Med aktersittbrunn, dubbla roder och rattar är Hallberg-Rassy 400 varvets sinnrikaste modell hittills. Med samma skrov som mittsittbrunnsmodellen 40C, samma rigg och samma byggsätt, har varvet ordnat ett alternativ för seglare sugna på en rejäl båt med helfina prestanda och aktersittbrunn.

Varje gång varvet i Ellös tar fram en ny modell, förfinar Germàn Frers konceptet. Så var det med Hallberg-Rassy 40 C med mittsittbrunn och nu med aktersittbrunn som Hallberg-Rassy 400. Voila´, så har man två båtar och kan fresta med traditionell långseglarlösning eller en modell för mer kustnära seglingar.

 HR400salon1909LFruchaud

Priset är detsamma och ingen behöver gå till ett annat varv för en ny rejäl båt. Idén ser ut att lyckas med tanke på att hälften av köparna väljer mittsittbrunn och hälften aktersittbrunn.

Lösningen är ingalunda ny, Najad 440 hade samma uplägg, men mittsittbrunn valde de flesta.

Man kan diskutera länge om för och nackdelar med mitt- eller aktersittbrunn, så för en koll tog jag en tur med Hallberg-Rassy 400 och kom tillbaks med en ny favoritbåt. Med dubbla rattar fann jag 400:an smidigare att segla än 40C, ha bättre styrkomfort och samma smarta inredning som 40C.

Inför turen hade jag funderingar på utrymmet vid styrplatserna, eftersom sargen går hela vägen bak. På andra båtar med aktersittbrunn har man en plan sittyta akterst och kan sitta i lä för att se förliket på focken. Detta går skapligt på 400:an, sargen ger välkommet stöd, jag kunde klämma in mig i lä vid krängning och stod även godtagbart i lovart. Framåtsikten från styrplatsen är ett gränsfall, men fördelarna kom när den kalla vårvinden ökade och regnet började ösa ner. Med sprayhooden och vindrutan hasade jag ner i lä, fick skydd och gav varvet rätt i devisen – varför bli blöt och kall? Visst tar rutan och sprayhooden sikt, men hellre det än att bli kall och blöt.

Även Hallberg-Rassy 400 har dubbla roder, som enligt Frers är den bästa lösningen för breda båtar. Facit finns i form av att 44:an är varvets populäraste modell. Frågan bitna seglare ställer är främst hur mycket prestanda 400 har? Utan annan båt att jämföra med, kunde jag bara lita på mina instinkter och erfarenheter. Den här gången rådde lätt, stundtals måttlig vind. Likväl var slagvinklarna ganska snäva, det gick att slå på 90 grader utan att tappa fart. I 4 m/sek gjorde vi drygt 6,5 knop – en halv knop bättre än i 412:an och inte långt ifrån en 40 fots prestandabåt.

Den stora skillnaden mot tidigare Hallberg-Rassy 40 och 412 märktes i sjö - noll stopp, inga smällar och bäst av allt – tilltalande stabilitet. Frers har med andra ord fått med alla viktiga variabler. Min enda tvekan gäller roderkänslan – precis som på 44:an och 40 C är styrningen okänslig, de dubbla rodren tar bort trycket, det går inte att känna hur båten ska styras, du måste segla på instrumenten eller låta autopiloten ta över. En smaksak såklart, men jag vill gärna ha kontakt på nattsegling och i hårt väder.

Intressant med neutralstyrningen är att man gärna överseglar, krängningen och inte rodertrycket bestämmer hur hårt man kör. Å andra sidan ger rullseglen rask anpassning, du trycker bara på knapparna vid ratten, varpå in och-utal samkörs. Systemet orkade när vinden ökade till 7-8m/sek. Bekvämt, bekymmersfritt och inte berope3nde av flinka gastar.

Man bör egentligen rulla in storen på en styrbordshals för att seglet ska få plats, men vi höll igen på uthalet och lättade på akterstaget, då fungerade revningen utan problem. Dock hade testbåten hade membranstor, som tar mindre plats än de enkla crosscutsegel som är standard.
Även HR 400har fått mittskotning med taljan framför vindrutan. För att bommen ska klara hård hemskotning, är den kraftigare än på andra båtar med samma lösning. Syftet med placeringen är att slippa skotet i sittbrunnen.

I likhet med bland annat Hallberg - Rassy 340, mynnar all löpande rigg på sittbrunnsargarna och låses med avlastare. Lewmar 50 sköter focken, men de kan även användas till storen eller code-seglet. Mot tillägg får båten elvinschar, som även rullar Furlexen och styrman behöver bara trycka på knapparna vid rattarna för att hantera båten.

Även hamnmanövrerna körs från styrplatsen och ger chans att uppleva varvets motto knappsegling. Att lita på sin skicklighet är trixigt fann jag igen. De dubbla rodren ger måttlig styrförmåga, propellerströmmen hjälper inte i låg fart, bara på back är styrningen ganska kontrollerbar. Alltså behövs bogpropellern för kontroll.

På långfärd är räckvidden för motor en praktisk faktor, de som seglat över stora hav berättar om fler stiltjebälten än stormar och hur de fått snålköra för att inte få stopp. Med Hallberg-Rassy 400 är räckvidden 991 M eller 166 timmar i sex knop tack vare 400 liter diesel och 60 hk motor. Här har modellen ett övertag.

HR400interiorplans

Interiört är vitsen med aktersittbrunnen dubbla akterkabiner. Volymen är samma goda som i 40C och igen har varvet lyckats sätta masten intill huvudskottet, ingen stötta eller maströr i bordet stör. Vilket visar hur bra samspelet med Frers fungerar, för trots att masten står längre bak än förr, påverkas inte salongen. ”Millimeterpassning” kallar Magnus Rassy deras samarbetsform.

Tre layouter erbjuds i 400. Toppversionen har dubbla akterkabiner och dubbla toaletter, men samma sjömässiga pentry och samma fina förpik, där bredden är förträfflig genom att kojen är dragen bakåt.

Utförandet är påkostat, varvets rejäla konkava böjlimmade kantlister är för min del speciellt med en Hallberg-Rassy. Men varför samma gamla rangliga pentryluckor? De nuvarande är tunna och kärvar.

Uppbyggnaden är gjord efter Frers och varvets specifikationer med rejäla skrovbalkar, handupplagda mattor, måttsatt distansmaterial och massivlaminat i kölstråket. Som alltid känns allt tilltaget och tryggt, kanske i överkant, men så vill varvet ha det och orderläget visar att konceptet uppskattas.

Mycket gott finns att säga om Hallberg-Rassys 400. Den här båten står för en standard och en stil som kan charma även prestandaberoende. Därtill är den en snygging, en båt att sitta på kajen och bara beundra. Inte billig, men oj så rätt.
Nu väntar jag på en ny aktersittbrunnsmodell i lagom storlek, kanske en 440?

Curt Gelin

Data

HR 400/HR 40C

Najad 395

Linjett 39

Längd ö a

12,30 m

11,99 m

12,15 m

Längd v l

11,74 m

10,98 m

11,00 m

Bredd

4,18 m

4,00 m

3,95 m

Djup

1,90 m

2,10 m

2,15 m

Depl tom

11 000 kg

12 400 kg

8 700 kg

Depl lastad

11 600 kg

13 000 kg

9 200 kg

Kölvikt

3 650 kg/33 %

4 400 kg/35 %

3 500 kg/

Kryssarea

90,1/96,6 kvm

89 kvm

97 kvm

Masthöjd

19,75 m

20,15 m

18,70 m

Motor

VP 60 hk

Yanmar 57 hk

VP 50 hk

Pris

5 975 500

6  900 000/2020

3 700  000


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line