Volvoslut

Curres blogg:

”Klockan klämtar för Volvo Ocean Race”

abuitaia

I nya numret av Seahorse, tar Ian Walker, vinnaren av förra Volvo Ocean Race, till orda i en krönika och sätter fingret på en punkt som följare har funderat på – hur många team kommer till start? Eller rättare - hur sent kan ett team anmäla sig och ha en chans?

Ian Walker, om någon, vet vad han talar om. Han hade de två av de viktigaste resurserna på plats i god tid förra gången – pengar och tid. I mars är det sex månader kvar till starten i Alicante.

dongfeng

Av de tre anmälda teamen, har bara Dongfeng kommit igång. Mapfre ska få sin för en miljon € renoverade VO 65 inom kort och ska enligt VO- hemsidan börja segla i mars.

Akzo Nobel, som var först att betala startavgiften, ska ha den åttonde båten, men den är under byggnation hos Persico i Italien och inget är ännu meddelat om hur långt bygget har kommit eller när båten ska levereras.

Och blir det fler team, är några nära? Handlar det kanske om rävspel, att vänta ut Volvo tills de sänker båthyran? Vad sker? undrar vi följare av Volvo Ocean Race.

Ian Walker konstaterar bara att tidsramen börjar bli snäv. Reglerna säger att deltagarna ska ha gjort en Atlantsegling i juni och ha avverkat Fastnet Race i augusti.

Ian Walker: För att vinna racet 2017 - 2018, borde ett lag ha sin båt i sjön och träna i april, som vi hade 2014. Trots det finns faktorer, som gör det möjligt att starta sent och ha en chans.

  1. Många av oss har redan seglat över 60 000 M i en VO 65 och med de små ändringarna i segelplanet borde förkunskaperna fortfarande vara relevant.
  2. Inte mycket har förändrats i båthanteringen och att nu kunna ta med en kvinnlig seglare kommer att förenkla tillvaron under segling.
  3. Ingen har börjat träna ordentligt ännu, vilket inte går förrän båtarna har renoverats och överlämnats av arrangörerna.

Mycket beror dock på hur ett lag lägger upp sin satsning – om man gör som SCA och Dongfeng förra gången - testar en mängd möjliga till besättningen. Eller om ett lag vill öka sin fysiska förmåga i gymmet, då borde de börja nu. Med proffs kan det räcka med tre månaders förberedelser, det vill säga vara igång i maj. Klockan klämtar.

Visst kan man starta senare, som olycksaliga Vesta gjorde. De vann första benet, men började oförberedda och kom till start utmattade.

Dessutom måste ett lag snart ha den kommersiella delen på plats, det är ingen liten verksamhet att driva ett projekt med en omsättning på 10 – 15 miljoner Euro från noll. Vi hade fördelen med Abu-Dhabi 2014/15 att fortsätta med samma sponsor som 2011/12, det gav oss fördelen med att kunna planera och vara i sjön i mars.

Med andra ord: För att ha en chans i Volvo Ocean Race borde lagen börja segla per omgående. Det gör bara Dongfeng, som är med igen och har samma struktur på plats. Den fördelen är inte oöverkomlig, men som talesättet lyder – det finns inget substitut för timmar i båten, menar Ian.

Bitna följare av Volvo Ocean Race minns Ericsson, de tillkännagav sina projekt tidigt, de tränade mycket. Det gjorde även EF på sin tid. De vann på att vara förberedda.

Nästa fråga är hur blir racet blir om bara tre båtar kommer till start? Fördelarna är lättare att följa och ökad spänning. Men affärsmässigt – kan Volvo räkna hem Ocean Race i så fall?

Läs hela Ian Walkers inlägg i Seahorse - världens mest läsvärda seglartidning!

www.seahorse.co.uk

www.volvooceanrace.org

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer