Haveristen såld

Curres blogg:

Brenta 60 Minnic i nya händer

1

För en tid sedan såldes den förolyckade Brenta 60:an Minnic till en ny ägare. Denne planerar enligt en välplacerad källa att renovera båten de närmsta två åren. Köpesumman är inte känd, men med tanke på att elektroniken är skadad eller förstörd, troligen också motorn och på att bulben saknas fortfarande, är det rimligt att tro att priset var överkomligt.

36Vid en titt på båten där den ligger på Pampas Marina visar på förvånansvärt lite skador, lite lackrepor i stäven, en del böjda mantågsstöttor är allt som syns. Masten och seglen lär vara oskadda.

En del renovering efter diesel som läckt ut behövs, men den minimala inredningen ska vara oskadd.

2

Infästningen av kölen är intakt trots att kölbladet är kort och djupt. En ingjuten platta eller ett massivt paket med bottenstockar verkar ha gjort nytta. Inga sprickor bakom kölen eller framför, är ett gott tecken.
Själva infästningen av bulben verkar också ha varit tilltagen med massiva rostfria bultar dragna uppifrån och in i blyet. Det gåtfulla, som väntar på förklaring, är att bultarna gick rätt av vid grundsmällen. Det framgår av de bultar som finns kvar och av de som pigga souvenirsamlare har hittat och har visat upp i olika sammanhang.

4

PVC-plasten runt bulben var, som konstruktören påtalade, enbart till för att fylla ut tomrummet vid kölen och hade ingen styrkefunktion.

5

Djupgåendet på Brenta 60 var inte som påståtts annat än 3,99 meter. Av ORCi mätbrevet som finns på ORC:s hemsida framgår att båten stack 3,99 meter.

Jag har sökt kontakt med den nye ägaren via verkstaden på Pampas Marina, men utan framgång hittills. Verkstaden har inte fått beställning på reparation, varför båten ligger till beskådande och nästan på paradplats tills vidare.

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.