNB Yachts 15 modeller mellan 34 och 76 fot på plats.

Även Dufour Yachts från La Rochelle mannekängar i Paris och ställde i år ut sju av sina modeller. Tre sjösattes 2014 - Dufour 310, 350 och 380 Grand Large och visar att detta varv, som för bara två år togs över av ledningen, kan konkurrera.

 

Även grannarna i La Rochelle, Fora Marine med RM-båtarna byggda i plywood och plast, var på plats och visade stolta nya RM 1070. Den har samma speciella stil som lillasystern RM 890, men har mer innervolym och ännu mer prestanda att bjuda på.

På trendsidan i Paris syntes fortsatt skarpa slag/chines på skroven, dubbla rattar, dubbla roder, extrem bredd, litet deplacement, fällbara badbryggor och stora utrymmen till bra priser.

Greppen ser ut att fungera, försäljningen på mässan rapporteras ha varit bättre än 2013. Tummen upp för segelbåtsköp med andra ord och särskilt hos CNB som sålde två 76-fotare a´ 3 miljoner Euro på Parismässan.

Totalt brukar varven sälja för 200 miljoner Euro på Nautic i Paris. Ändå anser varven att det är kostsamt med transporter och att ställa ut. Av det skälet höjs röster om att ordna en egen mässa utanför Paris. Å andra sidan oroar varven sig för att besökarantalet i så fall skulle minska kraftigt och därmed också försäljningen.

Bavaria och Hanse fanns på plats i Paris med stora montrar. Hos Hanse fanns nya 455:an, gruppens stolthet Dehler 46 och nya prestigemodellen Moody 54 DS. Den sista stod tjusigt exponerad för sig mitt på mässgolvet och visar på Hanse Yachts framtidstro och deras självförtroende.

Bavarias nyhet var Easy 9,7 deras strippade familjebåt med superlågt pris, som ändå har bättre finish än på kusinen Bavaria 33.

Inga svenska segelbåtar fanns i Paris, men väl danska Xp 38, som glänste med sin extrema finish och sina attraktiva linjer. X-Yachts kommer 2015 med sin prestigemodell X 6 - en 60-fotare med skandinavisk touch och Medelhavsstil, tänkt för snabb, elegant segling.

Katamaraner är på gång, Bavaria har köpt franska Nautitech, italienska Comar visade modell på sin strömlinjeformad 62-fotare. Även nya Outremer 45 med snyggt svept överbyggnad tyder på en ny trend.

Foilande kolfiberkattan Flying Phantom hänger på trenden och lockar unga att segla.

Mässans mest lockelse var dock inte spritt ny. Code 0 från varvet Black Pepper i Boulogne kom för två år sedan, men väckte redan då habegär. I Paris visade varvet 14:e exemplaret.

Med mattlackat skrov, brunmetallic överbyggnad, retrostil och toppmodernt byggsätt är som gjort för att göra intryck med i Sandhamn och Marstrand. En 36-fotare i liknande stil kommer 2015.

Intrycket av Paris är att mässan är nummer ett för att spana in nya segelbåtar- mångfalden, innovationerna, nytänkandet, flärden finns bara där man vet vad savoir faire innebär.


De intressantaste båtarna i Paris

Dehler 46 www.dehler.com
Sturska, snabba linjer, god skrovbredd, utdraget förskepp och överbyggnad med tjusigt vinklade rutor och smala silverfärgade ramar ger svårslagen elegans. Proper interiör i ljus teak och lågt baspris via konfigurering. Mått: 14,40 x 4,35 m, djup 2,25, vikt 10 816 kg, köl 3 500 kg, segel 114,1 kvm. Pris fr 2 471 600 kr. Sjöman Yachting, Lidingö.

Oceanis 41 Express www.oxbom.com
Så mycket bättre är Oceanis 41 Express. Sex kvadrat mera segel, 1,10 meter högre mast, prestandasegel, tyskt storskot, dyformvant, Dyneemafall och utväxling i akterstaget lovar egenskaper nära äkta prestandabåtar. Mått: 11,97 x 4,20 m, djup 2,05 m, vikt 8 830 kg, köl 2 366 kg, segel 89,8 kvm. Pris fr 2 135 000 kr.

First 35 Carbon Edition www.oxbom.com
Efter åtta år kommer First 35 i carbon edition, där kolfibermast, kolfiberpeke, blyköl, svarta rutor ger en ny fart. Större stabilitet bör bidra till ännu bättre prestanda. Jefas justerbara ratt är också ett nytt grepp. Interiören är oförändrad. Mått: 10,66 x 3,64 m, djup 2,30 m, vikt 5 500 kg, kölvikt 2 035 kr, segel 72,47 kvm. Pris fr 1 730 500 kr.

Moody 54 DS www.brygganmarin.se
Lyxliv med sittbrunn och salong i samma nivå är tjusningen med en Moody. Nya 54 DS har tryggt walkarounddäck, utdragbart kapell mellan vingarna, dubbla pampiga styrplatser och fem standardlayouter. Höjt utförande och finish ska locka, liksom konceptet. Mått: 17,35 x 5,20 m, djup 2,60 m, vikt 23 000 kg, köl 7 000 kg, segel 16,5 kvm. Pris fr 8 300 000 kr.

Dufour 350 Grand Large www.dufour-yachts.se
Störst i klassen kallar Dufour sin nya prispressare. Påståendet bygger på stor bredd och höga fribord. Stilen är som på 310, men riggen är högre och kölen djupare för ännu bättre segling. Dubbla roder, dubbla rattar, chines ingår. Mått: 9,98 x 3,54 m, djup 1,90 mm vikt 5 674 kg, köl 1 550 kg, segel 55 kvm. Pris fr 1 205 000 kr.

Dufour 560 Grand Large www.dufour-yachts.com
Dufours flaggskepp är som de mindre modellerna - voluminöst, brett skrov som mot alla odds är förvånande lättdrivet. Ändå tål båten att se på och för komfort finns grill i akterbänken. Mått: 15,17 x 5,05 m, djup 2,50 m, vikt 17 625 kg, kölvikt 4 900 kg, segel 152,7 kvm. Pris fr 4 522 800 kr.

Azuree 46 www.azuree.com.tr
Klassiskt låg i skrovet, men toppmodern i linjerna är turkiska Azuree 46. Med design av Rob Humhreys vill Sirenavarvet i Bursa göra sig ett namn bland seglare förtjusta i prestanda och stil. Många attribut är som på andra i klassen, men på utförande hamnar turkiskan högre. Mått: 14,00 x4,22 m, djup 2,60 m, vikt 10 450 kg, kölvikt 3 960 kg, segel 124,50 kvm Pris fr 3 100 000 kr.

RM 1070 www-rm-yachts.com
I La Rochelle bygger Fora Marine sina originella RM-båtar med framgång. Deras nisch är skrov i plywood och plast som gör båtarna starka och billiga. 36-fotaren RM 1070 är lika kantig som övriga RM, då plywoodskivorna inte böjs eller basas. Omvänt språng ger flotta utrymmen. Mått: 10,69 x 4,00 m, djup 1,68/2,92 m, vikt 4 900 kg, kölvikt 1 400 kg, segel 71,2 kvm. Pris fr 2 325 000 kr.

Elan E 3 www.elan-yachts.com
Att lyfta en existerande modell och att döpa om den med en gåtfull beteckning är Elans metod. Tanken är att köpare ska se vad de får, inte jämföra efter längd. E 3 är gamla 320, fanns i Paris och kändes mer arbetad än konkurrenter. Utan dekor på skrovet talar linjerna till betraktare. Mått: 9,25 x 3,22 m, djup 2,15/1,90 m, vikt 3 690 kg, kölvikt 895 kg, segel 53,62 kvm. Pris 1 145 000 kr

Code 0 Black Pepper www.blackpepper.fr
250 000 Euro låter maxat för en dagbåt. Men de kan lätt läggas på en Code från Black Pepper i Boulogné. Den säljer på sin stilblandning - retro exteriört och toppmoderna skrov under vattenlinjen. Finishen, farten, linjerna, djupgåendet är extraordinärt. Mått: 9,95 x 2,70 m. Djup 2,20 m, vikt 1 850 kg, köl 800 kg, segel 58 kvm. Pris 2,5 MSEK.

Frauscher 747 Mirage www.frauscherboats.com/www.ariboats.se
Prestigepriset Nautic Design Awards med ikonerna Odile Deco och Philippe Starck och mässbesökarna i Paris som jury, gick överraskande till österrikiska Frauscher 747 Mirage. ”Genom att styra bort från normen är båten helt avsedd för nöjet att köra med sitt fantastiska skrov och strömlinjeformade luftintag”löd motiveringen. 747 kommer till Allt för Sjön, meddelade stolte vinnaren Stefan Frauscher. Mått: 7,47 x 2,50 m vikt 1 800 kg. Motor 2 x 430 hk. Pris fr 1 475 000 kr.



 







Sittbrunnenfilmer