Glad appsommar!

Ny sommar, nya appar. Eller kanske rättare, nya kort i gamla appar. Försäkringsbolaget Alandia har gjort ett stort plotter och apptest och konstaterat att Garmin är bäst. Det valde jag för flera år sen. Men de tycker också att Navionics är sämst på appar, eftersom allt inte  syns, innan man  zoomar in. Ibland försvinner hela öar, som kartritarna nere i Indien missar. Nu har de uppdaterat kortet, och röran blir då om möjligt ännu värre.

Nu är  det läge att knyta ihop säcken av apptesterna här i Sittbrunnen, under ett par år. Garmin är en klar favorit, men faktum är att det är Seapilot jag använt mest, trots att de envisas med samma dåliga kontrast som Sjöfartsverket bestämt för handelstrafikens kort med ideala ljusförhållanden på kommandobryggorna. Funkar inte lika bra på en app i sittbrunnen.  För en vecka  sen klev Navionics åter upp på scenen med uppdaterade sjökort. Men vad är det egentligen de visar?

Tidigt i våras gick Alandia ut med en testrapport, som de fortfarande citerar i sina annonser. Det är väl himla bra att de kollar plottrar och appar, som om Konsumentverket skulle varit framme.

I en jämförande test bevisade de att Garmin var bäst med sin 7012. En jätteplotter, till både pris och storlek. Men i en normal båt är det ju vansinne med en sån elefant. Jag har länge kört med deras 292, som är lagom stor och har lättanvända gammaldags tryckknappar. Jag skulle gärna vilja veta om den nya löstagbara 620 duger, eller om den fortfarande är opålitlig och buggig som det sas när den kom. Den kan man ju också ta med sig och köra i bilen på vintern. Annars är det dubbelt  så dyra 720 som gäller, dyr och stabil.

Vad gäller appar så har jag  gett upp. I varje fall att använda en app som huvudsakligt navigationsmedel. De duger inte till det, inte vad jag sett ännu. (Har ännu inte testat vattentäta Experia med iNavX, som verkar lite intressant.)  En iPad i vattensäkert fodral har jag haft ett år ovanför Garminplottern. Den är nu nermonterad. Det gick ju inte att  se vad det stod när solen  sken! En app duger inte som huvudsakligt navigationshjälpmedel, är min slutsats! Sen finns det ju dem som menar att plotter inte heller gör det, utan att man ska använda sjökort, passare och transportör. En sund  teori, som tyvärr inte passar med min verklighet, sen jag fick plottern för sju år sen. Sen dess har jag aldrig tagit ut en kurs på papperssjökort!
Jag tar ut kursen på plottern, antingen pekar jag och lägger jag en MAP-waypoint dit jag ska gå och säger till plottern att navigera dit. Eller också använder jag någon av mina sparade waypoints, eller i de flesta fall, SXK:s 24-timmars-waypointer, som finns runt hela kusten att tanka in i plottern.

Tyvärr har jag ännu inte stött på något sjöutbildningsföretag som undervisar i plotternavigering. De vill att vi i stället ska hålla oss till gamla säkra papperssjökort, där vi i lugn och ro kan räkna ut strömtrianglar och bäringar så att det passar deras gamla examinationsprov.

Om plottrarna är utmärkta att navigera med, så är appar och plattor fantastiska hjälpmedel att stötta navigatören med. I en modern båt är det rorsman som navigerar i sin plotter. Men i appen på plattan kan skeppare och eventuell strateg följa och planera. Bra system, som Raymarine och Garmin har möjliggör överföring av data från paddan till plottern. Själva resan kan man alltid följa i plottern. Men något slags standardprotokoll för inkoppling av slav till plotter skulle ju inte skada för ickeplotter-leverantörer, som Seapilot och Navionics. Typ NMEA 2015.

Grundfrågan då: Vem är bäst? Svaret är verkligheten.

Dvs, problemet är inte appen utan sjökortet. Alla appar funkar kanonbra idag, frånsett kopplingen till huvudplottern. Problemet är att sjökortet ser olika ut. Alandia såg en viktig sak i sitt test, att konstiga saker händer när man zoomar. För det mesta beror det på dåligt jobb vid inläsning av korten. Men också på att det idag inte finns en vettig standard för hur ett digitalt kort ska se ut. Eller i varje fall en standard som används.

Navionics hävdade häromveckan att de nu anammat sjöfartsverkets vektorbaserade standard S57. Men dessutom lägger de in Hydrographicas mycket mer noggranna kort. Dock följer de sjöfartsverkets strandlinjer, 3-meterskurva och undviker emellanåt Hydrographicas djupangivelser.

-Vi har bestämt oss för att gå efter Sjöfartsverkets 3-meterskurva, förklarar Hans Christian Grande som är area manager för Navionics i Skandinavien.

Resultatet blir en kökkenmödding där ingen seglare begriper vad det är som gäller.

Hans Christian Grande lovar att de snart ska komma med en ny uppdatering där de byter från Sjöfartsverkets data till Hydrographica vid en viss zoomnivå.  Jag begriper dock inte varför Sjöfartsverkets data skulle bli mera rätt bara för att man zoomar ut? Jag har det så i min Garminplotter, vilket jag emellanåt tycker är förvillande, men i appen kör Garmin rakt av med Hydrographicas exaktare data.

Alandia hade hittat ett exempel i skärgården utanför Hangö i Finland, där djupsiffran 1,1 innanför en mörkblå 3-meterskurva försvann när man zoomade ut. Fortsätter man att zooma ut försvinner även 3-meterskurvan. (Detta har dock Alandia missat i sina annonser där de redovisar felet med djupsiffran men glömde det allvarligare att även kurvan försvann.) Utzoomat är sjökortet totalt missvisinade och en farlig fälla. Och det här har de inte rättat i sin nya uppdatering. Den gäller bara svenska vatten.

Seapilot har en liknande lösning, som dock är renare eftersom man inte får Hydrographicas kort förrän man betalat extra för det.   De blandar inte Sjöfartsverkets och Hydrographicas data, utan byter vid en viss zoomnivå. För användaren är det dock oklart vilka data som för tillfället används.

Gemensamt för alla, utom Soltekniks papperskort i appen (BSB) som ser ut precis som vanliga sjökort, är att alla har hittat på egna symboler för bränningar och undervattenstenar, att övervattenstenar mer ser ut som en flugskit på skärmen om den ens syns och att alla namn på öar och kobbar flyter runt godtyckligt beroende på zoomnivå.

-Det är ju konstigt att de inte kan använda den  internationella standard som vi har i  Kort 1, säger Jesper Sannel  på Hydrographica.  Kort 1/ Int 1 gäller ju för tryckta papperskort, men varför inte använda de erkända symboler som finns i Kort 1 även i elektroniska kort?

OK, dags för en sammanfattning. Jag tycker Seapilot eller Garmin Bluechart är de bästa apparna, men har man en ny app-kopplad Raymarine-plotter, ska man naturligtvis ha deras app. Navionics  är en återuppstånden rookie, vi får se. Jag har köpt det ganska dyra Östersjökortet, typ 500 kronor, och återkommer. Men som skrivet ovan, de har en bit och några uppdateringar kvar.

Garmin 620 eller 720 lutar jag åt på plottersidan. Kom gärna med inspel…..

Och vattenstånd och justnuvind kollar jag med Sjöfartsverkets Viva (som tyvärr inte täcker norra Bohuslän), väder SMHI, Klart och Sjöräddningens Kustväder (från yr.no). Om de visar olika, då vet man att man ska vara beredd på allt!

Niklas Krantz

Alandias test:
https://youtu.be/6u7rQjWOVK8


Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Ett år utan skor

Ett år utan skor

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Åland, de 50 bästa hamnarna

Åland, de 50 bästa hamnarna

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line