More 55

Curres blogg:

Luttrade seglare bygger ”Årets Raket”

pluggen

Ibland sägs att om något låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant. Efter att ha följt storstilade en del projekt genom åren, sett vissa bli verklighet och andra som kapsejsat på vägen, blev jag nyfiken på en för mig okänd ny ”svensk” 55-fotare – More 55.

Båten fanns som modell på Allt för Sjön och snart infann sig frågor: Vad är detta, vilka står bakom, kan projektet bli verklighet?

Således började jag prata med Einar Halldin, pappa till More 55. Han förklarade att 55:an ska bli en superstark prestandabåt för charter – den första i sitt slag och att den är en följd av vad han anser vara undermålig kvalitet på tyska och franska båtar.

 - More 55:an bygger på erfarenheter från charter sedan vi började 2009 med More Sailing. För att en båt ska fungera för våra syften måste den vara starkare och driftsäkrare än de vanliga båtarna för charter. Vi vill köra 20 – 22 veckor i Kroatien, segla över Atlanten, vara med på fem tiodagars regattaveckor i Karibien, frakta båten tillbaka till Medelhavet på fartyg, rusta under överfarten, sjösätta och fortsätta köra charter.

Ska en båt bara vara igång en så stor del av året, som vi planerar och ge bra ekonomi, måste den fungera. Då blir den intressant att investera i, förklarade Einar Halldin på Allt för Sjön.

Med färska intryck om vad som sker med storvarvsbåtar, spetsade jag öronen extra när Einar Halldin fortsatte med att berätta om problem han haft med två 57-fotare och att varvet ifråga inte vill ta ansvar.

2Flis

Oväntade problem

- Vi har tre likadana 57-fotare, båda från 2013. På de två som har gått över Atlanten har innerlinern spruckit och lossnat från skrovet. Dieseltanken i plast höll på att rämna, då avluftningen satt i kläm bakom pentrymodulen. Vi fick lossa modulen, leda om slangen och byta till rostfri tank. Bottenkranarna korroderade och måste bytas. Toalettslangarna var inte helt gastäta, lucklåsen höll inte, luckorna slog sig, billiga gångjärn gick av och lister lossnade då de sitter bara i Sikaflex.

Felen har gett kostnader och inkomstbortfall när båten har fått lagas istället för att gå på charter. Två besiktningsmän/surveyors har gått genom båtarna och deras rapporter finns i en stämningsansökan mot varvet. Varvet hävdar att vi har seglat båtarna för hårt, berättade Einar för sin förvånade lyssnare. Det händer sällan eller aldrig att någon är så frank.

3Innerliner

4Genomforingar- Jag må tala i en egen sak, men såklart blir man besviken på att kvaliteten inte stämmer med förväntningarna och på att varvet inte vill stå för reparationer och förlorad inkomst.

Kvaliteten minskar på storvarvsbåtar, motiverar Einar Halldin sin ovanliga uppriktighet.

Men att lyssna på en missnöjd part räcker egentligen inte, den tilltalade ska ha chans till genmäle. I det här fallet tvistar två bolag, men sakfrågan kvarstår – hurdan är kvaliteten på storvarvsbåtar?

Eftersom anmärkningarna spädde på uppgifter om storvarvens byggsätt, (läs mina tre kommande smaskiga storys i Praktiskt Båtägande) kändes frågan principiell. Stämmer snacket? Eller pratas populära båtar ner för att konkurrenter vill kapa åt sig köpare?

För att få koll åkte jag med på visning till Split. I förbifarten ville jag veta om More 55 är mer än en snygg mässmodell och få kläm på hur ett så stort projekt är finansierat.

5Kolbult

6Losalister

7Nyatankar8Nyalucklas

 

Ingen kaffepaus

Utan ens tid för en kaffepaus forslades jag och åtta möjliga investerare till More Sailings bas i Kremik, en halvtimme från flyget. För min del blev detta ett trevligt återseende, från den marinan har jag kappseglat Salona 37 med Christer Ericssons Navigare Race Week flera gånger.

Då hette hyrfirman Mande Charter, då en av de få i Kroatien med prestandabåtar. Jag mindes hur ägare Milan Mande klagade bittert på hur båtarna behandlades och hur vi som hyrde klagade på segel som skörade, beslag som brast, styrningar som glappade. Men kul hade vi.

Vad är sambandet mellan Mande och More? frågade jag reseledare Halldin.

- Jag och min blivande fru Malin Stom köpte en charterbåt i Kroatien och letade efter en marina att lägga båten i, och även hyra ut den med oss eller utan. Vi hörde gott om Mande Charter och Kremik och började samarbeta. Efter ett par år ledde en serie händelser till att Milan Mande och hans fru Silvia frågade om vi ville köpa deras företag med 45 båtar. Vi hade pratat löst om detta tidigare, men när frågan kom och vi undersökt verksamheten på allvar, köpte vi det. Sedan 2009 äger och driver på så vis Malin och jag nu More Charter, berättade Einar.

Egentligen är han datalärare, har drivit kursverksamhet för datakörkort, lärt ut Excel och startade eget redan som16-åring. Idag är han 27 och befinner sig i en fas i livet där andra är i 40 – 50 årsåldern - när de samlat ihop kapital.

1Detre

Riskvilliga norrmän

- Utan våra föräldrar, plus Milan och Silvija Mande, köpare av More 55 nr 1, två superlojala riskvilliga norrmän, köpare av båt 2 och 3, hade det inte gått att komma igång med More Boats. Och utan min fästmö Malin hade det absolut inte gått, det är hon som egentligen driver vårt bolag, jag bara säljer, säger Einar ganska stolt.

Affärsmodellen går ut på tre steg; sälja seglingsresor i More Sailing, få investerare till charterbåtar i More Charter och att bygga charterbåtar i More Boats.

Det sista steget har fått storvarv att lystra, skicka ut säljchefer och försökt få de unga svenskarna att satsa på deras båtar istället för att starta ett eget varv i Kroatien.

- Det var trevligt att de tog notis om oss, men vi vet vilken kvalitet vi vill ha, vad den normalt kostar och att storvarven inte kan leverera den standard vi behöver, menar Einar för att betona varför More Boats alls startades.

Till saken hör att planen var att Salonavarvet skulle bygga en 51-fotare på uppdrag av Einar, och hans norrmän. Men varvet tackade nej.

Ritningarna till den båten kom från italienske designern Maurizio Cossutti och när VD, tekniske chefen och personal på Salonavarvet blev uppsagda och en nybyggd stor lokal utanför Split stod utan hyresgäster, beslöt Einar att starta More Boats.

17Layout

Under fyra miljoner

Seglarna på plats verkade ha fastnat för båten och för utsikten att köpa en 55-fotare utrustad för Atlantsegling för under fyra miljoner kronor. Och att dessutom få igen investeringen med hjälp av ovanligt mycket charter.

Kanske lockade också spänningen i att vara med om ett extraordinärt båtprojekt från första början drar? Oavsett motiv, skrev Einar kontrakt på More 55 nr 6 innan vi åkte hem. Den familjen hade dock följt honom något år och bestämde sig när de såg bygget.

Ytterligare minst fyra seglare diskuterade och kalkylerade, varför årets serie om tio båtar och break even, inte verkade var vara utom räckhåll.

Nu återstår för More Boats ”bara” att bygga och leverera. Vid besöket i mitten av mars var pluggen klar och formen höll på att plastas. I mitten av sommaren ska första båten vara i sjön - fyra månader efter marsbesöket.

- För kort tid, tänker de med vana vid båtbygge och menar att andra båtar i samma storlek tar minst fem månader att bygga. More 55:ans byggtid om två månader låter mer i paritet med rationell storvarvsproduktion än ett tidskrävande kvalitetsbygge.

Hur realistisk är tidplanen? frågade jag projektledaren Leo Curin och More Boats VD Mihail Primorac, båda med rutin som teknisk chef respektive VD på Salona.

-Byggtiden är snäv, men vi har planerat för att producera rationellt. Maurizio ossutti har lagt ner 1 500 timmar sedan november 2014 på att förbereda och detaljrita skrov och däck. Dessutom köper vi teakinredningen från en snickerifabrik, vilket också minskar byggtiden, sade herrarna och lät övertygande om att tidplanen kommer att hålla.

Det blir med andra ord klart spännande att se hur det går för More 55. Förhoppningsvis kommer under våren och sommaren nya lägesrapporter om ”Årets Raket” , en båt som kan bli kanon att segla och som investering.

Curt Gelin

Foto: Hasse Himbert

Mer från More-varvet.

 

Sittbrunnenfilmer