Innan jag lyfte Hafsorkestern på Shelter Bay Marina i Colon, Panama, hade jag några pysselveckor. Nu är faktiskt det mesta fixat. Elektroniken spökade för att en lite väl klen jordkabel glappade loss helt. Lättfixat bara B&G-teknikerna hittade felet med att nätverksdelen inte hade ström. Men de tog 3000 SEK i reseersättning från Panama City.
Sen har jag fått lite råd hur jag ska kunna jorda kortvågsradion så att den ska kunna få lite bättre kräm när jag försöker tala med Sverige.
Nu ska jag köpa några reservdelar, som ugnsreglaget till spisen och dieselpump till motorn, samt några offeranoder till propellern. Under såg hon ganska bra ut, men på några ställen hade inte Coppercoaten fäst i gelcoaten. Där får jag bättra lite innan sjösättning i juli. Och kardborreband till myggnäten från Clas Olsson.
En kommentar jag hör från många här hemma är att det är mycket som går sönder. Och visst är slitaget tufft. Men jag ser ju på båtarna runt omkring att många har det mycket värre. Får lyfta ur läckande dieseltankar, byta teakdäck, mm. Det ingår liksom i långseglingen att fixa med båten. Jag har ju under ett år nu seglat längre och tuffare än jag gjort under tio år. Och då har jag lyft och vårrustat och fixat varje år.
Nu har jag lagt ut en preliminär rutt runt jorden. Det är himla pyssligt eftersom man måste zooma in och ut så mycket i Stilla Havet för att hitta alla öar. Där kommer jag lite i fel årstid jämfört med alla andra som sticker direkt när de kommer till Karibien på våren. Nu kommer jag till Söderhavet när orkansäsongen börjar i december.
Därför tar jag en lite annorlunda väg än alla andra. Norr om ekvatorn är det inga orkaner, så jag går till Linjeöarna och Mikronesien. Inspirerad av Mary af Rövarhamn ska jag försöka ta mig bort till Kurrekurreduttön vid Nya Guinea.
Sen ner till Nya Kaledonien när orkanerna blåst färdigt. Får se om jag hinner med en sväng runt Fiji och Tonga innan jag går in till Cairn och Stora Barriärrevet vid Australien. Sen upp genom Torres sund och till Bali där det bär iväg över Indiska Oceanen.
Cocos-öarna borde man kunna besöka på vägen mot Reunion och Madagaskar. Där är det en lite klurig passage med hårda strömmar och vindar ner till Goda Hopsudden.
Om drygt ett år borde jag sen kunna starta över Atlanten igen till Brasilien, via St Helena och kanske Ascension. Sen Karibien igen. Några öar har jag missat där, typ US Virgins och Cuba. Sen USA från Key West till New York, Vinland, Grönland, Island och Nordnorge, innan jag vänder söderut mot Ramsö och Gålö. Om jag hinner, det är en gaska lång omväg under midnattssolen.
Några intresseanmälningar har jag fått, för resan från Kapstaden och en tur runt Tonga. Men annars letar jag med ljus och lyktor efter gastar på de här sträckorna. Hör gärna av dig via Facebook eller mess om du är intresserad. Bra om vi kan ses på nåt sätt innan vi stänger in oss en längre tid på båten tillsammans.
Niklas Krantz
- Panama Canal August
- Galapagos September
- Marqués Islands Oktober-November
- Line Islands December (to avoid Hurricane season south)
- Marshall Islands Jan-Feb 2019
- March Salomon Islands
- April Vanuatus, New Caledonia
- Cairns May
- Bali June
- Cocoa Islands July
- Madagaskar, Reunion
- Sydafrika October
- Brasil November
- East Caribbean December January 2020
- Cuba March
- USA eastcoast April
- Island May
- Lofoten Norway June
- Swedish westcoast August
- Stockholm, home, September 2020