Preventergajen

Måste det vara farligt att segla?

Svaret är ja. För vissa, som delvis mig, är det en kick att veta att man riskerar nånting. Båten lutar, magen tjuter. Bilåkning är farligare, men bedrägligare eftersom man inte märker farten. Och bland annat därför inte lika kul. (Frånvaron av vatten som stänker bidrar också.)

 

I princip är det tre saker som är farligt när man är ute och seglar; Ett – är barn utan flytväst. De sjunker om de inte kan simma, ibland fast de kan simma. Två – är alkohol under gång eller väldigt mycket av varan i hamn. Tre – är "Bommen kommer", en gipp som slår ihjäl kapten, slår någon medvetslös i sjön eller bara knäcker riggen i hård vind. Kraften i en bom som kommer farande är oerhörd.

På en segelbåt finns det många tampar, men få säkerhetsbälten. Man kan ha säkerhetsselar att koppla mellan öglan i flytvästen och mantåget, att koppla om man går upp på däck i hård vind. Jag har två sådana som jag aldrig har använt.

Men det absolut viktigaste säkerhetsredskapet talas det inte högt om – preventergajen. Det är en liten lina man klättrar upp på däck och lägger om utifall man skulle råka segla läns, och får lust att vara lite säker. Kanske beror det på att det inte ger några statuspoäng i kappseglingarna, inga extra knop i småtävlingarna runt fjärdarna. Kanske är det för att man inte ska tafsa på farligheten i segelbåten, den som ger kapten extrakickarna?

Preventergajen är en lina som går framåt från bommen, och håller ut den på lovartsidan även om man skulle gå så högt att båten vill gippa och bommen vill kasta sig över på andra sidan.

Anledningen till att jag började fundera på det här var att jag skaffade en gennaker. Det är ju egentligen en jättestor fock för medvindssegling. På platt läns saxar jag den gärna. I motsats till spinnaker som är lättare att få upp i lovart, vill ju gennakerna gärna, eller alltid, sitta upp i lä. Vad jag upptäckt är att om jag lägger en preventergaj på storen, kan jag tvinga upp den i lovart, och segla fort som attan med saxade segel på nära plattlänsen, nästan som med spinnakern.

Så jag tänkte ut en smart lösning. Preventergajen är en lång lina med en skothake i mitten. Jag krokar den i skotfästet på bommen och drar den genom block jag fäster i vantfästena på varje sida. Sen gäller det bara att fixa någon låsning på rufftaket, vilket hittills har varit någon avlastare jag för tillfället inte behöver.

Så slår det mig. Det här borde ju vara standard på varenda segelbåt. Preventergaj är ju lika viktigt i segelbåten som säkerhetsbältet i bilen. Är det något som kan rädda liv så är det inte körkort för båtar, förbud mot kopparfärger eller krav på exakt rätta färger på ledlampor i lanternorna. Det är preventergajen som kan rädda liv.

Så nu ska jag försöka permanenta preventergajen, fixa några ordinarie skotlås på rufftaket och ha den monterad hela tiden, inte bara när gennakern ska upp. Det är ju bra att lätt kunna saxa seglen med bara stor och genua också.

För när jag tänker efter, borde ju preventergaj vara lika självklar som storskot eller fockskot. Eller som säkerhetsbältet i bilen. Kanske rentav som flytvästen.

 

 

Sittbrunnenfilmer