Nu ska det bli en svensk segelbåt som vinner pris varje år. Det är Båtmässan i Göteborg, först ut bland mässorna på våren. Curt Gelin som brukar testa nya båtar har tagit det här initiativet i samarbete med maringuiden.se
– Under mina år i juryn för European Yacht of the Year såg jag hur en del mindre varv i Sverige och Danmark med nya intressanta båtar inte tog sig till testerna i Ijmuiden eller Barcelona och därför inte kunde komma ifråga. Med Årets Segelbåt får alla nya segelbåtar som säljs i Sverige samma förutsättningar när testerna sker i våra vatten, säger Curt Gelin om bakgrunden till priset.
Båtmässan på hösten i Älvsjö, Scandinavian Boat Show, försvinner. Arrangörerna uttrycker det i lite positivare ordalag, som att de båda mässorna har slagits ihop till en. Att det hela beror på de dåliga konjunkturerna och den minskade försäljningen av nya båtar, nämner de inte i pressreleasen.
- Det här tror vi blir positivt för hela branschen. Vi har fått många synpunkter från utställare på att det finns för många båtmässor i dag och att man har svårt att mäkta med två inomhusmässor med bara fyra månaders mellanrum. Bland besökarna är det säkert en del som kommer att sakna höstmässan, men å andra sidan blir vårmässan en ännu starkare upplevelse för dem när vi verkligen kan vara säkra på att samla hela branschen på en gång, säger Thomas Sandberg på Stockholmsmässan som är projektledare för Allt för sjön och Scandinavian Boat Show.
Tänkte jag skulle ta en närmare titt på årets tillbehör. På en mässa måste det väl vara mängder av nya spännande prylar? OK för 2 år sedan när jag skulle göra samma sak då visade alla upp sina elektriska ankarspel och med min tvålkopp till båt kändes det rätt överflödigt. I år gick jag runt och frågade några av våra stora återförsäljare vad de hade för ess i rockärmen, men de måste fått en dålig giv för mest ville de kränga det som blivit över sedan förra året. Massor av reafynd alltså. Innovatörer då? Jo jag hittade åtminstone en som visade upp EFOY, en bränslecell som fixar strömförsörjningen ombord även de dagar solen inte skiner från den klarblå himmel som vi förväntar oss. Lätt att installera, minimalt med underhåll och vi slipper kanske höra grannen köra sin motor i en timme på morgonen efter att ha sett den sena filmen på TV. Inte dumt alls.
Sittbrunnens gonzoreporter har dykt rakt ner i vårens båtmässa, avätit pressfrukosten och träffat kvinnorna och männen bakom båtarna:
Trots alla andra vårtecken som dykt upp den senaste veckan är få symboler för den annalkande våren och sommaren lika starka som just ”Allt för Sjön”. Och för 77:e gången slog de upp sina portar. Dagen började om inte med pompa och ståt så med en förträfflig pressfrukost som avslutades med en kort genomgång av mässan och dess inriktning samt något om läget för båtbranchen som sådan. Och läget är inte så tokigt om man får tro branschen och de om några borde väl veta? Nivån på nybåtsförsäljningen har återhämtat sig, inte till 2006-2007 nivå, men det går att kränga flytetyg och leva på det. På begagnat sidan är det svårare, idag finns det cirka 675000 begagnade båtar till salu i hela Europa har någon räknat ut.
Hamnen startar en play-TVkanal om båtliv på båtmässan Allt för Sjön. Exakt vad som menas med en playkanal framgår inte av texten på deras hemsida, men Claes Olivecrona förklarar det så här:
– Vi kommer att sända mycket live med intressanta gäster, nyheter från mässan och galna upptåg. Vi kommer också att livesända spännande föredrag, säger Claes Olivecrona från Hamnen.se. Det senaste året har hamnen.se publicerat nästan 70 filmer – och nu utökas satsningen på webb-tv ännu mer.
– Vi drar igång en egen playkanal med återkommande program innehållande aktuella händelser från segling, motorbåtsport och vattensport. Det blir också allmänna reportage och tester av båtar, galna utmaningar och intervjuer med intressanta profiler, berättar Gustav Morin.
Hamnen.se kommer att sända live från en egen studio på båtmässan där programledarna Gustav Morin och Claes Olivecrona träffar gäster och visar sina inslag. Efter sändningarna kommer programmen vara tillgängliga på playkanalen på Hamnen.se.
Nu har båtåret börjat med båtmässan på västkusten. Med över fyrahundra båtar, varav bara 33 är segelbåtar, är det lite ont om nyheter. En ny gippbromsare presenteras på mässan, men nyast är nog den gamla Maxi 77:an utanför entren, ett exempel på hur man kan restaurera och återanvända en gammal succé. Klar i sista stund innan mässan. Det är Stellan Westerdahl som en gång var med och skapade den som har dragit det här återvinningsprojektet. 140 tusen har det kostat att få ihop båten med ny rigg mm. Annars kan man också bjuda på en gammal restaurerad folkbåt som båtbyggarskolan i Henån har restaurerat. Auktionen börjar nu, på mässan och på nätet, till förmån för Barncancerfonden.
Annars är en nykomling J108 med uppdragbar köl den enda riktiga nyheten. Sjöklar är en annan nyhet, en sammanslagning av Sjösportskolan i Göteborg och Båtskolan i Stockholm. De tänker göra om de teoretiska skepparutbildningarna till riktiga båtförarutbildningar med mycket praktik.
Båtmässan i Göteborg är bra på arrangemang om eftermiddagar och kvällar. På måndag visar Debrah och Rolf Bjelke sin film Vildmarkshav från tre år i Antarktis, en himla bra film som rekommenderas, dock bör man medta sjösjukepiller (se också recensionen av boken i sittbrunnen). Boka biljetter i tid, de kommer att ta slut.
På tisdag är det tjejdag och Sittbrunnen direktsänder från kl 15.
Den 4-7 februari är det båtmässa i Göteborg, som toppas tisdagen den 7:e med tjejernas. Framgångsrika tuffa och modiga inspirerar de tjejer, och även en och annan kille, att erövra havet. Missa inte det.
Mörkret sänker sig tidigt om kvällarna, kylan slår till och båten ligger sedan länge på land. Då stundar tid för båtmässor. I början av november besökte jag Hanseboot i Hamburg. Det kändes spännande att besöka en utländsk mässa och utforska vad som skiljer sig gentemot de svenska båtmässorna.
Segelbåtsnyheter som visas på Scandinavian Boat Show i Älvsjö 9-13 november, är bland annat Malö 37 som har världspremiär, Arcona 410, tre stycken Dufourbåtar, 335, 375 och 405, kroatiska Salona 38, Dehler 41, Hanse 385, Xp 38, Sun Odyssey 379 och 409 med flera.
På mässan kan också några nya trender skönjas. Ett exempel är att båtarna får en alltmer stilren design. En annan trend är att de rakt skurna förarna blir fler, aluminiumbåtarna ökar i antal och en trend på motorbåtssidan är att båtarna har öppen akter, i alla fall hos de mindre och mer sportiga båtarna. Nya finansieringsalternativ dyker också upp samt olika typer av samägande. Ett exempel på det senare är att bli delägare i en flotta med båtar runt om i världen som ger möjlighet att segla både i Sverige, Medelhavet och i Västindien.
Tvättmaskin, mikro och isskåp är ofta standard ombord på de nya lyxbåtarna och flera har även vin-, och champagnekyl ombord. Kommande års lyxiga sjö- och strandmode hör också till attraktionerna på Scandinavian Boat Show som öppnar onsdagen den 9:e november på Stockholmsmässan.
På mässan kommer det att finnas en exklusive lounge, en äkta Yacht Club av internationellt snitt. Här ska mässgästerna kunna vila fötterna, prata båt och ta sig ett glas vin eller sippa lite champagne.