Shogun 50 börjar bli kar
- Detaljer
- Träffar: 2304
Shogun 50 börjar bli klar, sjösättning blir förhoppningsvis i midsommarveckan. Riggens leverans avgör när det är dags.
Södergrenritade Shogun 50, byggs som bekant på beställlning på Rosättra Båtvarv och beräknas bli klar i juni. Vid besöket i början av i maj passades däcket in mot skrovet, med sånär pefrekt passform. Innan dess var költrumman på plats, motorn isatt, basinredningen klädd med ljus ek, teaken i sittbrunnen lagd och peket tillverkat.
Slutbadat!
- Detaljer
- Träffar: 2292
Tänk vad härligt det kan vara med civilisation. Att kunna gå till affären och köpa lite surdegsbröd. Att smita in på drive in:en, deras Systembolag, och handla en flaska svindyr whiskey. Eller bara ta en fatöl i baren på hotellet med utsikt över sundet där Hafsorkestern ligger för ankar i den starka tidvattenströmmen.
Runt omkring simmar de livsfarliga havskrokodilerna, att döma av skyltarna på stranden. En dag ser jag den sticka upp nosen och smälla i vattnet med stjärten. Jag badar inte här.
Finhelg för nybåtsköp
- Detaljer
- Träffar: 1386
Tack vare den löst sammanhållna spontana organisatiionen Segelbåtar i Sverige väntar en toppenhelg i Ellös nu 11-12 maj och igen 18-19 maj.. Fler nya båtar samlade samtidigt har inte setts i Hallberg-Rassy hamnen sedan Sweboat valde Marstrand före Ellös för två år sedan. Ännu fler ska finnas i Gustavsberg.
Glada miner hos Arcona/Najad
- Detaljer
- Träffar: 2494
'
Najad 395 nr 4 är under produktion i Uddevalla och byggs enligt metoden locket av.
Med fyra Arcona 435, tre Arcona 465 Carbon och Najad 395 nr 4 under produktion hos Sail Yard i Uddevalla råder glada miner på landets nyaste och modernaste båtfabrik.
- Orders in på hösten gör läget ljust för Arcona/Najad. Vi har bättre orderingång än förra året och har beställare som tänker segla långt, berättar Magnus Lundgren på Arcona och kan peka på en maxad Arcona 465 Carbon.
Filmer från paradiset
- Detaljer
- Träffar: 2603
Fakareva i ögruppen Tuamotos, i franska Polynesien var nog det häftigaste stället hittills, på den här resan jordrn runt. Jag är ganska ovan dykare, typ inte alls, men där gjorde jag en drift snorkling som var helt outstanding. Se gärna filmen nedan.
I Penryhn blev jag inbjuden att dyka med prästen i lagunen och nu började jag ju få lite pejl på det här med snorkling och masker.
Kolonialruiner, sittbrunnen och 24-timmars
- Detaljer
- Träffar: 2098
Delfinerna dyker upp runt båten. Jag går fram i fören, hejar och visslar lite. Då hoppar de tre och tre eller fem och fem. Efter en halvtimme när de börjar tröttna och jag går tillbaka till sittbrunnen och sätter på musik. Bob Dylan och The Band dånar ut över havet från dubbelvinylen Before the flood.
Då händer det. Ännu fler delfiner närmar sig båten. Till slut dansar vi, jag och några hundra delfiner. De hoppar i gäng, ibland bara en och en rakt upp. Vattnet kokar. Jag är på väg till en ny kontinent. Australien och Stora Barriärrevet. Snart är tre månaders ensamsegling över halva Stilla Havet slut.
Guldfeber på Kurrekurreduttön
- Detaljer
- Träffar: 2591
- Kom ska du få se.
Han står och röker en trådsmal cigarrett utanför sitt lätta sneda bambuhus. På taket ovanför ingången står en rostfri bunke. Han håller fram den. Den är halvfull med sand. När jag tittar närmare ser jag att det glimmar gult. Jag får inte ta något kort på honom och guldet.
Till dinosauriernas land (eller var det kannibalernas)
- Detaljer
- Träffar: 3671
Nu har jag snart seglat ensam i en vecka. Efter första hårda kryssen ut från Tarava vred vinden och på sen dess har jag tuffat i 6-7 knop med vinden i sidan. Så skulle det vara enligt Metbob, som inte är en knarklangare i Breaking Bad, utan meteorolog på Nya Zeeland. Sen skulle vinden ta slut, och när han hörde att jag bara har diesel för två dagar tyckte han att jag skulle vänta ut vinden en vecka i Kiribati.
Men då kom stormen och det gick inte att stanna i hamnen, så det blev som det blev. Det får väl ta sin tid i lätta vindar på slutet in mot Kavieng i New Ireland, där Kurrekurreduttön ligger.
Läs mer: Till dinosauriernas land (eller var det kannibalernas)
Vad händer med de digitala sjökorten?
- Detaljer
- Träffar: 3724

Jag har navigerat med GPS från 1999 och med digitala sjökort något år senare. Till en början med en laptop med Windows men senare med en Android-surfplatta. Hela tiden har jag använt sjökort från både Sjöfartsverket och Hydrographica (Lasse Granath) i det så kallade BSB-formatet. Jag har använt navigationsprogrammet Ozi Explorer respektive Ozi för Android och alltid känt mig trygg med denna kombination. Andra har använt Fugawi med lika stor behållning. Nu tycks den tiden vara förbi.
Hydrographicas sjökort är inte längre tillgängliga som BSB-filer och Solteknik kan inte längre sälja uppdaterade kort från Sjöfartsverket i BSB-format. Hur är detta möjligt? Hydrographica har ju i år presenterat flera helt nya sjökort för exempelvis Stockholms mellanskärgård. Men dessa finns ännu bara på papper!
Storm och annan skit!
- Detaljer
- Träffar: 3067
Nu är jag trött på all skit som bara går sönder! På tre veckor i Kiribati har jag lyckats kvadda dingen, dieseltanken, rodret och fått fullt med långhalsingar utanpå skrovet. Samt kraschat vindgeneratorn.
Jag brukar försöka undvika att skriva om trasiga saker nuförtiden, för att inte skrämma upp intresserade gastar. Som färskvattenpumpen som ibland inte vill starta. Då får man sparka under min säng eller slå på den med en pinne. Duschpumpen som inte pumpar eller dynorna i salongen som är alldeles flammiga sen jag tog bort möglet på dem i Panama med Klorin.
Mässans maffigaste - Shogun 50
- Detaljer
- Träffar: 4294
På Rosättra Båtvarv byggs den skarpaste prestandabåt som sett dagens ljus i Sverige - Shogun 50.
Trots att det finns otaliga prestandabåtar att välja på för kunniga sehlare finns några som vill ha en helt egen båt. De gör som på träbåtstiden, ber en konstruktör rita, beställer båten på ett duktigt varv och väntar sedan spänt på leveransen. Så ligger det till med en ny 50 fots racer - cruiser, som stockholmaren Mats Bergryd har beställt. Han bad hösten 2017 Håkan Södergren att rita och Rosättra Varv bygga en efter egna idéer - Shogun Yachts 50.
Den nakna sanningen om mitt liv som undvikare
- Detaljer
- Träffar: 11449
En återkommande dröm jag haft de senaste åren är att jag går till jobbet eller till ICA och upptäcker att jag varken har byxor eller kalsonger på mig. Det är fruktansvärt pinsamt och jag vet inte vad jag ska göra.
Nu står jag här vid rodret på Hafsorkestern i den varma vinden utan en tråd på kroppen. Jag trodde att drömmen handlade om alla mina pinsamma hemligheter och tankar jag inte vågar visa. Fast egentligen kanske det var det här jag drömde om. Eller både och.
Flickorna på Tongareva
- Detaljer
- Träffar: 3034
- Seglar du ensam? Då kan du väl ta med dig en av flickorna härifrån, säger en av kvinnorna och skrattar.
De bjuder på läskande dryck där de sitter och vilar under kokospalmerna vid kyrkogården efter att ha arbetat med att färdigställa en stor familjegrav.
- Har du ingen fru med dig i båten, undrar prästens dotter och ler.
Äntligen - seger för mot strömmen
- Detaljer
- Träffar: 1281
Med sina moderata fribord och snabba linjer visar Arcona 435 att svenskt tänk och mot strömmen kan vinna pris.
I helgen tillkännagavs vilka båtar som tilldelats priset European Yacht of the Year 2019 och i kategorin prestandabåtar vann välförtänt Arcona 435. Stefan Qviberg i saligt minne, och Torgny Jansson, Arconas skapare, fick utmärkelsen för 435 i konkurrens med X 4.6 och Grand Soleil 48.
Nya båtar billigare än begagande
- Detaljer
- Träffar: 2278
Nya Oceanis 30.1 ersätter gamla Oceanis 31 med smalare och högre skrov och fylligt förskepp.
Genom att dra ut kojerna till skrovsidan blir salongen maximalt stor i nya Oceanis 30.1.
Boot i Dusseldorf pågår för fullt och visar en ny pigg trend - båtar mellan 30 och 35 fot med priser som kan konkurrera med begagnade båtar. Ett bidrag är nya Oceanis 30.1 med linjer lånade från Oceanis 46.1, slankare skrov än gamla 31:an, stor skrovruta, dubbla roder och maxad inredning. Förskeppet är fylligt och har ett slag för att få storförpik. Priset är inte bekant, men troligen hamnar Oceanis 30.1 lägre än föregångare, kanske neråt 80 - 90 000 €. Mått: 8,99 x 2,99 m. Vikt 4 000 kg, djup 1,80 m, segel 39,5 kvm med selftacker. www.yachtsale.se
Italiensk design, polska ambitioner har resulterat i en prisbomb tänkt att konkurrera med begagnat.
Prydlig rättframt planerad inredning, rundade hörn, durkfast bord och aktertoalett ingår i Viko S 35.
Årets sensation heter Viko S 35, designad av italienaren Sergio Lupoli och byggd i Polen av Viko Yachts. För bara 60 900 € säljer varvet de första tio exemplaren och vill på så sätt konkurrera med begagnade 34 - 36-fotare. Som ofta med prisbombare är utrustningen mager, så en semestermässig båt landar sannolikt 50 - 60 procent högre. Oavsett, har Viko 35 utseendet för sig och data antyder en rolig båt att segla. Mått: 10,88 x 3,74 m. Djup 1,95 m. Vikt 5 200 kg, segel 63,8 kvm. www.vikoyachts.com
J/99 är senaste tillskottet i J/Boats stora program. Tänkt för fartbitna shorthandseglare som söker en stark och styv ny båt.
J/Boats är mästare på snabba, lätta, starka båtar. I år har man nyheten J/99, etiketterad som en Sports Yacht eller Offshore Speedster och tänkt att passa för shorthandsegling. Ett eller två roder rorkult, peke ingår i receptet. Varvet framhåller att inredningen är bekväm i form av bra ståhöjd, dubbla akterkabiner, toalett föröver, framåtvänt kartbord och L-format pentry. Masten mitt i bordet, raka hörn och synlig plast är dock fortfarande som i andra J/Boats. Mått: 9,99 x 3,40 m. Vikt 3 800 kg. www.marstrandyachts.com
För egensinniga ägare är holländska dagseglaren Speedlounger 8500 tänkt.
Sittbrunnen är så stor att varvet kallar den lounge. Den stora ratten går attt flytta i sidled.
Speedlounger 8500 är en särdeles futuristisk nyhet, en dagseglare från FCY Design i Holland där skrovet har dubbla slag, negativ stäv och språng. och ruff med stor takruta. Därtill är den byggd i aluminium. Varvet har byggt båten för egensinniga ägare och den stora sittbrunnen vill man ska ses som en lounge. Praktiskt segelplan med focken och codeseglet på var sin rulle. lågt fäst bom ochn imget häckstag bör bedåra banbrytare. Mått:8,50 x 3,08 m. Djup 1,60 m, vikt 2 150 kg, segel 46 kvm. www.alufleet.nl