Varför sparka navigatören?

Hur ska det gå för Bouwe?

Många som följer Volvo Ocean Race, läser med nöje bloggarna från båtarna. Säkert har ni en favvo bland lagen, min är Team Brunel med Bouwe Bekking. Skälet är hans attityd, nu senast genom att meddela att laget förblir intakt inför nästa ben.

Minns Bouwe från Marstrand 2009 när han gick på grund med Telefonica Blue vid Kråkan och hur hans navigatör ville ta på sig allt och sade det var hans fel. Men Bouwe sade strongt: Nej, det är laget som seglar och alla tar ansvar!
Sådana uttalanden skapar sympati! I det perspektivet infinner sig frågan varför fick Vestas navigatör sparken? Svar kommer efter att ha träffat Chris Nicholson i Bergamo nästa vecka.
Men utöver det, har Bouwe Bekking ett ovanligt frejdigt humör och kämparvilja, som kommer fram i rapporterna från Team Brunel.
Likväl har jag ibland, när jag har sett den gulsvarta båten segla nära sina konkurrenter, inte kunnat låta bli att fundera: Har Team Brunnel samma båtfart? I sitt senaste inlägg berättar gladlynte Bouwe om senaste benet och hur han känner för nästa ben.
- Benet från Abu Dhabi ogillade jag mest hittills. Inte bara för alla faror med hundratals fiskebåtar utan lanternor, sandbankar, soppan med plast och alla nät, utan mest för de enerverande stiltjena. Vissa dagar avverkade vi bara 40 sjömil och när någon plötsligt fick vind, var dom 20 sjömil före på bara några timmar.
Jag tycker inte sådant har mycket att göra med oceankappsegling, menar Bouwe.
- Vi seglade skapligt första veckan, men hade ingen tur utanför Sri Lanka – ingen vind. Vi bara parkerade, medan båtarna bakom hade och vår stora ledning minskade till några få mil på några timmar. Avståndet mellan oss och till Dongfeng ökade snabbt, men det hade inget att göra med fel tolkning av väderdata från vår sida, utan på att vinden dog för oss.
- Ett annat skäl är AIS:en  som alla VO 65:orna har. Alla kan se vad alla gör och var och är, och systemet måste vara påslaget hela tiden. Den som inte hade tänkt på en manöver, kan se vad ett segelskifte eller vägval gör och följa efter. De mindre erfarna lagen har en fördel i detta och väljer att bevaka för att inte halka efter.
- Det var också möjligt att hålla koll på varandra dagar i sträck när alla ligger inom kikareavstånd. Vi såg att när vi bytte ett segel, gjorde konkurrenter omgående samma sak.
- Likväl ser vi fram emot nästa ben och vi kommer att segla med samma besättning. Vi har inga medicinska problem, ingen har tappat mycket vikt och vi har en bra anda. Alltså startar vi mot Nya Zeeland 8 februari med gott humör, säger Bouwe Bekking.
Benet till Auckland blir hårt med mycket sjömanskap och val mellan fart och broms för att inte få haverier. Minns Ericsson 4, som var nära att sjunka på det här benet 2009.
Curt Gelin och www.teambrunel.com
I morgon: En förhandsinblick i vad som väntar båtarna på Södra Oceanen med en målande beskrivning av Rick Deppe mediaman på Puma under VOR 2009.

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.