Till kartellfrågan

Debatt:

Vad är segelbåtskartellen?

Det kom just ett mail från Bo Bäversjö, som med mycket aktiviteter lyckats få fart på försäljningen av de utmärkta Dehlerbåtarna i Sverige. Han gillar inte att man kritiserar den försäljarorganisation som han är medlem i, och som har bestämt sig för att deras medlemmar inte ska ställa ut på inomhusmässorna i Sverige. Se gärna intervjun med initiativtagarna Bernt Lindquist och Torgny Jansson från 2014.

Hej Niklas,

Kan du förklara på vilka grunder du anser att Svenska Segelbåtar är i en kartell?
 
Har Svenska Segelbåtar:
Satt den marknadsmässiga konkurrensen ur spel?
Kordinerat priser?
Kordinerat produktion?
 
Nedan har du Wikipedias text som hjälp:
En kartell är en formell överenskommelse mellan företag med avsikt att sätta den marknadsmässiga konkurrensen ur spel. Medlemmarna i kartellen godkänner att koordinera sina priser och sin produktion med varandra. De flesta konkurrenslagar förbjuder karteller.[1]
Karteller uppstår oftast i en oligopolisk marknad, där ett litet antal företag, oftast med liknande produkter, sätter sina priser efter bestämda regler. Andra aspekter förutom prisreglering kan vara hur stor produktion man får ha, hur marknadsandelarna ska fördelas, vilka regioner och vilka kunder man ska ha kontroll över.
 
Ser fram emot ditt svar!

Med vänlig hälsning,
Bo Bäversjö

Hej Bosse
 
Det finns några andra definitioner av kartell än Wikipedia. T ex skriver Nationalencyklopediens ordbok:
 
"Sammanslutning mellan självständiga företag i syfte att samarbeta ekonomiskt för att begränsa konkurrensen."
 
När segelbåtsföretagen, som Bernt och Torgny berättar i intervjun, samlades för att diskutera sin dåliga lönsamhet mitt i krisen kom man fram till att de stora inomhusmässorna var en väldigt kännbar utgiftspost, särskilt i tider när det inte gick att sälja värst många segelbåtar. Problemet var bara att eftersom alla andra ställde ut, så måste man vara med på mässorna.
 
Diskussionen utmynnade i att man bestämde sig för att istället för inomhusmässorna, skulle man satsa på de flytande mässorna i Gustavsberg och på Orust. Definitionen var att detta gällde stora kölbåtar. Mindre trailerbara segelbåtar var ok att visa upp, vilket man lätt har kunnat konstatera på mässgolven.
 
Detta är en ekonomisk uppgörelse i syfte att begränsa konkurrensen. Om inte jag ställer ut ska inte min konkurrent göra det heller. Om den är olaglig eller inte har jag ingen aning om, och det tycker jag inte är intressant. Att man valt att inte bilda en formell organisation utan har det som ett löst nätverk, spelar heller ingen roll i sammanhanget.
 
Förra året fick ju också Marstrand Yachts besök förra året av föreningens företrädare som förklarade varför man inte skulle ställa ut kölbåtar på mässorna. Se Curres artikel i Sittbrunnen.
 
Det tråkiga är att det under ett par års tid knappt har funnits några segelbåtar på Båtmässan och Allt för Sjön. Det gör att seglingsintresset minskar och jag tror faktiskt att det innebär att ni segelbåtsförsäljare biter er själva i svansen. För nu när ekonomin pekar uppåt ringlar köerna vid de få båtar som ställer ut. Och de säljer båtar.
 
Så jag hoppas att det åter ska komma segelbåtar på mässorna och att ni ska sälja massor av nya Dehler, Bavaria och Arcona, i sund konkurrens. Och att fler och fler ska hissa sina segel i svenska och utländska vatten.
 

Mvh

Niklas Krantz

Sittbrunnenfilmer