Nya köpgrepp går hem

SunOdyssey409

Inofficiella uppgifter gör gällande att 41 nya segelbåtar såldes i Sverige 2014 och att bäst lyckades Örjan Berg i Oxelösund med sex Beneteau på sin meritlista.

Samtidigt kommer rapporter från framåtandafolket på Navigare Yachting om att de sedan i höstas fått 20 svenskar att köpa in sig i deras upplägg – Navigare Yacht Club/Moments/Yachts. Detta skiljer sig från vanligt båtägande genom att köparna seglar ”sin” båt ett par veckor, har den uthyrd resten av tiden, åker på solsemester och får båten omhändertagen fullt ut. Och att efter några år får de hjälp med att sälja den och pengarna tillbaka.

Konceptet att investera i charterbåt har funnits länge, det nya är att utöka med upplevelser på samma sätt som en vanlig resebyrå.

Nytt är också att Navigare, trots sin roll som importör av Jeanneu, också säljer Bavaria och Hansebåtar för charter. Enligt senaste meddelandet gjorde man i Dusseldorf upp med Bavaria om hela åtta investerare att köpa båtar. Plus en Sun Odyssey 509, en Sun Fast 3600, en 349 och en 379. Tolv båtar på en vecka! Det låter som ett rekord och gör etiketten succe´ fullt motiverad.

- Anledningen tror vi är upplägget med att köpa sin drömbåt med små medel och att kunna segla var man vill i världen, åka skidor i alperna och eller hyra hus i utlandet. Konceptet bygger på att man slipper göra det tråkiga på båten, säger Simon Eklund. Spann på www.navigareyachts.com

Vad han och andra egentligen säger, är att många seglare börjar bli gamla, att yngre – under 55 – inte har tid eller vill att segla i veckor på semestern och att det gäller att krydda med koncept för att få fler att skaffa båt.

Cruiser 36

I det sammanhanget har två till möjligheter seglat upp. Det första kommer från Bavaria i Sverige, som erbjuder medlemskap i sitt nya Yacht Member. Det andra är från Dufour/Gåshaga Marina utan etikett, men som går ut på samägande. Båda uppläggen bygger på samma ide´- att dela båten med andra och minska kostnaden för att äga.

- Vi behöver få in yngre i båtlivet, vi möter många sådana som tjänar bra, men inte har tid eller lust att segla, som den äldre generationen. Genom att bli Yacht Member betalar de mindre än om de hyr båt, och de slipper allt bestyr med rustning och skötsel, det tar vi hand om, beskriver Marcus Lindqvist på www.bavariasverige.se upplägget.’

Marcus argument för att bli medlem jämfört med att investera i charterbåt är dessa: Överblickbar intäkt, tryggare båtägande, medlemmarna känner för båten, kontroll på användarna, tillgång till flera modeller, ingen försäkringskostnad, ingen kostnad för underhåll, bättre andrahandsvärde och möjlighet att påverka sin intäkt med eget arbete.

Dufour310seglar

Anders Almén på Dufour/Gåshaga är inne på samma spår: Vi hjälper kunden att specificera och beställa en ny Dufour, bistår med samägandeavtal, finansieringslösning, försäkring, hamnplats, upptagning, service, uppläggning och sjösättning. Om kunden vill, så bunkrar vi tillochmed båten. Och ovanpå det kan de delta i våra avspända Dufourdagar försommar och höst menar han på www.dufouryachts.se

Är då samägande trend? Ska vi bitna förstå att idag gäller kvantitet och inte kvalitet i seglarlivet? ” Been there, done that” är en lyxklyscha och inte mycket i samklang med traditionellt seglande. Men om sugna ska bli med båt, gör förhoppningsvis de nya greppen susen. Efter ett tag kan nya bli lika glada i att segla som Bavaria 30-ägarna Kristian och Christina Hermanrud, med hemmahamn på Bullandö Marina. Läs om dem och generationsmötet i duktiga Praktiskt Båtägande från i höstas, där Bavaria 30 fick gå en match mot Maxi 999. www.praktisktbatagande.se

Såklart är det skönt att segla i sol och värme i en stor, modern båt. Men för den som vill ha ut mer av sitt liv finns ett annat roligt recept – kappsegling. Fler vänner, upplevelser och mer båtanvändning hittar du inte! Det menar jag som hängt med länge och sett mycket.

När vi ändå talar trender kan det vara intressant att del av vilka båtar som finns på en modern marina som Bullandö. Statistiken publicerades i trivsamma Bullandö News förra våren och finns på www.bullandomarina.se

Curt Gelin

Nr

 

Båtfabrikat

Antal

1.

Albin

127

2.

Maxi

87

3.

Bavaria

76

4.

Marieholm

59

5.

Hallberg Rassy

45

6.

Nimbus

39

7.

Arcona

37

8.

Ryds

36

9.

Omega

34

10.

Flipper

30

11.

Beneteau

28

12.

Jeanneau

27

13.

Linjett

26

14.

Dufour

24

15.

Scanmar

23

Nya köpgrepp går hem

Inofficiella uppgifter gör gällande att 41 nya segelbåtar såldes i Sverige 2014 och att bäst lyckades Örjan Berg i Oxelösund med sex Beneteau på sin meritlista.

Samtidigt kommer rapporter från framåtandafolket på Navigare Yachting om att de sedan i höstas fått 20 svenskar att köpa in sig i deras upplägg – Navigare Yacht Club/Moments/Yachts. Detta skiljer sig från vanligt båtägande genom att köparna seglar ”sin” båt ett par veckor, har den uthyrd resten av tiden, åker på solsemester och får båten omhändertagen fullt ut. Och att efter några år får de hjälp med att sälja den och pengarna tillbaka.

Konceptet att investera i charterbåt har funnits länge, det nya är att utöka med upplevelser på samma sätt som en vanlig resebyrå.

Nytt är också att Navigare, trots sin roll som importör av Jeanneu, också säljer Bavaria och Hansebåtar för charter. Enligt senaste meddelandet gjorde man i Dusseldorf upp med Bavaria om hela åtta investerare att köpa båtar. Plus en Sun Odyssey 509, en Sun Fast 3600, en 349 och en 379. Tolv båtar på en vecka! Det låter som ett rekord och gör etiketten succe´ fullt motiverad.

- Anledningen tror vi är upplägget med att köpa sin drömbåt med små medel

och att kunna segla var man vill i världen, åka skidor i alperna och eller hyra hus i utlandet. Konceptet bygger på att man slipper göra det tråkiga på båten, säger Simon Eklund. Spann på www.navigareyachts.com

Vad han och andra egentligen säger, är att många seglare börjar bli gamla, att yngre – under 55 – inte har tid eller vill att segla i veckor på semestern och att det gäller att krydda med koncept för att få fler att skaffa båt.

I det sammanhanget har två till möjligheter seglat upp. Det första kommer från Bavaria i Sverige, som erbjuder medlemskap i sitt nya Yacht Member. Det andra är från Dufour/Gåshaga Marina utan etikett, men som går ut på samägande. Båda uppläggen bygger på samma ide´- att dela båten med andra och minska kostnaden för att äga.

-       Vi behöver få in yngre i båtlivet, vi möter många sådana som tjänar bra, men inte har tid eller lust att segla, som den äldre generationen. Genom att bli Yacht Member betalar de mindre än om de hyr båt, och de slipper allt bestyr med rustning och skötsel, det tar vi hand om, beskriver Marcus Lindqvist på www.bavariasverige.se upplägget.’

Marcus argument för att bli medlem jämfört med att investera i charterbåt är dessa: Överblickbar intäkt, tryggare båtägande, medlemmarna känner för båten, kontroll på användarna, tillgång till flera modeller, ingen försäkringskostnad, ingen kostnad för underhåll, bättre andrahandsvärde och möjlighet att påverka sin intäkt med eget arbete.

Anders Almén på Dufour/Gåshaga är inne på samma spår: Vi hjälper kunden att specificera och beställa en ny Dufour, bistår med samägandeavtal, finansieringslösning, försäkring, hamnplats, upptagning, service, uppläggning och sjösättning. Om kunden vill, så bunkrar vi tillochmed båten. Och ovanpå det kan de delta i våra avspända Dufourdagar försommar och höst menar han på www.dufouryachts.se

Är då samägande trend? Ska vi bitna förstå att idag gäller kvantitet och inte kvalitet i seglarlivet? ” Been there, done that” är en lyxklyscha och inte mycket i samklang med traditionellt seglande. Men om sugna ska bli med båt, gör förhoppningsvis de nya greppen susen. Efter ett tag kan nya bli lika glada i att segla som Bavaria 30-ägarna Kristian och Christina Hermanrud, med hemmahamn på Bullandö Marina. Läs om dem och generationsmötet i duktiga Praktiskt Båtägande från i höstas, där Bavaria 30 fick gå en match mot Maxi 999. www.praktisktbatagande.se

Såklart är det skönt att segla i sol och värme i en stor, modern båt. Men för den som vill ha ut mer av sitt liv finns ett annat roligt recept – kappsegling. Fler vänner, upplevelser och mer båtanvändning hittar du inte! Det menar jag som hängt med länge och sett mycket.

När vi ändå talar trender kan det vara intressant att del av vilka båtar som finns på en modern marina som Bullandö. Statistiken publicerades i trivsamma Bullandö News förra våren och finns på www.bullandomarina.se

Nr

Båtfabrikat

Antal

1.

Albin

127

2.

Maxi

87

3.

Bavaria

76

4.

Marieholm

59

5.

Hallberg Rassy

45

6.

Nimbus

39

7.

Arcona

37

8.

Ryds

36

9.

Omega

34

10.

Flipper

30

11.

Beneteau

28

12.

Jeanneau

27

13.

Linjett

26

14.

Dufour

24

15.

Scanmar

23


Sittbrunnens bokhandel är öppen

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Ett år utan skor

Ett år utan skor

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Skutrigg

Skutrigg

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line