Skäggmässan

Skägg även på tjejerna

Det är inte bara killar som kan ha skepparkrans på båtmässan, försvarar sig mässgeneralen för båtmässan i Göteborg, efter kritiken om bakåtsträvande reklam. Så här skriver Bengt Wallin till Sittbrunnen:

"Så här har vi resonerat inför årets marknadsföringskampanj: Båtmässan är Svenska Mässans äldsta mässa, och årets upplaga blir nr 54 i ordningen. Det är en välkänd och uppskattad mässa med lång tradition. Den behöver inte förklaras i detalj - mest påminnas om. Och när Båtmässan är i stan så märks det i form av mycket folk, artiklar i tidningar, uppmärksamhet i radio och TV. Vi vill förstärka den känslan av happening i kommunikationen. Vi vill visa effekten av Båtmässan på den "vanliga" människan. Men inte genom att visa upp förväntade båtbilder - det kommer inte målgruppen att lägga märke till eftersom vår medieinsats är såpass begränsad. Vi är istället övertygade om att Båtmässan har en så stor plats i målgruppens medvetande att vi med enkla, humoristiska toner snabbt kan få en given plats i folks hjärta. Och därmed få folk att vilja gå.

Vi ser ett kommunikativt värde i just Båtmässans långa tradition och starka anknytning till havet - framförallt västkusten. Och en typisk symbol för västkusten och Bohuslän är skepparkransen. Men vi vill inte förmedla vare sig en gammaldags eller diskriminerande bild genom skepparkransen. Därför använder vi både en tjej och en kille som ansikten i kampanjen, och båda är lite yngre. Vår tanke är att väcka uppmärksamhet, förhoppningsvis locka fram ett leende och framförallt stå vid vårt löfte: Alla som har bemödat sig att ordna en fin skepparkrans, oavsett om den är äkta eller ej, får fri entré.

Men som alltid är det lurigt när det kommer till humor och vad glimten i ögat egentligen innebär. Jag kan försäkra dig om att vi inom Båtmässan-teamet - vilket består av både tjejer och killar - inte alls fått de associationer som framskymtar i vissa kommentarer. Snarare tvärtom, annars hade vi inte gjort så här. Och vi har också fått positiva reaktioner från människor utanför huset, som tycker att årets marknadsföring är både rolig och avväpnande.

Bengt Wallin
Mässansvarig"

Sittbrunnenfilmer