Dramatik i årets ÅFOR
- Detaljer
- Träffar: 3341
31 fots racing trimaranen Carbon Tiger vurpade norr om Gotska Sandön i 12- 14 m/sek.
Värsta vurpan i ÅFOR råkade trimaranen Carbon Tiger med Börje Svedman med besättning ut för. I 12-14 m/sek och rejäl medsjö kapsejsade de på söndagskvällen, men räddaes med Sjöfartsverkets helikopter.
Tidernas duell mellan bjässarna i ÅFOR
- Detaljer
- Träffar: 1573
SK 75 Bacchant med Magnus Adlercreutz kämpade väl och vackert mot SK 95 Marga med Mia och Henrik Widstrand.
Igår kunde man som ÅFOR - åskådare njuta av en granna dueller mellan tjusiga Classics. På väg ut duellerade skärgårdskryssarna Bacchant, Marga, Beatrice Aurore och Britt Marie nos mot nos. Den som hann med i byarna och slog mest rätt var Marga.
Men mot Ballad och Refanut med Patrik Salén och Fredrik Wallenberg som skeppare hade de inte fullt lika bra glid bakom tallarna på kobbarna. På väg in i Oxdjupet tog Refanut östra sidan och Ballad den östra, vilket gav fördel Refanut. Men strax före sundet, med sin tyngd och kuraget att stryka stranden på en holme, gled Ballad ikapp, dock inte om. Den stora genuan tog tid att skota i de följande slagen trots mankraft på läskotet ochlvarnarekaffekvarnen på akterdäck.
Classicbåt nära kollision i Oxdjupet
- Detaljer
- Träffar: 1590
Sinnesnärvaro av skepparen på 48 fots yawlen Elske hindrade en hotande ombordläggning i smala Oxdjupet.
Med bara några båtlängder till godo till ett kryssningsfartyg på väg ut från Stockholm samtidigt med eftersläntarna i ÅFOR, fick skepparen på flotta 48 fots Classicbåten Elske, Bengt Hagander back i seglen i skärgårdens allra smalaste passage - Oxdjupet - och måste slå för att inte segla på land. Han hade dock sinnesnärvaro att starta motorn och undvika vad som kunde ha beseglat ödet för en av Sveriges grannaste havskryssare.
Respekt för GW!
- Detaljer
- Träffar: 4268
- Om det inte hade handlat om mordet på Sveriges statsminister skulle han ha varit rökt för länge sen, sa Leif GW en kväll på Operabaren om Christer Pettersson.
Det var typ 1990 inte ett uttalande om vem som var skyldig. Det handlade om svensk polis och dess oförmåga att utreda brott. Och domstolarnas benägenhet att köpa dess argument.
Jag är i Sverige och läser Leif GW Perssons andra självbiografi om mästerdetektiven Ville Wingmutter. Fortsätter läsa i Shelter Bay Marina i Panama.
Han är nog den enda svenska deckarförfattare som vet hur polisen verkligen arbetar. Han är ett fenomen, som numera vet om det. Även om han en gång i tiden var nära självmord för att ha stått upp för sina ideal mot självaste statsminister Olof Palme.
Raceparty
- Detaljer
- Träffar: 2753
Nu är det party på Skeppsholmen. Där är det fullt av seglingsaktiviteter fram till och med starten för seglingen runt Gotland på söndag.
De 250 båtar som ska delta i årets upplaga av ÅF Offshore Race börjar nu anlända till Race Village på Skeppsholmen. Norra Europas främsta havskappsegling lockar både slipade elitlag som siktar högt upp på resultattavlan och amatörer som vill testa på äventyret med havskappsegling.
Och mycket tjejer blir det i år. Sittbrunnen har redan skrivit om de två tjejbåtarna. Dessutom startar Emely Hagen med sin nya båt, med inte mindre än Anna Drougge som gast.
Swan 78 testad. Supercruiser i lyxigaste ligan
- Detaljer
- Träffar: 3718
Snacka om stil ! Swan 78 nr 1 må vara militäriskt gråmålad, men har sama speciella strålglans som alltid med en Swan.
Det är lätt att falla i trans, ösa lovord och beröm när man hamnar på stora, lyxiga båtar. Ibland räcker orden inte till för att beskriva upplevelsen. Som med Swanbåtarna. Ända sedan starten 1966 har Nautor i Österbotten satsat på välseglande stora båtar och skaffat sig ett rykte som inga andra varv på uförande och byggkvalitet. På försommaren tog jag chansen att känna på deras senaste skapelse - Swan 78, som Nautor menar är essensen av vad man kan åstadkomma och exempel på att två vanligtvis oförenliga storheter - komfort och prestanda - faktiskt kan samsas.
Tjejer runt Gotland
- Detaljer
- Träffar: 6003
Det är många tjejer som drömmer om att segla Gotland runt. Gotland runt, eller ÅFOR som
det heter idag, är som en stor och viktig trofé för seglare i Sverige.
Men hur ska man få till det? Vem ska man fråga om man får segla med? Ska man vänta på att bli tillfrågad? Utan kappseglingserfarenhet eller med bara liten erfarenhet av kappsegling är det inte så lätt. Saknar man kontaktnät i kappseglingsvärlden är det inte heller så lätt.
Ska man betala för sig, så kallad paying crew? Ja, det går ju idag. Det kan bli bra, men det kan också bli fel - med fel skeppare eller ett team som inte fungerar ihop.
Ska man köpa en båt själv, rigga, fixa, investera. Hur mycket kostar det? Hur mycket tid tar det? Kan jag ta det ansvaret själv? Och på toppen av det – hur kan jag fixa ett vasst team.
May-Lis Farnes valde en annan väg. Hon tog initiativet att hyra en båt för att tillsammans med några kompisar satsa på ÅFOR 2018. Efter lite letande blev det en 50 fots Grand Soleil. Ägaren Thomas Forsberg på Sailing events, som hyr ut båten, blev verkligen entusiastisk över projektet och berättade att han hade en systerbåt och att det var kul att segla två likadana båtar – och tävla mot varandra. Det fick May-Lis att säga: ”Jag tar båda båtarna”. Så där ”satt hon” – och hade hyrt 2 vassa båtar, 100 fot, och behövde 2 duktiga team.
Svarta segel över Möja!
- Detaljer
- Träffar: 4546
Vid Trollharan blir vi upphunna av blixtsnabba NF:en ”Borta med vinden” som slår ett par slag och sniker metern innanför skäret och sen försvinner ut på Kanholmsfjärden.
- Det var Nisse Virving som seglar rakt mot vinden, säger Robban.
Han vinner nästa dag totalt i Sveriges häftigaste seglingstävling ”Kolfiberrodret”.
ClubSwan 36 en ren raket med fena, elmotor och specialrigg
- Detaljer
- Träffar: 2190
Med peke, skrovfena, låg vikt, mycket segel, entyp och Nautor´s handlag blir ClubSwan 36 speciell för alla lystna kappseglare.
Att Nautor skulle komma med en båt i samma storlek som gav grunden till varvet på 1960-talet, Swan 36, kom som en lika oväntad som välkommen nyhet. Skälet är att man vill och kan ta fram båtar som presterar och en önskan att komma med en dörröppnare för alla som drömmer om att segla Swan - en båt för framtiden förklarar varvet.
Motivet för Nautor med ClubSwan 36 är att få fler seglare att ta del av varvets förmåga att tänka i nya banor, att bygga en båt som man återvänder till rötterna med och som samtidigt erbjuder fartfrälsta en hel del nyheter. Redan nästa år är planen att ha 20 båtar på banan, som kan delta i de seglingar som ingår i ClubSwan upplägget, där entyp och social samvaro på kända tjusiga platser är bland ingredienserna.
Läs mer: ClubSwan 36 en ren raket med fena, elmotor och specialrigg
Runtomkringnavigation
- Detaljer
- Träffar: 3366
Tja, som vanligt tycker jag, när alla frågar hur det känns att vara hemma. Fast kanske inte. Ragnar har vi spridit i Kosterhavet och Saga har tagit sin studentexamen. Nu ska jag segla Kolfiberrodret med Robban och mönstra på Annas skuta över midsommar. Hon gastade ju första etappen från Gålö till Malmö.
Sen tillbaks till Hafsorkestern som ligger på land i Panama. 31 600 sjömil kvar, som ska ta 263 dagar att segla. Med några strandhugg blir det två år runt jorden. Och jag har än så länge bara besättning de första tretusen sjömilen till Galapagos och Marquesasöarna i franska Polynesien.
Nya Najad 380 tar inte gamla 410
- Detaljer
- Träffar: 6247
Najad 395 i lovart om Najad 410 från 2015 fick en trendig, kontinental stil för att markera nytänkande och nystart för det anrika varvet.
Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten.
Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.Nej tyvärr, nya Najad 395, är inte lika lyckad som Najad 410/411 från 2015. I segling, stil, detaljlösningar och utrymmen når den nya inte samma höga nivå, framkom när jag seglade 395 och 410 mot varandra med Axel från Seilmagasinet som sparring en dag utanför Hermanö på Bohuskusten. Förhållandena var perfekta med 4 - 5 m/sek och smul sjö, lika fina segel, rena bottnar och varvsansatta riggar. Inga bortförklaringar fanns med andra ord.
Kullavik regerar!
- Detaljer
- Träffar: 1661
Åren går fort och Kullaviks Hamndag har hunnit bli en kär tradition. På Nationaldagen klockan 12 – 15 firas femårsjubileet med massor av aktiviteter i Kullaviks Hamn, belägen allra längst norrut i Halland:
– Utöver det sedvanliga programmet blir det i år också premiär för vår egen swimruntävling, avslöjar Hamndagsgeneralen Ingemar Nordlund, som har bråda dagar med förberedelserna.
Att ringa hem
- Detaljer
- Träffar: 4576
Den blev inte riktigt som vi tänkt, seglingen med Aina mot Centralamerika. I Nicaragua var det risk för pirater, i Costa Rica fanns ingen hamn för segelbåtar och i vikarna i Panama härjade myggor och sandflugor. Dessutom slutade motorn att gå mer än 25 minuter i taget. Så vi drog till skärgården i San Blas i stället.
På skäret vid inloppet till Kingston låg en strandad segelbåt med förseglet fladdrande i passadvinden. Jag gick närmare för att se om det var något som hänt nu, men eftersom ingen människa syntes till och lotsbåten bekymmersfritt passerade förbi drog jag slutsatsen att den legat där länge.
Ny teknik!
- Detaljer
- Träffar: 4375
Det var ju så genomtänkt, tekniken på Hafsorkestern. Och så funkar det inte. Då får man tänka om.
Iridium sattellittelefon verkade ju perfekt. Telefon, gribfiler via Internet och mail. Och sms. Men där ute på Atlanten funkade det ju inte. Och vråldyrt blev det. Så nu har jag bytt till Iridium – men via Garmins nya burk inReach.
Segla till Jamaica!
- Detaljer
- Träffar: 3915
Första natten var jag rätt nervös. Hur skulle jag må om jag inte får sova. Eller om jag inte vaknar och det kommer en båt. Eller pirater från Haiti.
Jag bäddade med mina saltstela 100% kapokkuddar i sittbrunnen. Med huvudet så jag såg plottern med AIS:en. På den ser man mötande båtar ett par timmar innan de dyker upp i verkligheten. Några AIS-lösa fiskare lär inte finnas här i Karibiska sjön, flera tusen meter djup.
Det var min första längre ensamsegling. En natt hade jag testat från södra Guadeloupe till Antigua. Det gick bra, men lite trött var jag på dan när jag kom fram. Nu har jag att göra sex dagar och nätter från den gamla svenskkolonin St Barthelemy till Kingston på Jamaica. Där ska Aina mönstra på igen, för att segla med till Panama.