Sen blev det långåkning med halvvind till Fårö, där vi i mörkret fick korn på Any Day, den upphottade och shorthandseglande Maxi 77:an. Efter en tuff match seglade vi om dem, varpå gennakern gled ur racingbagen på fördäck. Det stora undanvindsseglet började tråla och båten tvärnitade. Som tur var lyckades vi bärga den utan att den fastnade under båten eller gick sönder. Men sen var Maxi-duon ohjälpligt före. Aldrig mer racingbag.

railBakom Sandön blev vi sen i gryningen upphunna av Avance 33:an Isis som kom tuffande med välfylld gennaker. Vi vaknade till och tog fram vår blöta trasa och lyckades hålla avståndet ett tag till, passerade Irma Linnea och seglade rakt in under ett moln vid Östergarn. Sen tog vinden och båten stopp. Utmed Gotlandslandet kunde vi på AIS:en se Irma Linnea passera medan regnskurar emellanåt forsade från mörka moln och vid horisonten snurrade Any Day och Isis, för att slutligen få fatt i en vindil och försvinna i riktning Hoburgen. Långsamt lyckades vi leta upp lite vind närmare land och tog upp jakten.

Kryss ner mot Hoburgen i allt ökande sydväst. Innan vi var framme hade vi tagit två rev och seglade i huvudsak på den nya kolfibergenuan. Klockan hann bli halv tre på natten och i beckmörker rundade vi svenska Kap Horn och föll av upp mot Visby. Där hade rundningsbojen drivit iväg och vår positionsangivelse var inte helt exakt. Jag tänkte att vi ser ju ändå bojen när vi kommer.... Här blev det lite diskussioner, när en trött skeppare ville gippa ut från grundområdet innan besättningen hade hittat rätta positionen och rundade perfekt.

Kurs mot Alma och ganska rejäla vindar. Ytterligare ett misstag var nog att riva gennakern efter ett par broachar, isället för att falla av lite. Så småningom förstod vi att båtarna vi jagade surfade på i höga hastigheter och hissade gennakern igen. Nu fick vi en härlig fart, med toppar över 10 knop. Det tog hela dagen och halva natten att surfa upp till Almagrundet, där vinden dog just som vi rundat. Dog och vred till ren väst, vilket gav ett antal timmars lättvindskryss in till mållinjen.

På bryggan hämtade vi KSSS:s gulasch och jag grävde upp en medsmugglad champangeflaska som en tidig frukost, innan vi kröp till kojs.

Niklas Krantz

beasattning


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Slusshandboken

Slusshandboken

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line