Curres blogg:

Brunel vann, men Talanta snart i mål - utan roder

brunelfirar

Torsdag morgon plöjde svenska Pogo 40s2.an Talanta med Mikael Ryking & Co den djupblåa Atlanten med fina 11,4 knop och hade bara 420 NM kvar till målet i St Lucia. De låg fortfarande fyra efter tyska Knierim 49:an Desna, som gjorde 9,3 knop och hade 449 NM kvar till målet.

Men sedan dess har Talanta knäckt även sitt andra roder! I den senaste rapporten till ARC låg man trots det fyra med 154 sjömil kvar till mål. Farten var dock bara 4,5 knop varför målgången kanske sker först på söndag förmiddag.

Hur rodren kan gå av på en båt som är byggd för hård kappsegling framstår som märkligt och sätter igen ljus på kvaliteten på båtar. Båtkonstruktörer har tillgång till data som säger hur allt ska dimensioneras, men frågan är om varven följer anvisningarna och om någon utomstående part kontrollerar? Kvalitet och kontroll kostar som bekant och är ibland svårt att förstå för den som ska köpa båt.

Etta i ARC blev VO 65.an Brunel som slog nytt Rallyrekord genom att avverka 3342 Nm på 8 d 7 tim 39 min. Det innebar en snittfart på 13,5 knop.

Vindarna är 14 - 18 knop resten av sträckan och utan roder kan det bli svårt för Mikael med besättning att hålla undan för femman, en Oyster 825. Fredag morgon gjorde den 8,8 knop och hade 287 mil kvar. Bara sex sjömil skilde igår, men idag hade Talanta ökat avståendet till 53 sjömil. Oklart dock om haveriet skedde före eller efter rapporten till ARC-kontoret.

En gipp återstår och vinden ser ur att vrida cirka 15 grader och minska ju närmre St Lucia båtarna kommer. Kanske det blir två spännande dygn framöver inte minst för Talanta. Hur besättningen ser på att tappa sin andraplats på grund av svaga roder kommer att bli än mer intressant att få veta. Föerhoppningsvis gör de som ägaren till den ryska Oystern som tappade kölen – kräver kompensation av varvet. För som det heter i Texas – money talks - bullshit walks

Segervittring har dock svensk-kroatiska More 55:an Pixel. Idag gör man 9,3 knop och ligger tvåa 30 mil efter en Oyster 56 i Cruising C.

Följ Talantas färd och övriga 19 svenska båtar på www.worldcruising.com

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Skutrigg

Skutrigg

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line