Olaglig sjömätning - crowd mapping.

gummibat

Med moderna prylar kan man nu mäta upp bottnen väldigt noggrant, och dela det egna nyuppmätta sjökortet på nätet via appar som Navionics. Problemet är bara att det är olagligt. SÄPO har just nu 3-4 ärenden som de utreder, enligt Sjöfartsverket. Brottet kan ge upp till ett års fängelse.

Christer Svensson Pernhult, i Svenska Kryssarklubbens tekniska kommitté, har skaffat sig en Sonarphone som han sätter på gummibåten och kör rundt i naturhamnen med tills han fått en tydlig bild av bottnen. Sonaren kopplar sen sig trådlöst till ipadens Navionics-app som ritar upp de noggranna djupkurvorna på sjökortet. Sen finns det en inställning i appen där man kan dela sina data med andra. Även detta är strängt förbjudet i Sverige, Norge och Finland.

- Därför har vi stängt av den funktionen i de länderna, förklarar Hans-Christian Grande på Navionics i Skandinavien. Men i Danmark fungerar det så, och även alla andra länder där man inte har något förbud.

mobiAtt sälja apparaterna som kartlägger bottnen och registrerar det på plattan är inte olagligt.

- Det är som att sälja en Volvo som går i 180, säger Hans-Christian Grande. Du får inte köra så fort i Sverige, men det är upp till användaren.

För att få göra det här krävs det tre olika tillstånd, förklarar Lars Granath på Hydrographica som har sjömätt en rad olika skärgårdar runt kusterna och gett ut egna sjökort.

- Först måste man ha tillstånd från Försvarsmakten för att göra en sjömätning. Och det är det så fort man kombinerar djup med koordinater. Sen ska man ha ett sekretessgodkännande från Sjöfartsverket för att producera ett eget sjökort. Och ska man upprätta en geografisk databas krävs det tillstånd från Lantmäteriverket.

- För en tjugo år sen var det tom förbjudet att ekoloda, men det tyckte militären var väldigt besvärligt, så det försvann. Men jag tror aldrig något sånt här ärende prövats juridiskt.

- Just nu har vi en 3-4 ärenden som ligger hos SÄPO för utredning, avslöjar säkerhetshandläggare Claes Samuelsson på Sjöfartsverket. Men lagen om skydd för landskapsinformation är under omarbetning berättar han. Det kan bli lättare att få mäta för privat bruk 2016. Idag bryter ju nästan varenda båtägare mot den lagen.

helsingborgSäkerhetsexperten Joakim von Braun, har i sin bok "Ryska elitförband" publicerat en bild på ett Sovjetiskt sjökort med djupsiffror i Helsingborgs hamn som inte finns i de svenska korten.

- Det här är ju uppgifter de redan vet bättre än vi, skrattar han när jag ringer och frågar. Det är ju som med förbudet mot flygfotografering, trots att allt redan finns på Google Earth.

Christer Svensson Pernhult skaffade sin utrustning i vintras och har använt den för att upptäcks förtöjningsplatser utefter västkusten för sin stora segelbåt som han numera bor permanent ombord på.

-Efter att ha åkt runt här på kusten i 40 år upptäcker jag nu en massa nya saker, berättar han. Med gummibåten rekar han nu tilläggningsplatser längs med klipporna och lämpliga ankarbottnar för att ligga tryggt på svaj. Information som inte finns alls på Sjöfartsverkets kort och delvis inte heller i Hydrographicas specialkort.

Christer ser stora fördelar om det dessutom skulle bli möjligt att dela med sig av data.

- Det skulle ju bli bättre för varje gång någon passerar ett ställe.

Lars Granath är däremot tveksam till hur kvaliten på sjökort skulle bli om sådan crowd mapping blir vanlig.

- Då har man ju ingen koll på kvaliten på mätningen, om man inte ser hur många gånger det har mätts.

sonar

gluppo

Oavsett lagstiftare och eventuella insatser från Kustbevakningen lär nog crowd mapping sprida sig som en löpeld, mycket snabbare än vad lagstiftarna klarar att hänga med. Garmin har ju redan ActiveCaptain där man kan dela ankarplatser mm. För grejerna är ju otroligt billiga, ett par tusen för en sonar. Och fler kommer inom kort, Hummingbird har nån man kan koppla upp och även Garmin är på G.

Niklas Krantz

Navionics instruktionsfilm:

https://youtu.be/I6mpP2lilv0

Här söker man tillstånd för bottenmätning:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/tillstand/tillstand-for-sjomatning/


Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Med floran i båten

Med floran i båten

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Kokkonst i kabyssen

Kokkonst i kabyssen

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line