AIS inte livsfarlig

Paddan ofarlig, säger VD

Seapilots AIS-visare i iPaden är inte livsfarlig. Det hävdar vd:n för True Heading som varit med och tagit fram appen.

- Det är ett individuellt ansvar som den som navigerar har, menar han. Vi har varit tydliga med att AIS-visningen upphör om man är utanför GSM-täckningsområdet. Seapilot visar också tydligt att AIS data saknas om så är fallet.

Sittbrunnen har tidigare testat Seapilot, som har den stora fördelen bland sjökortsapparna att den bygger på Sjöfartsverkets digitala sjökort, S57. Den är dock livsfarlig om man förlitar sig på den, om dimman lägger sig och GSM-täckningen tar slut, skrev jag då.

 

- Det är inget navigationsprogram för att förhindra kollision på nära avstånd, säger Anders Bergström i telefon. Det är ett verktyg för att öka medvetenheten om läget på sjön. Uppdatering av AIS data sker var 20 s via nätet på de AIS mål som presenteras och signalen ska gå genom internet till iPaden. Om man vill ha AIS för anti kollision så gäller fortfarande att man har en egen AIS ombord som gör full nytta först om den både sänder och tar emot, för fritidsbåtar en sk. Klass B AIS Transponder.

Nu tänker han dock ta itu med svagheten att AIS-informationen kommer via telefonmodulen. De jobbar redan med att synka iPaden , med wifi eller bluetooth, till de egna AIS-mottagarna och transpondrarna. Och så har de annonserat en massa nya finesser:

Facebook finns de redan på, men nu ska sociala medier kunna kopplas till AIS-data, det ska kunna gå att spåra sig själv bakåt (tracks), tom kopplat till LYS/SRS i tävlingssammanhang. Seapilot blir inte bara en plattform för navigering utan även en del i ett vidare begrepp som de kallar "social boating". GRIB-filer, dvs vindprognoser kan man redan få i andra appar som tex iNavx. Förhoppningsvis blir det bättre dataljrikedom i Seapilot än hela Skandinavien som de andra erbjuder.

Niklas Krantz

Sittbrunnenfilmer