Rekordjagaren klar för sjösättning

Snart klar för rekordjakt

Sommaren 2019 besökte jag Nautor i Jakobstad och fick se spantmallen till varvets och världens troligen mest spektakulära bygge – hittills - Club Swan 125 ritad av Juan K. Varvet berättade att den blir en best som ingen annan med en beräknad kryssfart på 15 knop och byggs för att slå alla befintliga rekord för enskrovsbåtar. 

Tills för en tid sedan var inte mycket känt om hur bygget fortlöper, annat än att det enligt varvet är dags för sjösättning in juli. Nu har man släppt bilder på båten och berättar att den varit klar en tid, men att leveransen har fått vänta på grund av Coronan.

Beställaren är inte officiell, men är enligt uppgift samme ryske miljardär, som gjort sig ett namn som skeppare på och vinnare av Nation´s Trophy med sin Club Swan 50 Skorpios - Dmitri Rybolev. Han har dessutom en Club Swan 36 som han har en engagerat en känd svensk seglare för att få fart på. Tala om engagemang och vilja att kappsegla i kubik.

Premiären för 125:an blir Fastnet Race i augusti, där spanske OS-medaljören i Tornado Fernando Echavarri står som skeppare och ska segla för Monaco. Mätetalet enligt IRC är i skrivande stund inte klart, men blir sannolikt det högsta någonsin för enskrovare i denna världens mest berömda havskappsegling. Närmaste konkurrenten om titeln först i mål är amerikanska Rambler 88, även den designad av Juan K.

För att bli snabbast har nya Skorpois eller vad Dmitri Rybovlev döper sin nya till, ett antal fartfrämjande attribut som canting keel, daggerboards och vattenbarlast. Båten är byggd efter befintliga regler och ska klara friskt väder, men är tänkt att excellera i lättare vindar.

I Swan-sammanhang kan det vara av intresse att veta att varvets man i Sverige Klabbe Nylöf har sålt tre Swan 48 till svenskar, två till Västkusten och en till mellansverige.

Data Club Swan 125

Längd ö a                           42,56 m

Längd v l                            36,70 m

Bredd                                  8,75 m

Djupgående                        7,40 m

Deplacement                      64 615 kg

Masthöjd                            55 m

Antal spridare                     4

Design                                Juan Kouyoumdjian

Byggare                              Nautor´s Swan

Mer info: 

www.nautorswan.com

www.juanyachtdesign.com

www.southernspars.com

xNautor´s kommentar

ClubSwan Yachts is the high-performance series of the Nautor’s Swan hulls, known for their speed and cutting-edge technology that make them viable options for competitive sailing. While other hulls in the series measure 10m/36ft and 15m/50ft, the SWAN 125 has a Length-at-Waterline of 36.7-metres and stands out not only due to her size but also her features: An innovative single curved foil system was chosen for optimum sideways lift when conditions arise and vertical lift in faster conditions, reducing hull drag and loss of dynamic righting movement. The daggerboard system also has the novel feature of not appearing on deck, leaving the area free for guest and crew usage.

The hydraulic system is designed around the sailing functions and is divided into high and low-pressure modules for optimal function. The Owner also specified a diesel-hydraulic propulsion system with a retractable propeller system to minimise hydrodynamic drag while cruising.

The SWAN 125 has been designed for luxury as well as performance, and the deck plan and sail handling systems have been designed for functionality as well as beauty in the layout.

Key partners in the design of the SWAN 125 were:

  1. Southern Spars: Paul MacDonald/Steve Wilson – mast design
  2. North Sails: Jens Christensen/Steve Calder – deck layout and sail plan configurations
  3. Cariboni: Gianni Cariboni/Paula Cariboni – hydraulic systems and controls
  4. Harken: Peter Harken/Morgan Gutenkunst/Emanuele Cecchini – deck hardware
  5. Re Fraschini: Piero Refraschini – carbon components
  6. Gurit: Stefan Gautchi/Philip Aikenhead – supply of laminates and materials for the structures

“Never have so many professionals from the racing industry been working around the ultimate performance Swan,” commented Heini Gustafsson, ClubSwan 125 Senior Designer Interiors and Styling. “Teamwork is paramount and we have been able to create an interior that meets the criteria of a superyacht and a record-breaking racer. To be part of the design team of such a remarkable project is an experience of a lifetime! Stepping from the conceptual phase to actual engineering and construction is as exciting as it was when I started working for Nautor many years ago and followed the first components that I designed being built”.

The SWAN 125 from naval architect Juan Kouyoumdjian is a high-performance superyacht which was commissioned for a passionate Owner, his friends and crew.

Above deck, the design features a convertible cockpit that has two broad sunbeds on either side which can be converted into seating. During racing, the furnishings can be removed altogether. The helm station is placed centre of the stern section for excellent views and optimal performance in regattas. The foredeck remains clear for crew access and for guest sunbathing and observation while at anchor. Skylights within the deck further illuminate the guest cabins below.


Senaste inläggen

Succe', trots allt!
21.03.2023, 15:26 av niklas

Bokpremiär i Göteborg och Nacka
21.03.2023, 11:49 av niklas

Starlink och facebook sjöräddare
16.03.2023, 09:04 av niklas

Eniro blir Skippo
13.03.2023, 17:11 av niklas

Spåra och fjärrstyr
13.03.2023, 13:03 av niklas

Logga in till kommentarer och forum

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Från bloggarna

Bokpremiär i Göteborg och Nacka

Batteribanken vid avfärden.

Boken om allt som gick sönder och allt som fixades på vägen runt jorden med Hafsorkestern presenteras med ännu fler bilder än i boken. Som jag förstås signerar om du vill. Välkommen att ställa kloka och dumma frågor, diskutera hur man utrustar en långfärdsbåt eller vilka hamnar man inte får missa och vilka man ska undvika.

30.3 Viking Yachting i Västra Frölunda. Jag är där från 16.00, bildvisning 18.00. Räkmackor!

28.3 Svenska Kryssarklubben i Nacka Strand.  Klockan 18.00 på Augustendalsvägen 7.

Läs mer ...

Godbitarna på Allt för Sjön

Mässans pärla, är utan tvekan den nybyggda Andungen i mahogny som Stockholms Båtsnickeri visar upp.

Allt för Sjön kallar sig i år för Sveriges populäraste båtmässa, ett epitet som ger förväntningar och som knappast går att diskutera. Att gå runt ett varv för att se på segelbåtar och klassiker tar inte lång tid, men är ändå givande. Ingen annan mässa är som Allt för Sjön. Som mötesplats är mässan en emotsedd träffpunkt efter tre års paus under pandemin.

Läs mer ...

Skepsis till SRS hos storseglare

På ett föredrag nyligen om båtutvecklingen de senaste 100 åren, presenterades olika banbrytande konstruktörer, reglernas inverkan på båtarna och ett antal framstående båtar. Samtidigt fick SRS en känga.
” En Kalle-Anka regel” sade föredragshållararen, tillika båtkonstruktör om systemet. Hans argument är att SRS inte tar hänsyn till faktorn stabilitet och systemet inte är transparent.

Läs mer ...

Sittbrunnen på Facebook

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line