Kavata Charlotta seglar mer än många - året om
- Detaljer
- Träffar: 10203
Charlotta Andersson luftar sin Happie när lusten att segla blir stark. Inte ens minusgrader och is på stränderna hindrar henne.
Bland alla seglare jag känner finns några få som är särdeles bitna och inte drar sig för att segla året om. En är Charlotta Andersson, stolt ägare till den Hallberg-Rassy 342 vi testade i höstas mot nya 340. Med 131 nätter ombord förra året och 20 nätter hittills i år, är hon ovanlig. Frågan är hur det är att vara så pass biten och därtill som kvinna? Och att vara helgkrögare på Gullholmen och ha ett kvalificerat vardagsjobb? Följ med till henne mitt i vintern.
Bouwe leder med 8 M - tippar på målfoto mot Dongfeng
- Detaljer
- Träffar: 1229
Brunel fortsätter att leda, snittar 22,8 knop, men är försiktiga - vill inte tappa riggen och komma först i mål. Foto Yann Riou/Team Brunel
Vem orkar längst? Och vem vågar gasa mest? De faktorerna kommer att avgöra etappen till Itaji.
Med 800 M till Itaaji pågår igen en duell, nu mellan Brunel, som tog täten i Södra Ishavet och Dongfeng, som idag måndag ligger tvåa, men bara 9 M akterut. Bouwe Bekking tror att det blir tajt hela vägen in i mål, att det kanske kommer att skilja bara en minut mellan hans gula och Coudreliers röda buss, som han kallar båtarna. Men Bouwe vet också att gasa med måtta, att inte riskera riggen eller seglen. Han manar sin besättning att hålla igen, varpå man satte fraktionsgennakern inte den till masttoppen. Vilket ser ut att ha varit rätt drag, man gippade i perfekt tid, drog ifrån Dongfeng några mil.
Läs mer: Bouwe leder med 8 M - tippar på målfoto mot Dongfeng
Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"
- Detaljer
- Träffar: 1188
Vestas mastbrott 100 M utanför Falklandsöarna skadade ingen ombord, men har kanske knäckt besättningen.
Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.Dramatiken i Volvo Ocean Race upphör inte. Efter den tunga nyheten att John Fisher påp Scallywag förlorats i havet, måste Mapfre tillfälligt utgå och gå in i en skyddad vik nära Kap Horn för att laga storen och mastskenan. Efter 13 timmar var man mirakulöst dock igång igen. Och på långfredagsförmiddagen bröt Vestas masten.
Vestas seglade vid tillfället ca 100 M öster om Falklandsöarna, vädret var hårt med 30 knops vind och tre meter sjö. Man seglade med 75 graders infallsvinkel, när masten utan förvarning gick av vid första spridaren.
En ny besvikelse för Vestas, som efter att ha lämpat resterna av riggen överbord för att inte skada båten, nu kör motor mot Falklandsöarna för att överväga om och hur man ska kunna fortsätta i Volvo Ocean Race. Denna intervju med besättningen gjorde Team Vestas PR-kvinna i USA.
Läs mer: Vestas efter mastbrottet: " Vi är besvikna, vet inte hur vi ska komma igen"
"Fisher kastades överbord i en okontrollerad gipp"
- Detaljer
- Träffar: 3127
John Fisher på SHK/Scallywag knockades av storskotet i en orfrivillig gipp, föll överbord, men kunde inte hittas.
På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn. På onsdagen utfärdade Team Scallywag en redogörelse över händelseförloppet när deras besättningsman John Fisher föll överbord och försvann i Södra Oceanen 1 400 M väster om Kap Horn.
"Detta är den värsta situation man kan föreställa sig kan hända, sade teamchefen Tim Newton, som har talat med skepparen David Witt och navigatören Libby Greeenhalgh om vad som hände i måndags.
Mästarnas bygge bländar än
- Detaljer
- Träffar: 4755
Med sitt djupa, linjesköna skrov briljerar Briljant när brisen fyller i. Hon rör sig behagligt och gör goda 7 – 7,5 knop på kryssen. Foto Christer Lundin
Vackra, välbyggda båtar har en sällsam dragningskraft, särskilt om de är ritade av legendariska Sparkman & Stephens. Så är det med forna, framgångsrika 40 - fotaren Briljant ex Charlotta. Hon och systerbyggena Pavane och Honey var heta 1964. Idag kan Briljant beundras där hon svajar på boj utanför Lidingö. Linjerna, detaljerna minner om från en tid då båtar byggdes mästerligt, beställarna var herrar och Martinssons i Svineviken bäst på Bohuskusten. Följ med och njut av äkta båtbyggarkonst.
Tack för seglingen!
- Detaljer
- Träffar: 3115
Det blåste minst kuling i Göteborgs norra skärgård. Trädraken Pian krängde hårt och seglade in vatten. Båtar gjorde så på den tiden. Vi var dyblöta när vi kom fram, och jag var frusen och lycklig.
Jag var 9 år och hade fått följa med morbror Ragnar och Barbro i båten till Klädesholmen. Det var inte han som lärde mig segla. Men han lärde mig älska segling.
Arconas nya får samma fart som 50-fotare
- Detaljer
- Träffar: 4273
Nya Arcona 435 får samma fart som 50-fotare har snillrike Stefan Qviberg räknat ut. SRS 1,17...
På Årets Båtmässa, alias Allt för Sjön, höll konstruktören Stefan Qviberg ett inspirerande föredrag om utvecklingen inom yachtdesign och berättade om nya Arcona 435. För att få veta ännu mera om vilka kriterier som styrt, bad jag honom berätta om vad som ser ut att bli en dröm för prestandaberoende seglare. Hans VPP tyder på ORCi 565 sekunder per sjömil, vilket motsvarar SRS 1,17 samma som för 50-fotare.
Att segla eller inte segla
- Detaljer
- Träffar: 2951
Vi har haft en underbar segling genom Grenadinerna, som nästan är en skärgård. Fredrik och Elena har dykt på rockor, hajar och sköldpaddor.
Allt borde vara fantastiskt. Men Lars Loggert som jag träffade i Belfast på vägen hit, han var här för 15 år sen. Han gick ut till naturreservatet Tobago Cays några dar efter oss och skrev sen på Facebook:
”Har precis varit några dagar på Tobago Cays som är ett halvcirkelformat korallrev. Vi var här för 15 år sedan. Fullt av liv. Nu var det i stort sett helt dött. Finns lite vackra fiskar kvar men korallen är död. Jag känner mig så ledsen över vad vi gör med vår vackra planet.”
Gratis racer till unga shorthandseglare
- Detaljer
- Träffar: 1577
En spritt ny Fareast 28 finns gratis att använda för unga duktiga som vill segla shorthand i sommar.
Pessimister i segelbåtssammanhang talar ibland om den dåliga tillväxten bland seglare, att unga har andra intressen, att de kroknat på segling efter att ha varit med föräldrarna, att det händer för lite, att det ibland blir dålig stämning ombord och det lockar inte att kappsegla.
På samma gång finns åtskilliga unga som gärna vill komma igång med kappsegling, men inte vet hur. De känner inte rätt folk, har ingen båt, och om de har de en, så har de inte lätt att få gastar.
Breddad produktportfölj Najads motiv för köpet av Arcona
- Detaljer
- Träffar: 2241
Torgny Jansson släpper rodret på Arcona efter 46 år till Jörgen Ottosson som styr på Najad sedan tre år.
Motivet för Najad att köpa Arcona kom fram när Årets Båtmässa startade i fredags, då Jörgen Ottosson förklarade att Najad får en i princip oöverträffad produktportföj.
- Vi har märkt att en del kunder gått mellan våra märken, framöver kan de köpa av samma bolag. Planen är att synkronisera inköpen från våra leverantörer, men att behålla respektive varumärke som hittills, förklarade Jörgen Ottosson Najads beslut.
Läs mer: Breddad produktportfölj Najads motiv för köpet av Arcona
Najad + Arcona = sant
- Detaljer
- Träffar: 1764
Najad 570 är en särdeles påkostad båt i lyxsegmentet. Arcona 460 är en utveckling av 46:an och en förnämlig prestandabåt.
Najad AB har förvärvat Arcona Yachts AB. Bolagen kommer fortsätta utveckla och sälja båtar under sina separata varumärken. Tillsammans skapar bolagen en av de starkaste aktörerna inom segelbåtsbranschen och sysselsätter tillsammans fler än 90 personer med en omsättning kring MSEK100. Under våren lanserar Najad och Arcona ett antal nya modeller.
Bolagen samordnar ledning och administration till Najads kontor i Henån på Orust. Bolagen fortsätter designa, tillverka och marknadsföra sina respektive modeller som tidigare.
Att långfärdspimpa en minibavva
- Detaljer
- Träffar: 7186
Hafsorkestern är egentligen inte en långfärdsbåt. Bavaria 30 var 2006 tänkt som en instegsmodell, men blev nog lite väl billig för varvet att fortsätta med. Men den är oceanklassad och i princip utrustad som de chartermodeller som seglar jorden runt.
När jag för drygt ett år sen bestämde mig för att långsegla funderade jag på att skaffa en större båt för de sju haven. Men så tänkte jag att Hafsorkestern är ju väldigt rymlig invändigt, det är min båt som jag haft sen den var ny för 11 år sen, och jag kan den och dess brister. Trodde jag.
Segelbåtarna tillbaka på Årets Båtmässa
- Detaljer
- Träffar: 2807
Arcona 410 är lite av en dröm för finishfreaks som söker mycket tryck i sin seglingsupplevelse.
Efter fyra års frånvaro har Arcona, Hallberg-Rassy, Najad och X-Yachts bestämt sig för att satsa på den inhemska marknaden och visa upp vad de kan och i sällskap av More Boats som ställer ut för andra året. Detta trendbrott är välkommet för alla oss som gillar segelbåtar och tycker de är höjdpunkten med ett besöka på Årets Båtmässa, som Allt för Sjön med rätta döpts till i år.
Bouwe i bakvatten inför spurten till Auckland
- Detaljer
- Träffar: 836
Dessvärre vill det sig inte för Bouwe & Co på Brunel. På måndagen låg den gula båten sist!
I veckoslutet såg det lovande ut för Bouwe Bekking - trea tack vare en kurs öster om övriga. För att inte visa sitt vägval intog Brunel smygläge, d v s man stängde av AIS-sändaren. Men tyvärr, när Brunel satte på systemet igen var man inte i samma vind och hade tappat.
På måndagen, 19:e dagen till sjöss, ligger Bouwe & Co sist! Till råga på allt hela 143 sjömil efter ledande Scallywag och än värre - de har blivit omåkta i lä av Dongfeng och Mapfre, som såg hur vinden lättade för den gula båten och styrde mer sydvart.
Ny kölförlust tog två seglares liv
- Detaljer
- Träffar: 1436
Denna Laurie Davidson racer från 1982 tappade kölen på kappsegling varvid två man omkom. Foto: Carla Hildebrand.
Båten var visserligen till åren - byggd 1982 - och vädret var åt det hårda hållet i helgen när en australisk 50-fotare med sex man ombord välte utanför Fremantle och två man omkom. Orsaken till att Davidson 50:an Finisterre hamnade upp och ner är inte klarlagd, men av bilder från räddningsstationen med den bärgade båten framgår att kölen saknas. Varför är som sagt inte klart ännu. Men sannolikheten för att kölinfästningen i skrovet fallerade kan knappast anses vara liten, vilket igen visar på behovet av en stark konstruktion för kölen.