_DSC3332.jpg

Shogun 50 börjar bli klar, sjösättning blir förhoppningsvis i midsommarveckan. Riggens leverans avgör när det är dags.

Södergrenritade Shogun 50, byggs som bekant på beställlning på Rosättra Båtvarv och beräknas bli klar i juni. Vid besöket i början av i maj passades däcket in mot skrovet, med sånär pefrekt passform. Innan dess var költrumman på plats, motorn isatt, basinredningen klädd med ljus ek, teaken i sittbrunnen lagd och peket tillverkat.

_DSC3338.jpg

Teaken i sittbrunnen är vakuumsugen på plats och därför både tunn och lätt.

För närvarande väntar man på masten och riggen som ska levereras i mitten av juni. Styrning, vinschar och avlastare monterades i maj. Även CE-certifiering har skett så att fler kan beställa denna särdeles spännande racer-cruiser.

Konstruktörerna Håkan och Oscar Södergren kan meddela att den beräknade vikten ännu inte nåtts. Men de tar höjd för att med alla beslag, segel, rigg och personlig utrustning, kommer båten att väga enligt plan, eller cirka 8 500 kg.

_DSC3351.jpg

Daniel Gustafsson håller upp pentrybänken i kolfiber.

_DSC3341.jpg

Skotten, durkarna och kojfronterna är i kolfiber med kärna av Divinycell

Riggen levereras av Marstrom Composite, som även har gjort lyftkölen, som syftar till att öka båtens användbarhet. I lyft läge 2,0 meter ska Shogun 50 flyta in på vanliga vatten, i nersänkt läge ger 3,5 m djup båten förnämliga prestanda med tänkt övertag på kryssen tack vare det relativt slanka skrovet.

- En högmodulsrigg med stående rigg i kolfiber från Smart Rigging har enligt Marströms minskat behovet av att tillhandahålla rättande moment genom formstabilitet. Vilket möjliggör ett slätt och effektivt skrov, säger man.

Nyligen lackades skrov och däck vita, varpå Shogun 50 nu ser ut som en yacht, ett intryck som kommer att stärkas när båten sjösätts, riggas och testas.

- Det är tajt, men vår tidplan håller och vi har utbyte av att bygga en så här stor och avancerad båt. Men det inte är aktuellt att producera nästa Linjett på samma sätt, vi håller oss till mer traditionella metoder, säger Daniel Gustafsson, på Rosättra Båtvarv, som projektleder bygget.

- Marstöms gör verkligen sitt absolut bästa och är dessutom väldigt trevliga. Angående ÅF Offshore Race är planen att masten skall komma den 14:e och när vi har bekräftelse på det, anmäler jag oss. ”Fuck-up-factor” är stor i Västervik. Fast det dom gör, blir verkligen  bra. Inmätning av båten pågår och Johan Tuvstedt och hans gäng är fantastiskt hjälpsamma – dom förtjänar en ”guldstjärna”, berättar Mats Bergryd.

Målet för Shogun 50 är att vara med i ÅFOR 2019 och sedan ORCi EM i Oxelösund i augusti. Då får nya Ladykiller möta ett antal kaxiga kombattanter. I ÅFOR bland annat Carkeekritade Fast 40 Ran seglad av Niklas Zennström, Hannu Niemelä och Samuli Lesti i deras TP 52:or, tyska Knierim 60 Almost Nothing , finska Tokio II, den gamla VO 60:an, lettiska VO 65:an Amber Sail och HI Q4 (Brunel). De kan ge Mats & Co en match om segern på beräknad tid. Och på ORCi blir det än bättre konkurrens med tanke på att 73 båtar är anmälda. För bitna lovar det arrangemanget att bli topp att följa.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Genvägsboken

Genvägsboken

Slusshandboken

Slusshandboken

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line