Curres blogg:

Köl tappad – igen

polina00

Otroligt – hur kunde det hända? Igen? Och dessutom på en extremt lyxig båt?

Det är frågan många ställer sig efter att ha nåtts av nyheten ett en engelskbyggd Oyster 825 har tappat kölen. Händelsen inträffade i juli 30 sjömil utanför spanska kusten, men först nu har båten bärgats och bogserats in till Alicante.

 

imgresTvå experter och besiktningsmän, en från försäkringsbolaget och en anlitad av den ryske ägaren har besiktigat båten på plats. När deras rapport föreligger, avser varvet att kommentera olyckan.

- Vi vill inte spekulera i orsaken till att kölen kunde ramla av, säger varvet på sin websajt. Man säger bara att olyckan inte berodde på ett fel på kölbultarna och att så snart utredningen är klar, så offentliggörs den.

polina07

Innan båten lyftes, hade man fotograferat vraket och av bilderna framgick att bultarna var intakta. Enligt uppgift ska inget heller ha antytt någon skada på kölen som efter en grundstötning.

b 7faf8530c3

Så fort nyheten nådde varvet, lät man inspektera de två 825 man har under byggnation, men de har bekräftats vara strukturellt säkra. Och eftersom byggmetoden använts länge på Oyster, finns ingen anledning till oro för ägarna, menar varvet.

polina10

Att uppgifterna nu har läckt ut, betor på att den ryske ägaren tröttnade på att varvet inte kompenserat honom för att inte kunna använda sin båt. En mängd dokumentation har han därför lämnat till en rysk båttidning, och den har i sin tur snappats upp av andra forum.

Händelsen skickar kalla kårar - igen - om byggkvalitet och kontroll. Blir båtar verkligen byggda så bra som konstruktören föreskriver? Minns den brittiska First 40.7:an som tappade kölen på Atlanten våren 2014. Då var Bruce Farr, som ritat båten förbluffade över att man inte hade kontaktats för råd om hur båten skulle lagas, eftersom den sades ha varit på grund.

Nu är frågan hur man ska uppfatta laminatkvaliteten på enstaka handbygga byggen som en Oyster? Kanske är serieproduktion mera att lita på, för där repeteras ju standarden?

Fortsättning lär följa på detta forum. Se också min artikel om kölar i Praktiskt Båtägande i somras.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Ankarliv

Ankarliv

Kokkonst i kabyssen

Kokkonst i kabyssen

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line