Curt Gelin bloggar om allt som hör till segling Curres Blogg

Classics i Sandhamn slår rekord

Bea

De kommande dagarna finns tidernas chans att se de tjusigaste träbåtarna i Sverige segla. Inget tidigare år har så många sköna stora klassiker samlats för att kappsegla under KSSS arrangörsflagga och den som vill ta del av vitsen och glädjen med att äga och segla en riktig båt bör gästa Sandhamn dessa dagar.

Läs mer: Classics i Sandhamn slår rekord

Öppet Varv lockar fler båtar igen

brygga

För 27:e året arrangerar Hallberg-Rassy Öppet Varv i sin hamn i Ellös 21-23 augusti. Skillnaden i år är att intresserade behöver förboka sina besök för att följa riktlinjerna om att samla högst 50 personer samtidigt. Och att fler nybåtsutställare kommer som en följd av att mässan i Marstrand har ställts in.

- Det är begränsat hur många utställare vi kan ta in på Öppet Varv i dessa tider. Men jag kan säga så mycket att nya utställare på nybåtssidan som inte var med förra året och per idag är bekräftade inkluderar Arcona, Linjett, Bavaria och Najad. Det kan bli fler.

Läs mer: Öppet Varv lockar fler båtar igen

Grant Dalton på krigsstigen

Förberedelserna för America´s Cup i Auckland fortgår trots tiderna och Grant Dalton & Co har sjösatt sin andra försvarare. Men planerna störs av ett oväntat angrepp på finansieringen av projektet. Vilket fick Grant Dalton att gå till motangrepp.

Här är hans inlägg, men återgett på engelska för att inga nyanser ska gå förlorade. Intrigerandet eller såpan om du vill, som alltid varit synonym med the Auld Mug . Cupen, fortsätter med andra ord.

Läs mer: Grant Dalton på krigsstigen

Här är höjdarna på årets Allt för Sjön

Allt för Sjön är igång och med med den säsongen 2020. Även om denna mässa inte är som för tio år sedan, är den likväl bra för att inte säga den bästa på några år. Skälet är nyaste nytt från varven i Sverige, en skaplig avdelning med klassiska båtar, en djärv soloseglare på bästa läget och tillbehör till tusen. Detta gör mässan väl värd att besöka. Här är några av de intressantaste båtarna och nyheterna.

DSC_0539.jpg

Segelbåtarna står på parad längs en bred brygga som gör det möjligt att skaffa sig en överblick på juvelerna.

Läs mer: Här är höjdarna på årets Allt för Sjön

Uppåt men ofta tajt för segelbåtsbolagen

Det finns ett segelbåtsvarv, som i sin annonsering ställde den retoriska frågan: Vem köper du båt av? Med det ville varvet klargöra att man är en pålitlig partner i båtaffärer. Frågan tog försiktiga ad notam och beställde årsredovisningen för att veta att företaget är solitt, kommer att finnas kvar och att båten skulle ha ett bra andrahandsvärde.

Samma synsätt kan ekonomiskt sinnade inta nu när säsongen 2020 väntar och köplusten tilltar. Hur det går för svenska segelbåtsföretag och varv, går att se på www.allabolag.se. och jämföra omsättning och resultat för de senaste åren.

Den som gör så, ser att Hallberg-Rassy Varv i Ellös är störst med en omsättning 2019 på hela 413 Msek, mot 447,6 Msek 2018. Vinsten ökade till 17,2 Msek från 15,2 2018.

HR varvet.jpg

Fullt fart i produktionen med ständigt 20-25 båtar mellan 31 och 64 fot under montering ger Hallberg-Rassy ökad omsättning och vinst.

Läs mer: Uppåt men ofta tajt för segelbåtsbolagen

Aspect 45 vs Shogun 50 vs Club Swan 50

 

A 45 roffe.jpg

 

Bygget av hala Aspect 45 har fortskridit hela vintern och i slutet av februari var skrovet klart och kunde vändas på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden. Upphovsmannen Rolf Tannergård och konstruktören Kåre Ljung noterade då att skrovet vägde endast 350 kg och de beräknar att det kommer att väga 298 kg renskuret.

De har även producerat ett testmätbrev i ORCi, som gör det möjligt att jämföra prestandan med andra vassa båtar t ex förra årets mest omtalade racer Shogun 50 och Club Swan 50 som var mest omtalad året innan.

Målet med Aspect 45 är emellertid att inte att vinna Gotland Runt, utan Fastnet Race 2021. Innevarande år ska användas till att bygga båten helt klar, segla under hösten och se till att få den så snabb som möjligt.

Läs mer: Aspect 45 vs Shogun 50 vs Club Swan 50

De bästa nya kommer från Norden

HR D dorf.jpg

Hallberg-Rassy och deras båtar drar i seglare intresserade av robusta byggen och prestanda. Frers nya stil vinner vänner.

Efter ett uppehåll blev det i år ett nytt besök på Boot i Dusseldorf och intrycket blev att kulturskillnaden fortsatt är påtaglig mellan båtar byggda på kontinenten och de som byggs här upp i Norden. De tyska och franska båtfabikerna försöker fånga köpare med låga priser och stisatt design, men har fortsatt konstmaterial i inredningarna, skarpa hörn, järn i kölarna och låga riggar och sådana koncept känns annodazumal. De propraste båtarna kommer från Danmark, Finland, Sverige, men även från Itailen och Holland. Här kommer ett smakprov.

Läs mer: De bästa nya kommer från Norden

Nu kommer Hallberg-Rassy med en 50-fotare

 

Sporrade av framgångarna med dubbelroderbåtarna 44,340,57 och senast 40C investerar Hallberg-Rassy redan i en ny modell, denna gång en 50-fotare, som ersätter HR 48 Mk I och II från 2004 respektive 2015. Som traditionen bjuder sedan 1988 har German Frers på nytt översatt varvets tankar till en svårslagen båt för långa snabba färder över oceanerna.

HR50-syntheticphoto-02.jpg

De dubbla rodren, den tunga bunbkölen, den uppdelade överbyggnaden med framruta, den raka stäven ger stil åt nya HR50.

 

Läs mer: Nu kommer Hallberg-Rassy med en 50-fotare

Hallberg-Rassy 40C premiärtestad - förväntningarna överträffade

191210043321_HR40Csailing852teaser-2-MRassy.jpg

11,8 knop blev dagsbästa farten under testet av nyaste båten från Hallberg-Rassy. Foto: Magnus Rassy.

Det är bara att konstatera - med 40C har Germàn Frers och Hallberg-Rassy tagit sitt omtyckta recept ytterligare ett steg. Mindre deplacement, mer segel, mer innervolym, sinnrikare skrovform, större sittbrunn, bättre styrning och nya valmöjligheter, har gett de kanske bästa egenskaperna någonsin på en solid cruiser. Således stämmer på nytt mångas uppfattning att en Hallberg Rassy är drömmen att skaffa sig. Så har det varit länge, men med HR40C får yngre roade av prestanda och  utrymmen en mittsittbrunnsbåt, som svarar mot deras lust och längtan. Och de blir bönhörda, båten har den där svårfångade sköna känslan kallad kontakt.

Läs mer: Hallberg-Rassy 40C premiärtestad - förväntningarna överträffade

Hallberg-Rssy 40 C sjösatt

I veckan som gick sjösatte Hallberg-Rssy i Ellös helt enligt plan sin nya darling HR 40C. I helgen mastas hon på föt att vara redo för testsegingar fram till jul, då båten lastas för transport till Dusseldorfmässan. På måndag morgon äntrar Axel från Seimagasinet och jag båten ihop me dMagnus Rassy för att se vad den kan prestera. En HR 412 hade varit intressant att jämföra med, eller en konkurrent som Najad 395. Men ingen av dem finns tlllgängliga, varför vi får öäja oss med att jämföra fart och höjd med Germàn Frers polardisgram.

I somras och igen i oktober besökte jag bygget av HR40C för att se vad Magnus Rassy och varvets utvecklingsasvarige Eric Segerlind har hittat på tillsammans med Gerrmàn Frers. Synbart noterade jag smalare blå skrovrand, lägre teaköverliggare, smäckrare rör i pulpitarna för att spara vikt, bamsiigare bottenstockar, längre och kraftigare balkar i skrovsidorna, större knän till vanten och en sinnrik layout på inredingen.

Föregångaren HR 40 byggdes i hela 17 år i 162 exemplar, en byggtid som är synnerligen ovanligt i dagens båtvärld, där nyhetstakten annars är stor. Med tanke på att efterfrågan på nya båtar minskat generellt, kanske inte nya HR40C blir byggd lika länge eller i lika många exemplar. Å andra sidan är det helt klart att varvet i Ellös nu lanserar en modell som kan leva länge, då den storleks- och prestandamässigt passar många med drömmar om att segla långt eller bara skaffa sig en båt med karaktär och lockande linjer.Ett antal exemplar är redan sålda.

Förutom alla sakargument, har HR 40C Frers klassiska kännemärken, snyggt språng, reslig rigg, proportionerlig överbyggnad och bästa kölen för crusing. German Frers förståelse för Hallberg-Rassys koncept, parat med hans förmåga att stegvis påverka varvet för nya lösninhgar, har visat sig vara ett framgångsrecept.

Beträffande layout satsar varvet på ökat svängrum i salongen genom att placera toaletten för om huvudskottet. Trots det ser 40C ut att han en fullgod förpik och djupa skåp mittemot. Med massiv bredd i akterskeppet följer flott volym i akterhytten, en lösning som av tradition hålls högt av HR-ägare då de får ett avskilt utrymme. 

En detalj är att dörrarna i HR 40C öppnar utåt. Nyligen hörde jag om ägaren till en tyskyggd båt, där toalettdörren gick  baklås när han besökte den under gång för autopilot. Eftersom dörren öppnades inåt, gick den inte att sparka ut. En nagelsax och att karva blev hans räddning.

Utförandet på HR40C är i mahogny som standard, men ek finns som tillval och bör ge samma djuplyster som i HR57:an tack vare varvets automatiserade lacksystem, som medger flera lager med vattenbaserad lack. Miinimalt med emissoner är bra för arbetsmiljön och för luften vi andas

Ytterligare två finesser ser jag fram emot att testa nämligen den fällbara Goripropellern med overdrive. Inte måhga 40-fotare, om ens någon, erbjuder detta för att få tystare gång och minskad bränsleårtgång. Och dckningsfunktionen. Kan HR 40C ligga still vid en kaj om jag går iland och lägger fast?

I tabellen nedan kan HR40C studeras och för att få perspektiv är Najad 395 också med. Den sista har byggts i fyra exemplar. Det framgick när jag besökte Sail Marin i Uddevalla.

En riklig rapport om HR40 C kommer i nästa vecka på detta forum och på seilmagasinet.no.

 

HR 40 C

Najad 395

Längd skrov

12,30 m

11,99 m

Längd v l

11,74 m

10,98 m

Bredd

4,18 m

4,00 m

Djup

1,92 m

2,10 m

Deplacement

11 000 kg

12 400 kg

Kölvikt

3 650 kg/33 %

4 400 kg/35 %

Masthöjd

19,75 m

20,15 m

Segelyta

90,1/96,6 kvm

89 kvm

Vatten

520 liter

370 liter

Diesel

400 liter

370 liter

Motor

VPD2 60 hk

Yanmar 57 hk

Design

Germàn Frers

Farr/Freivokh

Baspris

5 126 000 kr

5 586 250 kr

Kryss 10 knop vind @40

5,93 knop

5,70 knop

Slör 10 knop vind @ 135

7,34 knop

7,50 knop

   

 

 

 

 

 

 

 

Mai snart redo för tuffa tag

Sedan dopet i somras har bygget av Sjöräddningens kanske mest avancerade båt hittills pågått för full vid Swede-Ship varvet i Djupvik på Tjörn. Båten, döpt till Mai Rassy, är resultatet av makarna Mai och Christoph Rassys generösa donation plus en mängd input från de som använder SSRS båtar. Nyligen fick jag chans att ta del av en del av allt nytt på första exemplaret i nya Hallberg-Rassy klassen. 

mairassy. jpg.jpg

Tack vare flödesanalyser lika de som görs för racers och cruisers, har skrovet på Mai Rassy kunnat utformas för hög fart i vresigt väder.

Läs mer: Mai snart redo för tuffa tag

Sittbrunnenfilmer