Av alla kända kompetenta konstruktörer i Europa är Niels Jeppesen en, som jag har följt i över 40 år. Första gången var 1979 vid testet av X-79 och senare samma höst när båten vann min One of a Kind Regatta 1979 i Lysekil över Express, Maxiracer, J/24.

Den skrällen ledde till att Niels startade X-Yachts ihop med sin bror Lars och kompisen Birger Hansen.

Under åren har jag fått testsegla åtskilliga av Niels X-Yachts, mött honom i Dusseldorf när varvet lanserat nya modeller och hört honom säga att bakom varje ny modell stod ett team med flinka välutbildade designers.
Så var det säkert, men så gott som varenda modell har haft Niels magi i sig. Jag har gillat hans båtar för linjerna och ännu mera för deras sagolika seglingskänsla.
När Niels fick frågan från Arcona om att designa ett nytt flaggskepp en 50-fotare åt varvet i Sverige efter 43 år med X-Yachts var det en rejäl överraskning för min och mångas del. Varpå funderingar infann sig, som Niels besvarade så här:

CG (Curt Gelin): Vad kan vi vänta? På papperet ser Arcona 50 ut att vara en genuin god cruiser - racer. Vad bestämde ni i briefen, hur mycket power?

Niels: Ganska enkelt, power kommer från förhållandet mellan hur mycket segelyta man kan ha uppe ”effektivt”, och det avhänger av stabiliteten. Stabiliteten har vi beslutat ska vara högre än för de närmsta konkurrenterna och vi vill nå detta genom att bygga med fokus på att spara vikt högt uppe. Däcket är förstärkt med kolfiber, som håller ner vikten på alla delar högt uppe, masten och riggen särskilt.

Tankarna kommer under durken, batterierna blir placerade centralt och lågt och en stor del av den fina träinredningen utförs i Divinycell med plastic honeycomb sandwich och tunn träfaner.
Arcona har att gå längre än konkurrenterna för att säkra att Arcona 50 blir den 50- fotare, som får de bästa seglingsegenskaperna. Det är precis samma mantra som jag har haft i hela mitt yrkesliv. Ju mer vikt vi kan spara, desto mer kan läggas i blybulben för mer stabilitet och att mera segel kan bäras effektivt.

De kunder som Arcona förhandlar med, intresserar sig också för Swan, Oyster, X-Yachts och Solaris, vilket bekräftar att vi lyckas med att dra till oss en stark publik. Man köper idag inte en 50 - fotare för att kappsegla, de som vill kappsegla, köper en begagnad TP 52 billigare.

CG: Hur mycket stabilitet i 50:an? 33 procent i kölen ser ut att vara mindre än i Arcona 465.

Niels: För upplysningar om kölvikt ska man ta med djupgåendet. Arcona 50 levereras som standard med djup köl (2, 90m) som kan göras lättare än en grundare. De alternativa kölarna, blir tyngre för att få samma höga stabilitet. Det viktiga är att båten framstår/upplevs som styv, det säkrar att familjen känner sig trygg ombord och att båten blir behaglig att hantera.

CG: Vad säger STIX- stabilitetsindex - kontra din instinkt? Ett testmätbrev kanske berättar.

Niels: Vi återkommer om ORCi mätetal och STIX så snart vi har testresultaten, det blir innan Düsseldorf Boat Show. Men alla siffror går att manipulera, så jag råder till att jämföra aktuella ORCi mätbrev och inte uppgifter från producenterna. Generellt väntar vi oss att bli bland de bästa på marknaden, det är ett beslut från Arcona, att 50:an, i likhet med de övriga Arcona, ska kunna placera sig i toppen.

CG: Dubbla roder är trend, men på vissa nya byggen saknas kontakten, båtarna är neutralstyrda.

Niels: Vi har som uppdrag att det ska vara fin roderkänsla i Arcona 50sw. Vi samarbetar med danska Jefa, som levererar komplett styrsystem inklusive roder. Det blir möjligt att uppgradera från standardrodren med stål i hjärtstocken till roder med kolfiber. De blir ännu styvare, lättare och förbättrar känslan i styrningen.

CG: Drömmen är känsla som i en VO65. Jag minns många av dina designs med berömlig roderkänsla. Jollegarage säljer, är trend och praktiskt. Kan vi vänta trevligt tryck i Arcona 50 ? Andra Arcona är lätta på styrningen, brukar behöva viss guidning.

Niels: Vi förstår behovet av optimal känsla. Två roder är mycket lättare för rorsman, ett roder blir mycket för tungt att hålla på en 50 fotare.

CG: Behövs en mock-up eller ser ni allt i datorn?

Niels: Jag förstår frågan och varför den kommer. Jeppesen - Pons har ännu inte känt behovet for en full-size Mock Up. De moderna 3D design software programmen gör det mycket enklare. Vi kan placera in personer och kontrollera alla viktiga funktioner och komfortfrågor.

Min erfarenhet med design och bygge av 50-fotare började1989 med 50 fots IOR One-Off båten Andelsbanken och sedan produktionsbåten X-512, som var andra modellen i X-Yachts första i Performance Cruiser Range, där X-412 var den första. Båda var ytterst framgångsrika.

CG: Jag såg i Lysekil mappar för laminatet från Pure Design i Nya Zeeland och antog att de beskriver uppbyggnaden. Vilken är deras uppgift?

Niels: Både New Zeeländska Pure och den engelska motsvarigheten, som vi använder, dimensionerar laminatspecen för CE -godkännandet, som bland annat ska möta krav från ISO. Pierre Holgersson på Lyse Plast är experten, han står för lamineringen av alla glasfiber- och komposit delarna - huvudskottt, akterskott och sail cabin skott.
Pierre har varit drivkraften i att utveckla laminatspecen ihop med våra engelska experter, varför Arcona 50 blir marknadens bästa produktions 50 - fotare. Det är i alla fall ambitionen genom kolfiber både i skrov, skrovliner, däck och däcksliner och i den stora badplattformen (dinghy transom door).

CG: Kan du säga något om tidsschemat?

Niels: Vi hoppas sjösätta i slutet på våren 2023..

CG: Designfilosofi är spännande, jag minns dina tankar om alla X-Yachts. Hur ska Arcona 50 klara sig?

Niels: På marknaden finns många fina modeller omkring 50 fot, Swan, Solaris, X-Yachts, och nu också från Hallberg Rassy, Contest och Oyster. De kommer allihop från erkända producenter, som erbjuder fin kvalitet med fina seglingsegenskaper. Jeppesen & Pons Design och Arcona Yachts delar samma uppfattning om vad en fin båt är - den ska skapa seglarglädje, vara säker, snabb, snygg, en estetisk njutning och skapa ägarstolthet.

Arcona Yachts och vi uppfattar att vi måste leverera en sublim produkt for att få plats på denna krävande marknad. Arcona Yachts´ filosofi och enorma erfarenhet med produktionen i Uddevalla, engagemanget från ägaren Håkan Eksandh, VD Urban Lagnéus och Pierre Holgersson på laminat, betyder att det härskar stor optimism. För mig personligen är det mycket tillfredsställande att vara en del i den resan.

CG: Lycka till! Som följare ser jag fram emot att se Arcona 50 segla och att Jeppesen & Pons gör fler modeller framöver.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Ankarliv

Ankarliv

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line