majroder

Rodret var spännande. Sticker 14 cm djupare än orginalet, så nu hoppas jag slippa broacharna jag fått lära mig parera sen jag köpte denna Bavaria 30 C. Att jag fick ett kort roder berodde sannolikt på att det satt en grund köl på båten när jag köpte den. Kölen byttes andra året efter en grundstötning, men ingen sa att man borde byta rodret också. Och jag tänkte inte på att fråga. Dyrt blev det iaf.

Och när jag monterade det visade det sig att det inte passade! Främre hörnet tog i botten i mittläget. "Du har beställt enligt en PDF-ritning, så det är ditt ansvar" hälsade Jefa. Att just de måtten inte var med på pdf:en kändes inte som lönt att bråka om. Enklare att ta fram vinkelslipen och kapa 10 mm i förkant på rodret, och spackla igen.

Sen var det översta lagret inte rätt. Det berodde, enligt Jefa, på att Bavaria bytt lager mitt under Bavaria 30-serien. Men de lovade att skicka ett nytt bara jag returnerade det felaktiga. Tyvärr skickade jag returen som brev till Danmark med Postnord, vilket tog två nervösa veckor. Aldrig mer Postnord!

{jumi [jumi/sjosattning.html]}

Genomföringar är ju en sån där mardrömsgrej för långseglare. Tänk om det börjar läcka! Så när jag ändå håller på kan jag väl lika gärna byta till plast, som varken rostar eller korroderar. Eller komposit som det kallas lite finare. Spacklas fast i skrovet och blir en del av detsamma, dessutom försänkta så man slipper bromsande effekt.Jättebra, frånsett att några krökar från Trudesign inte kom förrän efter sjösättningsdatum. Som jag ändå inte hann färdigt till pga tömning av lägenheten.

Ny plastkran till toatanken, med rörböj som inte går 90 grader (slipper gärna övningarna med att lösa stopp i toatanken i framtiden). Men då var slangen för kort, och det var en jäkla orm att brottas med i tre dagar i skåpet under handfatet.

majgenom

Men det nervösaste hålet var förstås det mitt under båten, för vattenmakaren, som ska göra sötvatten av saltvatten och låta mig segla precis vart jag vill. För att få plats under durken var jag tvungen att kröka röret före kranen. Lite läskigt, om nån trampar på att när luckan är öppen. En stöttepelare av NM-spackel blev lösningen.

majwater

Själva watermakern kom med FedEx från Trinidad, men med ena lådan helt sönderslagen. Det visade sig att elmotorn till vattenmaskinen var totalt kaputt efter smällen. Men Echotech var schyssta och lovade genast en ny motor, som kom efter nån vecka. Nu gäller det bara att koppla ihop alltsammans och få det att funka.

majbg

Koppla ihop och få att funka måste jag också göra med autopiloten och det nya navigationssystemet. Jag valde det bästa, iaf för segling: B&G. Kanske dyrast, men det skiljer numera inte så många kronor mellan klassikern Raymarine och Volvo Ocean Race-systemet B&G, som ska kunna autorutta och ladda in gribfiler för bästa kryssvinklar. Vi får väl se. Jag ska parallellköra med Seapilot, som nu håller på att bli worldwide (fast jag saknar funktionen att zooma ut över hela Atlanten. De påstår att jag måste skaffa en större iPad, men jag tror dem inte riktigt säkert).

Nytt ankarspel ska in i fören från SeaSea i Orminge, med lagoma 7 mm ankarkätting, 40 m plus 50 m lina. Kjellkvist mekaniska jobbar på ett fäste i ankarboxen, för det nya spelet. Nytt ankare, en CQR-kopia har jag köpt av Saltsjöbadsegel, som trimmat gennakern för de sju haven. Boding jobbar för fullt med nya långfärdssegel, som ska vara jättebra, säger Jonas.

majmadrass

I förpiken en ny bäddmadrass, från samma madrassfixare som gjorde den i akterhytten för två år sen.

I masten ska nya vindinstrument från B&G upp, plus en ny ankarlanterna. Jag bytte för några år sen till en trefärgad ledlanterna i i topppen för att spara ström under 24-timmarsseglingarna. Ankarlanterna behöver man ju inte i Sverige tänkte jag. Men i Karibien är det ett måste. Dessutom en nĺy motorlanterna/decklight som inte förseglet fastnar i. Inköpt men måste monteras före påmastning. Och ny ledlanterna i fören för att spara ström.

Sen väntar jag också på ett nytt akterstag från Kristian Hertzberg från Robline innan jag kan sätta upp masten. I Dyneema förstås. Plus en 100-metersrulle med 14 mm springlina att hänga upp på sidan i den nya targabågen. Och ny dirk/reservfall. Och framförallt splitsnålar och en supersax.

majtarga

Targabågen är ett riktigt spännande kapitel. I eftermiddags lovade Per Löfstrand på Zephyr Marin att skicka den med bussfrakt. Grundfunktionen är att bära upp 400 W solpaneler från Solteknik, men dessutom har han fixat dävertar för gummit, hållare för fiskspöt och en liten extra minitarga ovanför targan för radarn som Erik Wickgren på Navico/B&G sålde på mig på Allt för Sjön. Himla spännande att se om den passar att montera på båten efter mina halvexakta inmätningar.

majtarga2

Plus lite fix med hyllor, stuvutrymmen, ljudanläggning, SSB och sattellittelefon, kanske nån radiokurs, duschen på akterspegeln etc etc.

Lite att göra med andra ord. Kanske hinner jag till avseglingsdatum 14 juni. Spännande är det i alla fall.

Ses på havet!

Niklas

  • Autopilot - B&G, levererad
  • Drivenhet - se ovan
  • Plotter - se ovan
  • Esjökort - tror det blir Navionics
  • Papperssjökort över västra Europa - fixat
  • Reeds - inköpt
  • Pilotböcker
  • Vindmätare, logggivare?  B&G, logg separat
  • Sittbrunnshögtalare - på vinden sen många år, uttag sågade i sittbrunnen
  • VHF-sladden
  • Livflotte - inköpt
  • Grabbag - köpt
  • Nödljus, PLB, hand-VHF
  • Fixa spisen - fixad
  • Stekpanna
  • Ledlampor-köpta, fick 5 ggr så många från Ali Express
  • Stävankare - köpt CQR-kopia
  • Kätting - köpt
  • Ankarspel - köpt
  • Targabåge - under konstruktion
  • Ledstrålkastare
  • Solpaneler - Solteknik, beställda
  • Batteri -köpya hos Erlandssons nya brygga i Handen.
  • Batterivakt - köpt
  • Watermaker - levererad
  • Genomföring - nästan klart
  • Bottenfärg - koppparepoxy (säg inte det till nån)
  • Avgaskrök - äsch
  • Kylvattenpump - nej, kanske senare
  • Utombordare, köper nog Litiumbatteri till elmotorn.
  • Fruktnät
  • Lister för bokhyllan - halvfärdiga
  • Lucklås - ska beställas
  • Ledlampor i downlights - köpt.
  • Ledlampa i motorlanternan. - se ovan
  • Ankarklot - köpt
  • Nya segel, stor och genua - beställt Boding
  • Spirbom - köpt Benns
  • Batterivakt - köpt
  • Gästflaggor: Norge, UK, Irland, Spanien, Portugal
  • Signalflaggor
  • Läslampa
  • Bäddmadrass - köpt
  • Moderkort till motorpanel - köpt men inte betald
  • Platt vattenslang - köpt på nätet från Tyskland
  • Sattelittelefon - under diskussion med Marinwebben.
  • Hyttfläktar, soldrivna ?
  • Eltoa?
  • Ny panel till piedestal - köpt Ellen Yachting
  • Akterstag i Dynema - beställt Robline
  • Springlina 100 m på rulle - beställt Robline
  • Splitsutrustning - beställt Robline

 

 

 

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Genvägsboken

Genvägsboken

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line